هفته های بارداری

هفته دوم بارداری

هفته دوم بارداری
Rate this post

می توانیم بگوییم بارداری از هفته دوم شروع میشود. هفته دوم بارداری را میتوان همان هفته دوم چرخه تخمک گذاری دانست. از آنجایی که روز دقیق لقاح و تخمک گذاری زیاد قابل تشخیص نیست؛ در نتیجه معمولاً اولین روز آخرین پریود را به عنوان روز اول بارداری مشخص می کنند و از روی این روز هفته های بارداری را تعیین می کنند. به عنوان مثال اگر سیکل پریود یک خانم ۲۸ روزه بوده و دوره پریود های نامنظم باشد؛ روز پانزدهم چرخه پریود، تخمک گذاری وی آغاز می گردد. در نتیجه می تواند در هفته دوم بارداری علائم تخمک گذاری را مشاهده کند.

علائم هفته دوم بارداری

یکی از مهمترین نشانه های هفته دوم بارداری، تغییرات مخاط دهانه رحم است. این مخاط به شکل شفاف و رشته ای شبیه به سفیده تخم مرغ نازک می باشد. وجود چنین مخاطی سبب حرکت راحت تر اسپرم می گردد.

قوی شدن حس بویایی بیش از پیش و حساسیت و درد سینه ها نیز می تواند یکی از علائم هفته دوم بارداری باشد. برخی از بانوان ممکن است مقدار بسیار کمی لکه بینی داشته باشند که این مورد نیز به سبب لانه گزینی اتفاق خواهد افتاد. در صورتی که در هفته دوم بارداری باشید، ممکن است دچار حالت تهوع صبحگاهی، نفخ شکم، تکرر ادرار، خستگی و ضعف، بی حالی، سردرد و سرگیجه نیز شوید.

وضعیت جنین در هفته دوم بارداری

جالب است بدانید که در هفته دوم حاملگی هنوز جنین تشکیل نشده است و در واقع بدن مادر در حال آماده شدن برای تشکیل جنین است. پوشش داخلی رحم وی ضخیم شده و در حال رشد است تا شرایط برای لانه گزینی و تغذیه تخمک آماده گردد. در پایان هفته دوم تخمدان تخمک را درون لوله فالوپ رها کرده و تخمک گذاری آغاز می شود و از آنجایی که اسپرم می تواند تا ۵ روز در دهانه رحم زنده بماند، تخمک آزاد شده حداکثر تا ۲۴ ساعت زنده میماند. اگر در این بازه زمانی یک روز در میان رابطه جنسی وجود داشته باشد؛ از میان میلیونها اسپرم، با کیفیت ترین آنها خود را به لوله فالوپ رسانده تا عمل لقاح انجام شود. پس از اینکه تخمک بارور شد، می شود در رابطه با تشکیل جنین صحبت کرد!

همانطور که گفتیم در هفته دوم بارداری در حال آماده شدن برای تخمک گذاری است و بانوی باردار ممکن است نشانه های مختلفی مانند تغییرات ترشح واژن، لکه بینی و دردهای شکمی را تجربه کنند. رابطه جنسی بیشتر در طول این زمان، شانس بارداری را بالا میبرد. پس در صورتی که در هفته دوم بارداری هستید، سعی کنید تحت نظر یک متخصص زنان و زایمان خوب باشید تا بتوانید به کمک توصیه های او بهترین مراقبت ها را از خود داشته باشید.

سوالات متداول

۱_آیا بالا رفتن میل جنسی یکی از نشانه های هفته دوم بارداری است؟

بله، به دلیل اینکه در هفته دوم بارداری تخمکی که بالغ شده است درون لوله فالوپ آزاد می شود تا در صورت وجود اسپرم با آن لقاح پیدا کند؛ در نتیجه میل جنسی افزایش پیدا کرده تا بدن حداکثر آمادگی را برای بارداری داشته باشد.

۲_آیا به کمک بیبی چک میتوان در هفته دوم بارداری متوجه حاملگی شویم؟

توصیه می شود که بی بی چک را حداقل در هفته سوم بارداری انجام دهید؛ زیرا در هفته دوم بارداری، جنین تشکیل نشده است و ممکن است تست نتیجه صحیح را نشان ندهد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *