هفته های بارداری

هفته هشتم بارداری

هفته هشتم بارداری
Rate this post

در هفته هشتم بارداری اکثر زنان تهوع صبحگاهی دارند. سایر علائم نیز در این بازه زمانی بیشتر می‌شود و ممکن است بانوان متوجه تنگ شدن لباس های خود نیز بشوند. زیرا در هفته هشتم بارداری جنین در روز با سرعت یک میلیمتر در حال رشد است. با وجود اینکه علائم و نشانه ها در این هفته از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ اما اکثر بانوان با افزایش ترشحات واژن، خستگی، ویار و هوس غذایی، گرفتگی عضلات، سرگیجه، گرفتگی خفیف شکم، یبوست یا اسهال، متورم شدن و حساس شدن سینه ها و… مواجه هستند.

وضعیت جنین در هفته هشتم حاملگی؟

اندازه جنین در این هفته حداکثر به دو سانتیمتر میرسد و ویژگیهای فیزیکی بدن انسان بیشتر مشخص پیدا می کند و به مرور شباهتش به قورباغه کمتر شده و دم جنینی از بین میرود. کم کم پاها و دستها شکل می‌گیرند و انگشتان دست و پا به وجود می آیند. در هفته هشتم بارداری سیستم گوارشی جنین خصوصاً روده ها، رشد چشمگیری داشته و لب بالایی و بینی نیز نمود پیدا می کنند. در قسمت بیرونی سر و گوش ها به رشد خود ادامه داده و اندام تناسلی او تبدیل به بیضه یا تخمدان میشود. در واقع می توان گفت در این هفته جنین شبیه یک لوبیا است که با سرعت زیادی در حال رشد است.

نداشتن ضربان قلب جنین در هفته هشتم

یکی از شاخص هایی که نشان می دهد بارداری سیر طبیعی خود را طی می کند، مشاهده ضربان قلب نوزاد می باشد و در صورتی که چنین تشخیصی به درستی انجام شود، خطر سقط جنین فوق العاده پایین می یابد. در ۱۰ هفته اول بارداری این کار به کمک دستگاه سونوگرافی و امواج صوتی برای شنیدن ضربان قلب جنین انجام میشود و عدد طبیعی آن در سه ماهه اول بین ۱۱۰ تا ۱۸۰ ضرب در دقیقه میباشد. در صورتی که ضربان قلب جنین طبیعی نباشد، ممکن است روند رشد وی دچار اختلال شده باشد و خطر سقط جنین بالا میرود.

جنین در هفته هشتم بارداری چه شکلی است

در هفته هشتم بارداری کدام ورزش ها مناسب تر است؟

همانطور که گفتیم ورزش های متناسب با شرایط مادر در اوایل بارداری مزیت‌های زیادی از جمله بهبود کیفیت خواب و خلق و خو، کاهش یبوست و درد کمر و همچنین کمتر شدن استرس و اضطراب را به همراه دارد. در این هفته سعی کنید از ورزش های کاردیو بهره بگیرید که توانایی شما را در افزایش پمپاژ خون از قلب به سایر اندام ها زیاد میکند. طبق توصیه انجمن زنان و زایمان در طول هفته هشتم بارداری ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی می تواند مفید باشد. ورزش های کاردیو عبارت اند از: شنا، رقص، یوگا، دوچرخه سواری، پیاده روی، بالارفتن از پله‌ها و…

دوقلوها در هفته هشتم بارداری

در صورتی که شما دوقلو باردار باشید، ممکن است در هفته هشتم حاملگی متوجه این موضوع گردید؛ زیرا تا پایان این هفته اندازه جنین ها به حدود یک و نیم سانتیمتر خواهد رسید. با وجود اینکه شکل گیری و رشد و نمو و اندام های مختلف در جنین های تک قلو و دو قلو یکسان است، اما باید در نظر داشته باشید که اگر متوجه شدید که دوقلو باردارید؛ باید مواد مغذی و ویتامین ها و پروتئین های بیشتری را مصرف کنید و از مصرف اسید فولیک و آهن و غافل نشوید.

نتیجه گیری

در متن فوق به بررسی حالات مادر و جنین در هفته هشتم بارداری پرداختیم و گفتیم که اندازه جنین در این هفته حدود ۲ سانتیمتر است و مادر نیز با علائم مختلف بارداری همچنان رو به رو می باشد. از آنجایی که مادر در سه ماهه اول بارداری به مراقبت های بیشتری نیاز دارد، در این هفته نیز مادر باید تحت نظر پزشک باشد و آزمایشات مهم دوران بارداری را به طور کامل انجام دهد.

سوالات متداول

۱- آیا در هفته هشتم بارداری جنسیت جنین مشخص است؟

با وجود اینکه اندام تناسلی جنین در هفته هشتم شکل گرفته و به بیضه یا تخمدان، تبدیل می شود اما برای تشخیص جنسیت جنین هنوز زود است.

2- چرا در هفته هشتم حاملگی تکرر ادرار دارم؟

در این هفته به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش گردش خون، فعالیت کلیه‌ها افزایش یافته؛ در نتیجه تولید ادرار بیشتر می‌شود و فرد دچار تکرر ادرار می‌گردد.

۳- لکه بینی و خونریزی در هفته هشتم بارداری عادی است؟

مقدار کمی لکه بینی و خونریزی در این هفته طبیعی بوده؛ اما در صورت شدید بودن آن حتماً مراتب را به پزشک اطلاع دهید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *