قبل از بارداری

چرا آزمایش قبل از ازدواج اهمیت دارد؟

چرا آزمایش قبل از ازدواج اهمیت دارد؟
Rate this post

آزمایش قبل از ازدواج از جمله آزمایش هایی می باشد که از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. این آزمایش با هدف جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات و بیماری هایی که ممکن است بعد از ازدواج برای زوجین و یا حتی فرزندان آنان پیش آید انجام می شود.

در واقع می توان گفت برای داشتن یک خانواده سالم و عاری از هرگونه بیماری زمینه ای، انواع آزمایش قبل از ازدواج ضروری می باشد. غربالگری قبل از ازدواج به زوجینی که قصد ازدواج دارند کمک می کند تا طیف گسترده ای از شرایط از قبیل اختلالات ژنتیکی، بیماری های عفونی و بیماری های منتقله از خون پدر و مادر به فرزندان شناسایی شود.

این نوع آزمایشات می تواند وجود هر گونه مشکلی در زوجین را شناسایی نموده و در صورت وجود مشکل، زوجین بتوانند نسبت به درمان خود اقدام نمایند تا بعد از ازدواج فرزندان سالمی را داشته باشند.

در این مقاله قصد آشنایی بیشتر شما را با آزمایش قبل از ازدواج داریم و همچنین در این زمینه اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

در آزمایش ازدواج چه چیزی بررسی می شود

آزمایش قبل از ازدواج گامی مهم و اساسی در بررسی سلامتی زوجین می باشد. بررسی بیماری های ژنتیکی مانند تالاسمی، هموفیلی و بیماری های مقاربتی مانند ایدز، سیفلیس و بیماری های عفونتی واگیردار و همچنین آزمایش اعتیاد برای زوجین در این نوع آزمایش انجام می شود.

آزمایش تالاسمی (اجباری)

 آزمایش تالاسمی برای زوجین یکی از انواع آزمایش قبل از ازدواج می باشد که خون هر یک از زوجین برای وجود تالاسمی بررسی می شود. البته به طور معمول ابتدا این آزمایش خون در مرد انجام می شود و در صورت داشتن تالاسمی مرد، این آزمایش برای زن نیز انجام می شود.

در صورت مثبت بودن آزمایش تالاسمی زوجین، احتمال 50 درصد وجود دارد که فرزندان آنان دچار کم خونی مینور شوند، و از طرفی نیز 25 درصد احتمال این می رود که فرزندانشان دچار کم خونی ماژور شوند و در این میان 25 درصد احتمال سالم بودن فرزندان وجود دارد. در نهایت این زوجین خواهند بود که تصمیم می گیرند با وجود داشتن تالاسمی ازدواج کنند یا خیر.

آزمایش اعتیاد (اجباری)

یکی دیگر از آزمایش قبل از ازدواج که برای زوجین ضروری می باشد آزمایش اعتیاد می باشد. این آزمایش به این دلیل پر اهمیت است که داشتن اعتیاد هر یک از زوجین می تواند بنیان زندگی آنها را ویران نماید. همچنین اعتیاد زوجین آینده فرزندان آنان را نیز به تاریکی خواهد کشاند. برای اینکه این آزمایش نتیجه درستی را داشته باشد زوجین باید 72 ساعت قبل از آزمایش از مصرف داروهای کدئین دار و مورفین خودداری نمایند.

آزمایش سیفلیس در مردان (اجباری)

آزمایش سیفلیس یکی دیگر از مهم ترین آزمایش قبل از ازدواج می باشد، اما این آزمایش در مردان انجام می شود. آزمایش سیفلیس به بررسی بیماری های مقاربتی در مردان می پردازد که نتیجه آن بسیار سریع و در همان ساعات اولیه آماده می شود. این بیماری در صورتی که در مردان وجود داشته باشد با یک تماس فیزیکی سریع به افراد دیگر نیز منتقل می شود.

انجام این آزمایش برای زنان انجام نمی شود. اما در صورتی که زوجین درخواست نمایند این آزمایش برای زن نیز قابل انجام می باشد.

در این بین دو نوع آزمایش نیز در صورت درخواست زوجین برای آنها قابل انجام می باشد:

  • آزمایش ژنتیک غربالگری
  • آزمایش تست ایدز

آزمایش ژنتیک غربالگری (اختیاری)

در زوجینی که نسبت خانوادگی با هم دارند و یا سابقه شیوع بیماری ارثی در هریک از خانواده های آنان وجود دارد، تمایل بیشتری برای انجام این آزمایش خواهند داشت. چرا که با انجام این آزمایش نگرانی آنها نسبت به داشتن فرزندان سالم رفع خواهد شد.

هچنین زوجینی که در سنین پایین کمتر از 18 و یا سن بالای 33 قصد ازدواج دارند، این آزمایش برای آنها اهمیت ویژه ای دارد. زیرا در صورت وجود مشکل در آزمایش آنان می توان اقدامات لازم را انجام داد تا در آینده مشکلی برای آنان رخ ندهد.

آزمایش ژنتیک غربالگری در آزمایش قبل از ازدواج

آزمایش ایدز (اختیاری)

در جوامع امروزی با توجه به روند رشد بیمار ها در افراد، زوجینی که استرس این را دارند که شریک زندگی آنان از سلامت کامل برخودار است یا خیر، بنا به درخواست آنان آزمایش ایدز برای آنها قابل انجام است. این آزمایش قبل از ازدواج می تواند در سرنوشت و تصمیم هر یک از آنان تاثیرگذار باشد. زیرا در صورت مثبت بودن آزمایش ایدز در هریک از زوجین، آنها می توانند تصمیم درستی را برای ادامه رابطه و ازدواج بگیرند.

دلایل اجباری نبودن آزمایش ایدز قبل از ازدواج

  • نقض حریم شخصی افراد که یکی از اصول اساسی حقوق بشر می باشد. زیرا در صورت اجباری بودن آزمایش ایدز، حریم خصوصی افراد نقض خواهد شد.
  • در صورت نتیجه مثبت و آلوده بودن فرد ممکن است منجر به گریز افراد و حتی نزدیکان او، از فرد ناقل ویروس شود که عواقب خوبی را برای فرد ناقل در پی نخواهد داشت.
  • برخی از افراد به خاطر ترس از نتیجه اشتباه (مثبت کاذب) از انجام این آزمایش خودداری می کنند.
  • در صورت نتیجه اشتباه (مثبت کاذب) ممکن است این نتیجه اشتباه علاوه بر قطع ارتباط و عدم ازدواج، مسائل و مشکلات دیگری را برای افراد در زندگی و کار آنها ایجاد نماید.

ضرورت و فواید آزمایش قبل از ازدواج

انجام آزمایش قبل از ازدواج یکی از مهم ترین آزمایشات در سرنوشت و آینده زوجین و فرزندان آنان می باشد. می توان به طور خلاصه فواید انجام این آزمایش را به شرح زیر بیان نمود:

  • فرصت مناسبی برای کسانی است که ممکن است در طول زندگی این آزمایشات را انجام نداده باشند. با انجام این آزمایشات می توان از سلامت فردی خود مطلع شوند.
  • انجام آزمایش قبل از ازدواج، بیماری هایی که ممکن است در آینده گریبانگیر فرزندان آنان شود را تعیین می کند.
  • ویروس هایی مانند ایدز، هپاتیت B و C که در آینده تهدیدی جدی برای زندگی تمامی افراد است از طریق این آزمایشات به افراد اطلاع داده می شود.
  • گاهی زوجین با دیدن نتایج آزمایش تصمیم می گیرند که آینده خود و  فرزندان را تهدید نکنند و از ازدواج با هم منصرف می شوند.
  • انجام این آزمایشات موجب تشخیص زود هنگام قبل از ازدواج می شود و زوجین قبل از داشتن فرزند نسبت به درمان خود اقدام می نمایند.

خطرات احتمالی نادیده گرفتن آزمایش قبل از ازدواج

در صورتی هر یک از زوجین از انجام آزمایش صرف نظر کنند جدای از ممانعت ازدواج آنها در محضرخانه، مشکلاتی را ممکن است متوجه خود، همسر و فرزندانی که در آینده به دنیا خواهند آورد به وجود می آورند. این مشکلات به شرح زیر می باشند:

  • در صورتی که هر یک از زوجین دارای حاوی ژن معیوب باشد، بدون آگاهی به فرزندان آنان منتقل می شود.
  • ممکن است در دوران بارداری مادر متوجه مشکلاتی در جنین شوند و زمانی برای درمان جنین وجود نداشته باشد. اگرچه در زمان قبل ازدواج و با آزمایش می توانستند نسبت به درمان خود اقدام نمایند.
  • استرس در زمان باداری مادر به دلیل عدم آگاهی از بیماری های قبل از ازدواج.
  • ریسک بالا در ایجاد عوارض در زمان بارداری مادر همچون بیماری های ژنتیکی، دیابت.
  • احتمال ابتلای فرزندان مبتلا به تالاسمی.
  • انتقال بیماری مقاربتی به دلیل عدم آگاهی فرد از بیماری خود.
  • پشیمانی دیر هنگام بعد از ازدواج، خصوصاً اعتیاد هر یک زوجین که ممکن است بعد از ازدواج از آن مطلع شوند و کاری جز جدایی و یا تحمل برای هریک از آنان نخواهد بود.
ضرورت و فواید آزمایش قبل از ازدواج

قبل از آزمایش ازدواج چه چیزهایی نباید خورد

در آزمایش قبل از ازدواج بهتر است تا هشت ساعت قبل از آزمایش هیچ چیزی نخورند. البته نوشیدن آب منعی ندارد. باید به این نکته توجه داشت که ناشتا بودن زوجین، در نتیجه آزمایش و صحت آن کمک شایانی می نماید. اما اگر به هر دلیلی نمی توانید ناشتا باشید حتی الامکان سعی نمایید از مصرف خوراکی های خون ساز مانند انار، گیلاس، آب زرشک، عدس و … خوداری نمایید تا در زمان آزمایش، خون در شرایط نرمال و مساعدی باشد. همچنین برای صحت نتیجه آزمایش اعتیاد بهتر است 5 روز قبل از آزمایش، هیچ داروی مسکنی مصرف نشود.

آزمایش قبل از ازدواج برای خانم ها

در آزمایش قبل از ازدواج برای زوجین تفاوتی وجود ندارد و علاوه بر آزمایش های ضروری که برای عقد و نکاح هر دوی آنان لازم است آزمایش جداگانه ای برای خانم ها وجود ندارد. اما برخی خانواده ها براساس تفکرات و تصوراتی که دارند ممکن است از خانم بخواهند تا آزمایش تشخیص باکرگی را انجام دهد.

برای این کار پزشک زنان و زایمان باکرگی زوجه را بررسی نموده و نتیجه آن را در قالب گزارشی تحویل می نماید. این نوع آزمایش برای محضرخانه ضرورتی ندارد و تنها به درخواست خانواده ها صورت می پذیرد.

کلام آخر

آزمایش قبل از ازدواج یکی از آزمایش های لازم و ضروری قبل از ازدواج می باشد، چرا که در صورت آگاهی داشتن از نتایج آزمایشات زوجین می توانند در صورتی که مشکلی در آزمایش آنها وجود داشته باشد اقدامات لازم را قبل از ازدواج جهت درمان خود انجام دهند. در صورت درمان هر یک از آنها قبل از ازدواج، بیماری زوجین در زندگی و آینده آنها تاثیری نخواهد داشت و با خیال راحت نیز می توانند فرزندان سالمی را به دنیا آورند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *