دوران بارداری

علائم زایمان زودرس چیست ؟

علائم زایمان زودرس چیست
5/5 - (14 امتیاز)

یکی از مشکلاتی که ممکن است در طول دوره بارداری اتفاق بیفتد زایمان زودرس است. بروز زایمان زودرس دلایل مختلفی دارد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. قبل از آشنایی با دلایل زایمان زودرس باید علائم زایمان زودرس را بشناسید.

معمولاً مادران سعی می کنند از بروز زایمان زودرس جلوگیری کنند. هفته های آخر بارداری در رشد جنین بسیار تاثیرگذار است و در صورتی که جنین زود تر از موعد به دنیا بیاید ممکن است بعد از به دنیا آمدن مشکلاتی داشته باشد و به صورت نارس به دنیا بیاید. مشکلات ریوی، زردی، مشکل روده، خون ریزی مغزی، عقب ماندگی ذهنی، اوتیسم و … از مشکلاتی هستند که جنین به دنیا آمده در زایمان زودرس را تهدید می کنند.

جنین حتی تا آخرین ساعاتی که در شکم مادر قرار دارد در حال رشد می باشد. بنابراین حتی آخرین ساعات قرارگیری در رحم مادر نیز برای جنین اهمیت دارد. چه برسد به این که جنین هفته ها زودتر از موعد مقرر شده به دنیا بیاید. علائم زایمان زودرس هم برای جنین و هم برای مادر عوارضی دارد. در ادامه به طور کامل تمامی موارد مربوط به زایمان زودرس را بررسی خواهیم کرد.

زایمان زودرس چیست :

معمولاً زایمان از هفته سی و هفتم بارداری به بعد اتفاق می افتد. قبل ازهفته سی و هفت بارداری، جنین آمادگی لازم را برای به دنیا آمدن ندارد و نیاز است که رشد و تکامل جنین کامل تر شود.

اگر زایمان قبل از ۳۷ هفته در طول دوره بارداری اتفاق بیفتد. به آن زایمان زودرس گفته می شود. احتمال زایمان زودرس در برخی از افراد با بعضی از شرایط بیشتر است که در ادامه به طور کامل این شرایط را بررسی خواهیم کرد.

اگر زایمان زودرس در فاصله بین ۳۲ هفته تا ۳۷ هفته دوره بارداری اتفاق بیفتد احتمال زنده ماندن جنین و برگشتن به حالت عادی تا حد زیادی وجود دارد. اما اگر زایمان قبل از از تمام شدن سی و دومین هفته دوره بارداری اتفاق بیفتد احتمال زنده ماندن جنین کمتر می شود. پس باید علائم زایمان زودرس را جدی گرفته و پس از برخورد با این علائم و نشانه هایی که در ادامه ذکر می شود حتماً با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.

زایمان زودرس چیست
زایمان زودرس چیست

مواردی که باعث افزایش احتمال زایمان زودرس می شوند :

1. بارداری دوقلو یا چند قلو

2. وارد شدن ضربه شدید به شکم و کمر مادر باردار

3. وجود سابقه زایمان زودرس در خانواده یا داشتن سابقه زایمان زودرس در زایمان های قبلی

4. کوتاه بودن گردن رحم مادر

5. عفونت های واژن و رحم به خصوص عفونت های باکتریایی

6. داشتن خون ریزی شدید در دوره بارداری

7. پاره شدن زود هنگام کیسه آب جنین

8. داشتن اضافه وزن شدید

9. داشتن کمبود وزن شدید

10. کم بودن فاصله دوره بارداری تا بارداری قبلی

12. باردار شدن با روش آزمایشگاهی آی وی اف

13. مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر بخصوص استفاده کردن از کوکائین

14. وجود شرایط اورژانسی در مادر

15. داشتن دیابت و فشار خون بالا

و …

علائم زایمان زودرس

جلوگیری از زایمان زودرس
جلوگیری از زایمان زودرس

راه های جلوگیری از بروز زایمان زودرس :

1. در طول دوره بارداری حتما تحت نظر پزشک باشید.

2. در طول دوره بارداری از دارو های شیمیایی سر خود استفاده نکنید و قبل از مصرف هر نوع دارو حتماً با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

3. یک رژیم غذایی درست و کامل تحت نظر پزشک متخصص خود داشته باشید.

4. علائم جنین را به طور مرتب چک کنید.

5. از وارد شدن ضربات سنگین به شکم و کمر جلوگیری کنید.

6. ترجیحاً تعداد دفعات رابطه جنسی و شدت آن را پایین بیاورید.

7. اگر شرایط روحی و روانی مادر مساعد نیست حتماً با پزشک خود مشورت کنید و در صورت نیاز به روانشناس مراجعه کنید.

8. مصرف بیش از حد الکل را کنار بگذارید.

9. از مواد مخدر و انواع دخانیات استفاده نکنید.

10. اگر وزن شما خیلی بیشتر از حد مجاز است تا حد ممکن آن را پایین بیاورید.

11. اگر کمبود وزن شدید دارید با رژیم غذایی مناسب وزن خود را به وزن ایده آل برسانید.

12. اگر سابقه زایمان زودرس در شما و خانواده شما وجود دارد حتما از همان ابتدای شروع دوره بارداری با پزشک خود عنوان کنید.

13. بهتر است قبل از اقدام به بارداری مادر چکاب کامل انجام دهد و اگر عفونت واژینال و رحمی وجود دارد قبل از اقدام به بارداری به طور کامل برطرف شود.

14. سعی کنید در طول دوره بارداری بهداشت فردی را تا حد زیادی رعایت کنید.

15. از انجام حرکات سنگین و ورزش های سنگین اجتناب کنید.

16. از بلند کردن و جا به جا کردن اشیا با وزن زیاد خود داری کنید.

17. آزمایشات و سونوگرافی های لازم در طول دوره بارداری را انجام داده و درباره جواب آنها با پزشک خود مشورت کنید.

18. استفاده از مکمل ها و دارو های مورد نیاز خودتان را در طول دوره بارداری جدی بگیرید.

19. علائم زایمان زودرس را جدی گرفته و در صورت مشاهده، با پزشک خود در میان بگذارید.

نوزاد بعد از زایمان زودرس
نوزاد بعد از زایمان زودرس

شرایط نوزاد بعد از زایمان زودرس چگونه خواهد بود :

معمولا اگر علائم زایمان زودرس بعد از هفته سی و دوم بارداری باشد احتمال زنده ماندن نوزاد بسیار بالا است. بعد از به دنیا آمدن جنین کادر درمانی اقدامات لازم را در جهت انتقال نوزاد به بخش مورد نظر انجام می دهند.

معمولا نوزاد های نارس باید در دستگاه های مخصوص شبیه ساز رحم مادر قرار داده شوند. بهترین تغذیه برای تغذیه نوزادان نارس شیر مادر است.

اگر جنین در هفته های کمتر از ۳۲ هفته دوره بارداری به دنیا بیاید احتمال زنده ماندن آن کمتر می شود و اگر جنین در هفته ۲۲ بارداری یا قبل تر از آن به دنیا بیاید تقریباً احتمال زنده ماندن آن صفر است.

بنابراین مشاهده علائم زایمان زودرس در هفته های پایین تر دوره بارداری بسیار خطرناک تر خواهد بود. اما در هفته های بالاتر دوره بارداری به خصوص از هفته سی و دوم بارداری به بعد احتمال زنده ماندن نوزاد بسیار بالا خواهد بود.

علائم زایمان زودرس در شش ماهگی :

زایمان زودرس در شش ماهگی طول دوره بارداری ممکن است برای جنین بسیار خطرناک باشد و حتی باعث از بین رفتن جنین شود. معمولاً علائم زایمان زودرس در این مرحله از بارداری به صورت درد های شکم و لگن ظاهر می شوند.

احساس درد در شکم و کمر و گرفتگی های عضلانی در این ناحیه ها می تواند از علائم زایمان زودرس در شش ماهگی باشد. البته این علائم ممکن است به دلایل دیگری نیز ظاهر شوند. بنابر این قبل از هر برداشت و اقدامی حتما با پزشک مورد نظر مشورت کنید.

علائم زایمان زودرس در هفت ماهگی :

در زایمان زود رس در هفت ماهگی طول دوره بارداری احتمال زنده ماندن جنین نسبت به شش ماهگی بارداری بالاتر خواهد بود. از علائم زایمان زودرس در هفت ماهگی بروز درد های رحمی، شکمی و لگنی خواهد بود. معمولاً این درد ها با انقباضات شدید و لکه بینی همراه هستند.

علائم زایمان زودرس در هفته های سی و یکم بارداری به بعد :

در هفته سی و یکم بارداری به بعد علائم زایمان زودرس با گرفتگی عضلات شکم و انقباضات هر ۱۰ دقیقه یکبار ظاهر می ‌شوند. معمولاً این انقباضات با درد های شدید شکم و کمر همراه خواهند بود. مشاهده ترشحات غیر طبیعی واژن و لکه بینی در هفته سی و یکم بارداری به بعد نیز می تواند از نشانه های زایمان زودرس باشد. از دیگر علائم زایمان زودرس پاره شدن کیسه آب است.

نکته : در صورت بروز هریک از علائم گفته شده قبل از هر اقدامی ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. در کنار بررسی این علائم باید معاینات دقیق نیز صورت بگیرد. زیرا هر یک از علائم گفته شده به دلایل دیگری نیز ممکن است اتفاق بیفتند.

عوارض زایمان زودرس برای نوزاد :

1. بروز مشکلات ریوی نوزاد

2. بروز مشکل در شنوایی نوزاد

3. بروز مشکل در دید نوزاد

4. زردی شدید در نوزاد

5. بروز عفونت های مختلف در بدن نوزاد

6. اوتیسم

7. عقب ماندگی ذهنی نوزاد

8. مشکلات روده و معده نوزاد

9. خونریزی مغزی نوزاد

و …

زایمان زودرس تجویز شده
زایمان زودرس تجویز شده

زایمان زودرس تجویز شده :

در برخی از شرایط به دلیل وجود مشکلاتی پزشک دستور خاتمه بارداری می دهد و در این حالت زایمان زود تر از موعد به دستور و تجویز پزشک انجام می شود. معمولاً پزشکان دستور زایمان زودرس را بعد از هفته سی و دوم بارداری می دهند. که احتمال زنده ماندن و سلامت ماندن نوزاد بسیار بیشتر خواهد بود.

با وجود خطرناک بودن زایمان زود رس در شرایطی ممکن است ادامه بارداری برای مادر و یا جنین خطرناک تر باشد. یا ممکن است مشکلات اورژانسی به وجود بیاید که پس از مشاهده علائم زایمان زودرس ، پزشک مجبور به خارج کردن جنین از بدن مادر شود. با این وجود می توان زایمان زود رس را به دو دسته تقسیم کرد:

1. زایمان زودرس تجویزی .

2. زایمان زودرس بی اختیار .

زایمان زودرس طبیعی یا سزارین :

اینکه زایمان زودرس به چه روشی انجام شود به شرایط مختلف و نوع زایمان زودرس بستگی دارد. معمولا زایمان زودرس تجویزی به روش سزارین انجام می شود. زیرا شرایط به گونه‌ای حاد است که پزشک مجبور به خارج کردن نوزاد از بدن مادر می شود و برای این راه معمولا باید روش زایمان سزارین انتخاب شود.

شرایط مختلفی در روش زایمان زود رس تاثیر گذار هستند. به طور مثال اگر مشاهده علائم زایمان زودرس در هفته های آخر بارداری باشد احتمال اینکه این زایمان به روش طبیعی اتفاق بیفتد بیشتر خواهد بود. اما زایمان زودرس در هفته های کمتر از سی و دو هفته معمولا بصورت سزارین اجباری انجام می شوند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *