هفته های بارداری

هفته چهاردهم بارداری

هفته چهاردهم بارداری
Rate this post

در این هفته از بارداری، دختر خانم یا آقا پسر کوچولوی شما تقریباً به اندازه یک پرتقال شده است. اندازه اش به حدود ۹ سانتی‌متر رسیده و وزنش بین ۳۵ تا ۴۵ گرم است. در بعضی از مواقع وزن جنین در هفته چهاردهم بارداری به ۶۰ گرم هم می رسد. همچنین نسبت به هفته گذشته بزرگتر و قوی تر شده است. دست و پاهای جنین به اندازه کافی بزرگ شده‌اند و جنین در این زمان می تواند دست های خود را مشت کرده و حتی گاهی چنگ بیندازد. البته فعلا خیلی زود است تا دردی را احساس کنید. تا چند هفته دیگر تجربه خوشایند این حرکات را خواهید داشت.

از طرفی در بدن مادر نیز از عوارض اولیه بارداری مانند حساسیت سینه ها و خستگی و تهوع به طور محسوسی کم شده و اشتهای مادر افزایش پیدا میکند. در این هفته مادر سطح انرژی بالاتری داشته و بدنش به مرور وزن میگیرد. هورمون جنسی زنانه یعنی استروژن نیز با تاثیر خود روی پوست و موی شما وضعیت آن را بهتر می‌کند؛ به طوری که موهای شما پرپشت‌تر شده و پوستتان شفاف‌تر می‌شود. البته در هفته چهاردهم بارداری ممکن است دچار کمی نگرانی یا تغییرات در خلق و خو شوید که این موضوع کاملاً طبیعی است و باید سعی کنید با تمرکز روی نکات مثبت و آینده شیرین پیش رو، اضطراب خود را کم کنید.

سونوگرافی در هفته چهاردهم بارداری

در این هفته دستگاه تناسلی خارجی نوزاد تکامل بیشتری یافته است و این امکان وجود دارد تا پزشکان از طریق سونوگرافی بتوانند جنسیت نوزاد را متوجه شود. اما با توجه به اینکه هر نوزادی رشد متفاوتی دارد؛ لذا معمولاً برای تعیین جنسیت در هفته چهاردهم نمی توان نظر قطعی داد. بهترین زمان برای انجام سونوگرافی و تعیین جنسیت، در هفته هجدهم تا بیستم می باشد.

مراقبت های لازم در هفته چهاردهم بارداری

سعی کنید در این هفته از استرس دوری کنید؛ زیرا در هفته چهاردهم بارداری خطر سقط جنین، به طور محسوسی کم شده است. پس نیازی نیست نگران چنین موضوعاتی باشید؛ زیرا اضطراب روی جنین تاثیر بسیار منفی گذاشته و او را بی قرار میکند. در عوض بهتر است حال که سطح انرژی شما بالاتر رفته است، فعالیت بدنی خود را افزایش دهید تا زایمان راحت تری داشته باشید و سرحال تر باشید. برای جلوگیری و مبارزه با یبوست نیز آب فراوان نوشیده و از غذاهای فیبری بیشتر استفاده کنید. برای جلوگیری از گرفتگی بینی نیز از کمپرس گرم و بخور بهره بگیرید.

در این قست به بررسی اندازه جنین و تغییرات بدن مادر در هفته چهاردهم بارداری پرداختیم. میتوانیم بگوییم که معمولاً در هفته چهاردهم بارداری انرژی مادر بیشتر شده و روزهای خوش بارداری فرارسیده است؛ زیرا سه ماهه دوم بارداری نسبت به سه ماهه اول و سوم مادر در وضعیت بهتری قرار دارد. پس از این فرصت استفاده کرده و به خودتان برسید و برای طراوت خود وقت بگذارید تا روحیه شما برای سه ماهه سوم و زایمان، آماده تر باشد.

سوالات متداول

۱_برای زیبا شدن جنین در هفته چهاردهم چه چیزهایی بخوریم؟

برای انجام این کار روش خاصی وجود ندارد. جنین از هفته ها قبل شکل گرفته و خصوصیات فیزیکی او مشخص شده است. اما می توانید با خوردن میوه هایی مانند پرتقال، گیلاس، موز، مواد پرویتامین و پرپروتئین، به سلامت مو و پوست نوزاد خود بعد از تولد کمک کنید.

۲_آیا خونریزی جفت در هفته چهاردهم بارداری خطرناک است؟

این اتفاق به معنای جدا شدن جفت از رحم بوده و سبب نرسیدن اکسیژن و مواد مغذی به جنین می شود. همچنین خونریزی شدیدی را برای مادر به وجود می‌آورد. لذا چنین عارضه ای خطرناک است و در صورت بروز در هفته های آخر بارداری، معمولاً پزشکان زایمان زودرس را توصیه میکند. اگر در هفته چهاردهم بارداری با چنین مسئله ای مواجه شدید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

۳_چرا در هفته چهاردهم بارداری بینی گرفته میشود؟

معمولاً در این هفته به علت افزایش هورمون پروژسترون و بالا رفتن میزان گردش خون در غشای مخاطی، این عارضه که با آن رینیت بارداری میگویند، رخ می دهد و امری طبیعی است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *