هفته های بارداری

هفته چهارم بارداری

هفته چهارم بارداری
Rate this post

تا ۱۰ روز پس از تخمک گذاری فرایند لانه گزینی انجام می شود. دقیقاً به همین علت است که برخی از بانوان لانه گزینی را در هفته سوم تجربه می کنند و برخی نیز در هفته چهارم بارداری!

معمولاً به دلیل اینکه در هفته چهارم میزان ترشح هورمون اچ سی جی برای تشخیص بارداری به حد کافی رسیده است، لذا در پایان این هفته انجام تست حاملگی برای تشخیص بارداری می‌تواند نتیجه را مشخص کند.

در هفته چهارم بارداری برخی از بانوان علائمی مانند خستگی، گرفتگی عضلات، احساس طعم فلز در دهان، تکرر ادرار، نفخ شکم و… را تجربه می‌کند. اما تغییرات خلق و خو عارضه‌ای است که بیشتر بانوان از هفته چهارم به بعد آن را احساس کرده و این تغییرات تا هفته دوازدهم بارداری شدت پیدا میکند. سپس کم کم کاهش می یابد.

جنین در هفته چهارم بارداری در چه وضعیتی است؟

در هفته چهارم از بارداری، در پوشش داخلی رحم جنین در حال لانه گزینی بوده و رشد می‌نماید از طرفی سلول های بیرونی به جفت تبدیل شده تا از این طریق با خون مادر پیوند برقرار کنند. سلول‌های داخلی نیز نهایتاً به سه لایه تبدیل می‌شوند که لایه بیرونی سیستم عصبی، عدسی چشم، ناخن، پوست و… را می‌سازد. لایه میانی ماهیچه‌ها و استخوان‌ها و عروق خونی و قلب را ساخته و لایه داخلی تبدیل به اندام های دستگاه تنفسی و دستگاه گوارشی می گردد. جنین در هفته چهارم بارداری نیز حدود یک میلی متر است و پس از لانه گزینی، یک تقسیم سلولی بزرگ در رحم ایجاد شده که یک قسمت آن جنین است و دیگری جفت را تشکیل می‌دهد.

بی بی چک در هفته چهارم بارداری

یکی از تست های رایج خانگی، بی بی چک می باشد که بهتر است آن را زمانی استفاده کنید که احتمال خطای کمتری داشته باشد. معمولاً ۱۰ روز پس از عقب افتادن پریود بانوان از این تست بارداری خانگی استفاده می کنند. بی بی چک با اندازه‌گیری میزان هورمون hcg باردار بودن را تایید یا رد کرده و جزء یکی از آسان ترین روش های تشخیص بارداری است. باید روی قسمتی که علامت زده شده است مقداری از ادرار ریخته شود. پس از گذشت پنج دقیقه اگر دارای یک خط بود بارداری رد میشود و اگر دو خط را نشان داد تایید اولیه بارداری انجام شده است و شما برای جواب دقیق تر و نهایی می توانید آزمایش خون یا ادرار را انجام دهید.

بایدها و نبایدها در هفته چهارم بارداری

مراقب باشید که در هفته چهارم حاملگی در صورت انجام آزمایش بارداری دچار استرس و اضطراب نشوید؛ زیرا این موضوع برای مادران بسیار مضر است. در صورت مصرف دارویی خاص حتما آن را به پزشک اطلاع داده و راجع به سابقه پزشکی خود و اطرافیانتان توضیح دهید. دقت داشته باشید که از هفته چهارم به بعد بهتر است از سونا و جکوزی و وان آب گرم استفاده نکنید و از گرم کردن بیش از اندازه آب حمام اجتناب نمایید. زیرا هر چقدر دمای بدن افزایش یابد، خطر نقص لوله عصبی بیشتر میشود.

نتیجه گیری

در هفته چهارم بارداری معمولاً تخمک بارور شده ولانه گزینی انجام میشود. این مرحله برای برخی از افراد دارای علائمی مثل گرفتگی شکم، لکه بینی و تغییرات خلق و خو می باشد. جنین در این هفته طی آزمایش سونوگرافی دیده نمی شود؛ اما میزان هورمون بارداری در خون مادر زیاد می گردد. پس در صورتی که این علائم را تجربه کردید، می توانید برای انجام تست بارداری و سایر مراقبت ها به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول

۱_چطور می توانیم در هفته چهارم حاملگی حالت تهوع را کاهش دهیم؟

در صورتی که در این بازه زمانی نسبت به غذاها و بوهای خاص بیزار بودید، بهتر است از غذاهای سبک در وعده صبح استفاده کنید و در صورت امکان از پختن غذا توسط خودتان پرهیز کنید.

۲_در هفته چهارم بارداری چه غذاهایی بخوریم؟

به طور کلی در کل زمان بارداری باید تغذیه سالمی داشته باشید. اما در هفته چهارم نیز سعی کنید مصرف کلسیم و ویتامین های ضروری و آهن را فراموش نکنید؛ زیرا این موضوع اهمیت زیادی داشته و به رشد جنین کمک میکند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *