قبل از بارداری

فرمول تعیین جنسیت جنین

فرمول تعیین جنسیت جنین
5/5 - (14 امتیاز)

در هفته شانزدهم بارداری جنسیت جنین مشخص می شود. قبل از این شانزده هفته تعیین جنسیت جنین امکان پذیر نیست. جنین دختر و جنین پسر قبل از ۱۶ هفته ظاهری شبیه به هم دارند و نمی توان نوع جنسیت دقیق را متوجه شد. از هفته شانزدهم بارداری به بعد اندام جنسی پسر تغییر شکل می دهد. بنابراین می توان جنین پسر را از جنین دختر تشخیص داد.

البته نوع جنسیت جنین از همان ابتدایی تشکیل جنین مشخص می شود. یعنی از همان ابتدای کار مشخص است که فرزند شما دختر خواهد بود یا پسر. اما شناسایی جنسیت جنین توسط ما در علم پزشکی از هفته شانزدهم بارداری به بعد امکان پذیر است.

تعیین جنسیت جنین بر عهده مرد می باشد. زن ها تنها کروموزوم ایکس دارند. اما مردان یک کروموزوم ایکس و یک کروموزوم ایگرگ دارند. هنگام پیوند اسپرم و تخمک اگر کروموزوم ایکس مرد با کروموزوم ایکس زن مخلوط شود فرزند دختر خواهد بود. اما اگر کروموزوم ایگرگ مرد با کروموزوم ایکس زن مخلوط شود فرزند پسر می شود. بنابراین خانم ها با داشتن تنها یک کروموزوم ایکس نقشی در تعیین جنسیت فرزند خود ندارد.

تعیین جنسیت جنین با کروموزوم x و y

امروزه روش های زیادی وجود دارد که کمک می کند بتوان جنسیت جنین را قبل از بارداری تعیین کرد. برای آشنایی با راه ها و فرمول های تعیین جنسیت جنین در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

جنسیت نوزاد:

بسیاری از افراد علاقه دارند که جنسیت فرزند خود را خودشان تعیین کنند. به طور مثال برخی از افراد یک فرزند دختر دارند و می خواهند در بارداری دوم حتماً فرزند پسر باردار شوند و یا برخی از افراد می خواهند تنها یک بارداری داشته باشند و تاکید دارند که تنها فرزند آنها دختر باشد.

تعیین جنسیت در سال های گذشته بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. پیشرفت علم به این تعیین جنسیت کمک می کند. در گذشته برخی از نظریه ها و باور ها برای تعیین جنسیت جنین وجود داشت. به طور مثال اعتقاد داشتند که خوردن برخی از غذا ها می‌تواند باعث پسر شدن فرزند آنها شود.

اما امروزه پیشرفت علم راه های دقیق تری را پیش روی افراد گذاشته است و افراد می توانند نزدیک به صد در صد جنسیت جنین خود را تعیین کنند. تعیین جنسیت جنین یک دست کاری ژنتیکی خاص نیست. فقط نوع کروموزوم ایکس و یا ایرگ دقیق مشخص می شود. در مورد این کروموزوم ها در پاراگراف فوق توضیح داده شد.

عوامل موثر در جنسیت نوزاد:

1. استفاده از رژیم های غذایی خاص

2. شستشوی واژن با برخی از مواد مخصوص

3. اقدام به بارداری در زمان‌های خاص چرخه تخمک گذاری

4. روش های آزمایشگاهی مثل آی یو آی و آی وی اف

معمولاً برای تعیین کردن دقیق جنسیت جنین از این راه ها استفاده می شود. طبیعی است که دقیق ترین راه تعیین جنسیت استفاده از روش های آزمایشگاهی است. که در این روش آزمایشگاهی کروموزوم های خاص از اسپرم مردان جدا می شود.

به طور مثال اگر فرزند دختر بخواهید کروموزوم ایکس و اگر فرزند پسر بخواهید کروموزوم ایگرگ از مردان جدا خواهد شد و سپس یا به داخل واژن تزریق می شود و یا به صورت لقاح مصنوعی با تخمک گرفته شده از زن مخلوط می شود و کاشت تخمک بارور شده انجام می شود. در ادامه مطلب به توضیح کامل روش های آزمایشگاهی خواهیم پرداخت.

خوراکی ها و میوه های تاثیر گذار در تعیین جنسیت :

مصرف برخی از مواد غذایی می تواند احتمال دختر شدن یا احتمال پسر شدن فرزند شما را افزایش دهد. اما بدیهی است که این احتمال صد در صد نیست. مصرف غذا هایی که سرشار از کلسیم و منیزیم هستند می توانند احتمال دختر بودن فرزند شما را بالاتر ببرند.

اگر میخواهید فرزند شما دختر شود ترجیحاً بیشتر از غذاهای سرشار از کلسیم و منیزیم استفاده کنید. این غذا ها مثل شیر، پنیر، ماست و سایر لبنیات، جوانه گندم، غلات و … می باشند. این مواد غذایی معمولاً در دسترس همه افراد قرار دارند. میوه هایی که حاوی پتاسیم و سدیم هستند و طبع گرمی دارند می‌تواند احتمال پسردار شدن را افزایش دهند. میوه هایی مثل موز خرما انجیر و …

غذا های سرشار از کلسیم و منیزیم

مصرف این غذاها نشان‌دهنده دختر دار شدن شما نیست. اما تا حد خیلی زیادی احتمال دختر شدن فرزند شما را افزایش می دهد. توجه داشته باشید که مصرف این غذاها باید از یک بازه زمانی قبل از اقدام به بارداری شروع شود. پس از بارداری جنسیت جنین مشخص شده است و مصرف این غذاها حتی در هفته های اول بارداری نیز نمی تواند جنسیت فرزند شما را تغییر دهد.

تعیین جنسیت به کمک شستشوی واژن :

اگر قبل از از زمان نزدیکی و موقعی که قصد دارید اقدام به بارداری کنید واژن خانوم با آب و سرکه شستشو داده شود، احتمال دختر شدن فرزند شما بالاتر خواهد رفت. و برعکس اگر واژن با آب و جوش شیرین شستشو داده شود احتمال پسر شدن فرزند افزایش پیدا می کند.

این روش نیز مانند روش رژیم غذایی به صورت صد در صدی عمل نمی کند و تنها احتمال دختر دار شدن یا پسر دار شدن شما را افزایش خواهد داد. توجه داشته باشید که این شستشو باید حدود نیم ساعت قبل از اقدام به بارداری انجام شود. بعد از عملیات اقدام به بارداری نباید هیچگونه شستشوی واژن انجام شود.

تعیین جنسیت با استفاده از چرخه تخمک گذاری :

گفته می‌شود اگر چند روز قبل از زمان تخمک گذاری نزدیکی و اقدام به بارداری انجام شود، احتمال دختر شدن فرزند شما افزایش پیدا می کند. بنابراین اگه می خواهید تعیین جنسیت جنین دختر داشته باشید اقدام به بارداری را چند روز قبل از تخمک گذاری انجام دهید. اما اگر می خواهید تعیین جنسیت جنین پسر داشته باشید دقیقاً زمان تخمک گذاری می تواند زمان مناسبی برای اقدام به بارداری برای شما باشد.

تعیین جنسیت به کمک روش های آزمایشگاهی :

دو نوع روش آزمایشگاهی برای تعیین جنسیت جنین وجود دارد.

1. آی یو آی

2. آی وی اف

در روش اول کروموزوم های مورد نیاز نوع جنسیت تعیین شده از کروموزوم های مرد جدا می شوند و داخل واژن زن تزریق می‌شوند. به طور مثال اگر مادر و پدر علاقه مند باشند که فرزند دختر داشته باشند کروموزوم x از میان کروموزوم های مرد جدا می‌شود و اگر فرزند پسر مورد نیاز باشد کروموزوم های ایگرگ از میان کروموزوم های مرد جدا خواهد شد.

روش دوم یا همان روش آی وی اف یک روش کاملا آزمایشگاهی است. در این روش علاوه بر اسپرم تخمک نیز گرفته می شود و لقاح به صورت مصنوعی و کاملا آزمایشگاهی انجام می شود. در این لقاح مصنوعی کروموزوم ایکس یا ایگرگ مورد نیاز به تخمک وارد می شود تا تخمک باردار شود و پس از آن تخمک باردار شده در محل مورد نیاز در رحم قرار داده می شود تا جنین دختر یا پسر شکل بگیرد.

تفاوت IVF , IUI برای تعیین جنسیت جنین

روش های آزمایشگاهی تقریباً صد در صد درست عمل خواهند کرد. از همین جهت افرادی که علاقه دارند تا جنسیت فرزند خود را تعیین کنند بیشتر مشتاق اند تا از این روش ها استفاده کنند.

جنسیت در ماه های اول بارداری :

این نوع تعیین جنسیت جنین مانند تعیین جنسیت در سونوگرافی است. یعنی فقط می توان متوجه شد که جنین تشکیل شده دختر است یا پسر. اما نمی توان تغییری در جنسیت جنین داد. تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری کمک می کند که نوع جنسیت مشخص شود.

همانطور که در مطالب فوق اشاره شد قبل از ۱۶ هفتگی بارداری جنین دختر و جنین پسر اندام تناسلی مشابه دارند و بعد از گذشت ۱۶ هفته اندام جنسی جنین تغییر شکل می دهد. بسیاری از افراد علاقه مند هستند که در ماه ها و هفته های اول بارداری از جنسیت جنین خود مطلع شوند. از گذشته های خیلی دور تا کنون معیار هایی برای تعیین جنسیت جنین وجود دارد.

به طور مثال می گویند اگر مادر چنین علائمی داشته باشد به احتمال خیلی زیاد فرزند او دختر است. اگرچه این نوع تعیین جنسیت صد در صدی نیست. اما تا حد زیادی می‌تواند به مادرانی که علاقه مند هستند جنسیت فرزند خود را زودتر متوجه شوند کمک کند.

ده راه تشخیص جنسیت در ماه های اول بارداری :

1. ورم : طبق این نظریه ها گفته می شود اگر مادر در طول دوره بارداری ورم داشته باشد و این ورم در پاها بیشتر دیده شود به احتمال زیاد فرزند او دختر خواهد بود. زیرا در مادرانی که فرزند پسر باردار هستند تا اواخر بارداری نیز ورمی دیده نمی شود.

2. پوست مادر : مورد دوم قابل توجه پوست مادر است. معمولاً می گویند افرادی که جنین پسر باردار هستند پوستی شفاف و شاداب دارند. اما اگر جنین دختر باشد تغییرات هورمونی باعث کدر شدن و لکه دار شدن پوست مادر می شود.

3. علاقه مندی غذایی : اگر مادر در طول دوره بارداری بیشتر به خوردن شیرینی ها و مواد غذایی شیرین علاقه نشان دهد فرزند او دختر است و اگر در طول دوره بارداری مادر غذاهای ترش حوس کند فرزند او پسر خواهد بود.

4. نفس تنگی : یکی دیگر از علائمی که به آن توجه می‌شود تنگی نفس مادر است. گفته می شود اگر مادر در طول دوره بارداری تنگی نفس داشته باشد به احتمال خیلی زیاد فرزند او پسر خواهد بود. زیرا در مادرانی که فرزند دختر باردار هستند معمولاً تنگی نفس دیده نمی شود.

5. رنگ ادرار : در ماه های دوم بارداری اگر ادرار مادر به رنگ تیر و زرد پر رنگ در بیاید به احتمال زیاد جنین دختر خواهد بود.

6. موهای زائد : اگر موهای زائد بدن مادر بخصوص در قسمت پا ها زیاد شود به احتمال زیاد جنین پسر خواهد بود.

7. دمای بدن : اگر در طول دوره بارداری دمای بدن مادر پایین بیاید و بخصوص در پاهای خود احساس سرما کند، فرزند او پسر خواهد بود. در بارداری فرزند دختر احتمال بالا رفتن دمای بدن و اصطلاحا گر گرفتگی وجود دارد.

8. سر درد : معمولاً مادرانی که در طول دوره بارداری از سردرد های شدید شکایت دارند فرزند پسر باردار هستند.

9. حالت تهوع : مادرانی که حالت تهوع خیلی شدید را در سر صبح تجربه می کنند به احتمال زیاد فرزند پسر باردار هستند.

10. اشتها : اگر اشتهای مادر در طول دوره بارداری کم شود فرزند او دختر است. اما اگر این اشتها چند برابر شود فرزند پسر خواهد بود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *