بعد از بارداری

روش های درمان افسردگی بعد از زایمان

روش های درمان افسردگی بعد از زایمان - مامان میشم
5/5 - (1 امتیاز)

در زبان انگلیسی به افسردگی بعد از زایمان postpartum depression می گویند و در زبان فارسی افسردگی بعد از زایمان و بارداری در بین خانم ها با افسردگی پریناتال مشهور است. در این مقاله به بررسی افسردگی پس از زایمان می پردازیم و روش های درمان افسردگی بعد از زایمان را بررسی خواهیم نمود.

این بیماری گونه ای از افسردگی می باشد که بعد از دوران بارداری در بین خانم ها بسیار رایج است. نشانه های این بیماری امکان دارد جزیی و یا بسیار شدید باشد. گاهی هم در برخی افراد این بیماری افسردگی بسیار شدت می گیرد، که سلامت مادر و فرزند به خطر می افتد. جای هیچ نگرانی وجود ندارد، چرا که این بیماری به راحتی قابل درمان است.

 افسردگی بعد از زایمان

در مرحله اول قبل از اینکه بدانید این افسردگی چگونه درمان می شود، می بایست بدانید که این بیماری دارای چه علائمی می باشد؟ سوال مهمتری در این زمینه مطرح است که کدام مادرها بیشتر دچار این بیماری می شوند؟ این بیماری به چه علت به وجود می آید؟ با ما همراه باشید تا به سوالات پاسخ جامعی دهیم.

 افسردگی بعد از زایمان، گونه ای اختلالات رفتاری می باشد که خانم ها در دوران بارداری و یا بعد از دوران بارداری و زایمان به آن دچار می شوند که به افسردگی پریناتال نیز مشهور است.

اغلب خانم های باردار قبل یا پس از زایمان دچار این اختلال می شوند، احساس اندوه بسیار می کنند و بسیار دچار استرس های گوناگون می شوند و به شدت احساس خستگی مفرط می نمایند. این احساس خستگی آنقدر زیاد است که نمی توانند از فرزند خود نیز مراقبت کنند و همچنین به سلامتی خود نیز آسیب می زنند. می بایست از روش های درمان افسردگی بعد از زایمان آگاه باشیم و به موقع جهت درمان این بیماری اقدامات لازم را انجام داد.

درمان افسردگی بعد از بارداری
درمان افسردگی بعد از بارداری

تاثیر ورزش بر درمان افسردگی بعد از زایمان

یک روش درمان افسردگی بعد از زایمان ، ورزش می باشد؛ تحقیقات بسیاری توسط دانشمندان بسیاری صورت گرفته است که همگی بر تاثیر مثبت و بسیار عالی ورزش بر افسردگی خانم ها دارد. ورزش سبب تقویت روحیه و همچنین سلامتی افراد می شود و باعث به وجود آمدن حس نشاط و شادی در اشخاص مختلف می گردد.

اگر که خانم های باردار و یا خانم ها بعد از بارداری به ورزش روی بیاورند، کم کم این افسردگی پس از زایمان در آنها درمان می شود و یک مادر با نشاط، قوی و قدرتمند خواهند شد، پس بهترین و عالی ترین شیوه در درمان افسردگی بعد از زایمان ورزش است. وجود یک برنامه ریزی دقیق و پی در پی در زمینه ورزش سبب تقویت قوای روحی و جسمی در خانم ها می شود.

 اگر از بیماری افسردگی پس از زایمان رنج می برید یک برنامه ورزشی معین برای خود داشته باشید تا از شر این بیماری افسردگی خلاص شوید. با ورزش کردن منظم، مادری با نشاط و پر انرژی خواهید شد و هیچ گاه دیگر دچار چنین افسردگی و بیماری هایی این چنینی نخواهید شد.

لازم نیست حتماً برای ورزش کردن به باشگاه ورزشی بروید؛ اگر تایم باشگاه با تایم شما جور در نمی آید، پیاده روی بهترین ورزش است که می توانید بدون هیچ هزینه ای ، صبح ها یا عصر یا شب ها به پیاده روی بروید.


درمان گیاهی افسردگی بعد از زایمان

یک روش درمان افسردگی بعد از زایمان درمان گیاهی است، گیاهان بسیاری وجود دارد که در درمان افسردگی نقش به سزایی دارد و با استفاده از این گیاهان دارویی بدون استفاده از هیچ داروی شیمیایی می توانید این بیماری را به سادگی درمان کنید. این درمان های گیاهی به شرح زیر است:

  1. گل راعی

این گل عالی ترین و قوی ترین گیاه دارویی برای بهبود افسردگی پس از زایمان است. و از زمان های قدیم تا به امروز این گل راعی بهترین گیاه موثر در افسردگی پس از زایمان محسوب می شود. گل راعی دارای خاصیت ضد افسردگی است و اسم های گوناگونی نیز دارد که مشهور ترین اسم آن گل هزار چشم می باشد.

گل راعی توسط دانشمندان مختلف آزمایش شده است که همگی از تاثیر مثبت و بسیار خوب این گیاه بر درمان افسردگی های ضعیف و متوسط اشاره می نمایند. با مصرف این گیاه می توانید به راحتی در منزل این بیماری خود را به راحتی درمان کنید و مادری بسیار با نشاط شوید.

2- اسطخدوس

این گیاه یک آرامبخش عالی و بسیار خوب است و علاوه بر آرامبخش بودن این گیاه دارای خواص بسیاری از قبیل: رفع بی خوابی، تسکین دهنده انوع درد، ضد عفونی کردن پوست، از بین بردن تنش های عصبی و … است. یک گیاه شفابخش  در درمان افسردگی بعد از زایمان محسوب می شود.

 روغن این گیاه نیز دارای خواص درمان کنندگی بسیار است. از جمله خواص روغن اسطوخودوس می شود به کاهش استرس و اضطراب و همچنین کاهش افسردگی اشاره نمود.

مراقبت بعد از زایمان در زمان شیردهی

3- ریشه سنبل الطیب

اگر که دچار افسردگی پس از زایمان و همچنین استرس و اضطراب شدید شده اید می توانید جهت بهبود این بیماری ها از ریشه سنبل الطیب استفاده نماید و یک روش عالی برای بهبود افسردگی پس از زایمان استفاده از ریشه سنبل الطیب است. به این گیاه، ریشه معجزه گر نیز گفته می شود.

4- کاوا

این گیاه یک نوع درخت فلفل در جزایر پلینزی می باشد و سالهاست که این گیاه در بین مردم این جزیره به عنوان یک دارو برای درمان افسردگی به کار گرفته می شود و به هیچ عنوان این گیاه اعتیاد آور نبوده و بهترین گیاه برای بهبود افسردگی های گوناگون محسوب می شود.

5- آشواگاندا

سالیان بسیار است که از این گیاه در کشور هند برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد. دانمشندان نیز بر روی این گیاه تحقیقات بسیار انجام داده اند و مشخص شده است که این گیاه یک روش درمان افسردگی بعد از زایمان بوده و سبب کاهش استرس و اضطراب در بین افراد می شود.

6- بابونه

از جمله بهترین گیاه برای درمان افسردگی و کاهش استرس های عصبی گیاه بابونه است. خانم هایی که از بیماری افسردگی پس از زایمان رنج می برند و به دلیل تغییرات هورمونی دچار استرس و تنش های عصبی شده اند می توانند جهت بهبود افسردگی پس از زایمان خود، از این گیاه استفاده نمایند.

7- کهن دار

گیاه کهن دار دارای خواص درمانی بسیاری می باشد که یکی از این خواص درمانی بهبود افسردگی در اشخاص است. این گیاه را به صورت دمنوش مصرف کنید و درمانی عالی برای بیماری خود بدست آورید. با استفاده از این دمنوش و مصرف مداوم آن استرس و تمام تنش های عصبی شخص به صورت قابل ملاحظه ای کاسته  خواهد شد.

۸رزماری

یک گیاه موثر و قوی در درمان افسردگی بعد از زایمان رزماری است، که مصرف این گیاه در روند درمان بسیار اثرگذار است و باعث رفع افسردگی در اشخاص می گردد.

۹آویشن

گیاه آویشن غنی از لیتیوم و تریپتوفان می باشد. از این رو به جهت درمان نمودن انواع افسردگی و بی خوابی و تنش های عصبی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

۱۰زعفران

استفاده نمودن از زعفران باعث به وجود آمدن حس آرام بخش در افراد می شود و زعفران سبب به وجود آمدن حس نشاط و شور در بین افراد می شود و بهترین  و موثرترین گیاه در بهبود افسردگی پس از زایمان است. مصرف مداوم زعفران باعث درمان افسردگی و به وجود آمدن حس شور و زندگی در اشخاص می گردد.

افسردگی بعد از زایمان- مامان میشم
افسردگی بعد از زایمان- مامان میشم

برای درمان افسردگی بعد از زایمان چه بخوریم؟

قطعا داشتن برنامه تغدیه ای مناسب و غنی از مواد ویتامینه می توانید بر درمان افسردگی نقش به سزایی داشته باشد. در نتیجه اگر که دچار افسردگی بعد از بارداری و افسردگی در بارداری شده اید می بایست یک برنامه غذایی مشخص و معین داشته باشید که روند درمان شما را بهبود ببخشد.

مواد مفید در درمان افسردگی

مصرف اسید چرب امگا 3 : این اسید چرب در انواع ماهی و همچنین خشکبار و دانه های روغنی موجود می باشد. که باعث بهبود عملکرد بدن در بیماری افسردگی می شود. اگر دچار بیماری افسردگی شده اید، مصرف پروتئین را فراموش نکنید و در برنامه روزانه غذایی خود مصرف پروتئین را حتما قرار دهید. اگر دچار افسردگی هستید می بایست استفاده مایعات از جمله آب را چندین برابر نمایید؛ چرا که کمبود آب در بدن سبب بدتر شدن حالت افسردگی در شخص می شود.

مادران می بایست در طول روز حداقل سیزده لیوان آب مصرف کنند. از مصرف زیاد کافئین در طول رو جدا خودداری نماید، چرا که مصرف زیاد کافئین سبب می شود که دچار بیخوابی شوید و این امر موجب افزایش علائم افسردگی در افراد می شود.

اگر دچار افسردگی بعد از زایمان شدید، مصرف میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود افزایش دهید و با استفاده از میوه ها و سبزیجات، انواع ویتامین بدن شما تامین می شود و این امر سبب بهبود افسردگی شما می شود.

درمان افسردگی بعد از زایمان- مامان میشم
درمان افسردگی بعد از زایمان- مامان میشم

کلام پایانی

اگر دچار افسردگی بعد از زایمان و یا در حین بارداری شده اید و به دنبال درمان افسردگی بعد از زایمان برای خود هستید، در قدم اول می بایست تغذیه مناسب و ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید و حتما رژیم غذایی غنی از ویتامین و پروتئین داشته باشید و روزانه حتما ورزش کنید.

البته بهتر است قبل از بارداری نیز با مشورت پزشک متخصص، برنامه غذایی مناسبی برای خود تهیه کرده و از آن پیروی کنید تا در دوران بارداری با کمبود انواع ویتامین ها و مواد لازم برای مادر و جنین مواجه نشوید.

با مصرف دمنوش های گیاهی موثر در زمینه استرس و اضطراب، تنش های عصبی را در خود کاهش دهید و با مصرف این گیاهان دارویی رفته رفته افسردگی شما بهبود خواهد یافت و یک مادر فعال و با نشاط خواهید شد. همچنین اگر که دچار افسردگی بسیار شدیدی هستید می بایست حتما به پزشک و روانشناس مراجعه نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *