دوران بارداری

علت تهوع در دوران بارداری و راه جلوگیری از آن

علت تهوع در دوران بارداری و راه جلوگیری از آن
4.8/5 - (13 امتیاز)

بارداری لحظات شیرینی است اما در عین حال استرس و سختی‌های مختص خود را دارد .نگرانی از بابت سلامت کامل مادر و جنین، تغییرات جسمی مادر، حالت تهوع در دوران بارداری و بسیاری از عوامل دیگر باعث می ‌شوند که این دوره برای مادران حامله کمی سخت شود. حالت تهوع مادر در یکی از مواردی است که دراین دوره منجر به آزار مادر می ‌شود. اکثر مادر های باردار از هفته ششم بارداری خود دچار حالت تهوع می ‌شوند و گاها این حالت در آن‌ها آنقدر شدید می‌گردد که امکان زندگی عادی را از مادر صلب می ‌کند. در این مطلب سعی داریم علل وجود این حالت در خانم‌های باردار را بررسی کنیم و راه‌ های رفع آن را بازگو نماییم.

اصلی ترین علائم تهوع بارداری :

در این بخش به بررسی برخی از علل بروز حالت تهوع در خانم‌های باردار می ‌پردازیم.

اصلی ترین علائم تهوع بارداری

علائم اصلی حالت تهوع در این دوران عبارت است از:

  • ترشح بزاق بیش از حالت عادی و احساس گرمای شدید
  • واکنش منفی بدن نسبت به برخی از غذاها و بوی آن
  • بروز استفراغ در سه ماه اول بارداری
  • واکنش منفی نسبت به غذاهای تند و بودار
  • شدت گرفتن این حالت در صبح و هنگام ناشتا 

علت داشتن حالت تهوع در دوران بارداری چیست

تقریباً تمامی خانم های باردار به این حالت دچار می ‌شوند اما این امر برای برخی از مادران شدت می‌گیرد و منجر به اذیت شدن آن در این دوران سخت می‌شود.این امر در بارداری‌های اول کمی بیشتر به چشم می‌خورد و بارداری‌های دوم و سوم به مراتب کم‌تر از حاملگی اول تهوع دارند و معمولاً این حالت در بارداری‌ های بعدی خیلی زودتر از حاملگی اول به اتمام می‌ رسد.

علل بروز حالت تهوع در زنان حامله :

در ادامه برخی از علل وجود تهوع در خانم های حامله را بررسی می کنیم.

  • انجام مسافرت زیاد و یا طی مسیر های مکرر و طولانی
  • استرس زیاد و نگرانی های عاطفی
  • درگیری ذهنی و اضطراب مداوم
  • خستگی زیاد و افت قند
  • بارداری چند قلو
  • افزایش هورمون بارداری بیش از حد مجاز
  • عوامل ژنتیکی و ارثی
  • هوای گرم 
  • حساسیت معده و دستگاه گوارش
حساسیت معده و دستگاه گوارش علت حالت تهوع بارداری

انواع حالت تهوع بارداری :

زنان باردار در دو حالت به حالت تهوع دچار می‌ شوند؛ در ادامه به بررسی این دو مورد می ‌پردازیم.

تهوع خفیف :

این نوع از تهوع معمولاً صبح‌ها قبل از صرف صبحانه آغاز می‌شود.  در ۸۰ درصد از خانم‌ها در تمامی طول روز ادامه میابد. شما با انجام اعمال مختلفی می‌توانید به تسکین درد خود کمک نمایید. خوردن غذاهای کم روغن، مصرف پروتئین لازم، نوشیدن مایعات خنک و افزایش تعداد وعده‌های غذایی به صورت کم حجم می‌تواند کمک به‌سزایی به شما در این امر داشته باشد.

تهوع شدید :

تهوع شدید بارداری عمدتاً تا هفته شانزدهم بارداری اتفاق می ‌افتد و دوره طولانی تری را پیش می ‌گیرد این امر در بسیاری از خانم ‌ها به وجود می‌آید و به دلیل فشار سنگین می ‌تواند عوارضی از جمله کم آبی بدن و کاهش وزن را به وجود آورد. کمبود آهن و پتاسیم می‌تواند عوارض جدی ناشی از بروز این حالت در مادران حامله شود.

آیا تهوع بارداری بر روی جنین تاثیر دارد :

بسیاری از مادران باردار در پی بروز حالت تهوع نگران سلامت جنین خود می‌ شوند. توجه داشته باشید که این حالت برای جنین تهدید محسوب نمی ‌شود و کمبود وزن جنین در سه ماه اول بارداری نیز نگران کننده نیست؛ چرا که هم‌زمان با رفع حالت تهوع در ماه‌های آتی و افزایش اشتها عمل وزن گیری جنین شما نیز به حالت استاندارد برمی‌گردد.

توجه داشته باشید که در صورت وجود حالت تهوع شدید، خطر زایمان زودرس شما و جنین‌تان را تهدید می‌نماید بنابراین بهتر است در این حالت با پزشک در ارتباط باشید تا وضعیت جسمانی شما و فرزندتان را به صورت مداوم کنترل شود.

احتمال سقط جنین هفتگی با حالت تهوع و استفراغ
احتمال سقط جنین هفتگی با حالت تهوع و استفراغ – منبع این چارت

چگونه از بروز تهوع در بارداری جلوگیری کنیم :

برای انجام این کار می توانید موارد زیر را رعایت کنید.

  • داشتن خواب کافی و مصرف قرص های ویتامین پیش از خواب
  • داشتن وعده های غذایی مکرر و کم حجم
  • پرهیز از خوردن غذاهای چرب و پر ادویه
  • استفاده از تهویه مناسب در خانه
  • عدم استعمال الکل دخانیات و سیگار
  • مصرف آب به مقدار کافی

انواع درمان حالت تهوع در دوران بارداری :

برای درمان برداری روش‌ های خانگی و پزشکی بسیاری وجود دارد که در ادامه برخی از این موارد را بررسی خواهیم کرد.

نوشیدن آب :

نوشیدن آب یکی از آسان ترین روش های درمان حالت تهوع در این دوره به شمار می آید با نوشیدن آب حالت تهوع کمتر می شود و حساسیت معده نیز کمتر مادر را اذیت میکند.این امر می تواند اسید معده را رقیق تر نموده و به هیدراته شدن بدن کمک کند این امر می‌تواند به سلامت جنین نیز کمک کننده باشد بنابراین سعی کنید در شبانه روز به میزان کافی آب بخورید و در کنار تخت خود و یا محل نشستن تان حتما یک ظرف آب داشته باشید تا هر زمان که احساس حالت تهوع و بر شما غلبه کرد میزانی از آن را بنوشید.

استفاده از لیموی تازه :

قرص حالت تهوع می تواند منجر به کاهش اشتها در شما شود بنابراین می توانید از لیموی تازه در کنار غذای خود استفاده نموده تاخوردن آن برای تان راحت تر شود ما به شما توصیه می کنیم که در حین رفتن به بیرون از منزل و سرکار مقداری لیمو همراه خود داشته باشید تا در زمان لازم بتوانید آن را استفاده و یا استشمام کنید. ویتامین سی موجود در لیمو برای مادران و جنین بسیار مفید است و می تواند به روند طبیعی تکامل جنین نیز کمک کند.ترکیب لیمو تازه به همراه عسل نیز معجون قوت بخشی است.

استفاده از زنجبیل :

زنجبیل یکی از درمان های حالت تهوع در طب سنتی به حساب می‌آید. این گیاه از ترشح اسید معده جلوگیری کرده و منجر به عدم بروز تهوع بارداری می ‌شود. برای استفاده از زنجبیل می‌توانید از پودر آن و یا زنجبیل تازه استفاده نمایید برای نوع مصرف می‌توانید آن را با چند قطره لیموی تازه مخلوط نموده و پس از بیدار شدن آن را بنوشید.

درمان حالت تهوع بارداری

خوردن نعنا :

استفاده از نعنای تازه و یا نعنای خشک یکی از راه‌های درمان حالت تهوع در دوران بارداری است. نعنا را می‌توانید به صورت دم نوش و یا همراه با ماست میل نمایید.

استفاده از رژیم غذایی مناسب :

در صورتی که از غذاهای سازگار با معده استفاده کنید حالت تهوع شما تا حد بسیار زیاد و چشمگیر کنترل می‌شود بنابراین لازم است به میل خود توجه ویژه ای داشته باشید و سعی کنید غذاهایی را انتخاب کنید که به خوردن آن تمایل دارید.

توصیه دیگر ما به شما این است که حد الامکان از غذاهای خشک استفاده کنید و از خوردن غذاهای چرب و ادویه دار که منجر به ترشح بیشتر می‌شود خودداری کنید تا حالت تهوع شما به حد زیادی کنترل شود.

فراهم کردن هوای تازه و خنک :

وجود هوای تازه و خنک می تواند استرس شما را کاهش دهد و تاثیر به‌سزایی در درمان حالت تهوع شما داشته باشد.

تامین ویتامین مورد نیاز بارداری :

خوردن غذاهای حاوی ویتامین B6 می تواند کمک بسیار زیادی به رفته حالت تهوع در شما داشته باشد.

غذاهای حاوی ویتامین B6 برای رفع حالت تهوع

ورزش کردن :

ورزش کردن می تواند استرس و هرگونه فشار روانی را از خانم های باردار دور کند وعدم وجود فشار روانی یکی از مواردی است که  می تواند منجر به درمان حالت تهوع شود علاوه بر این ورزش کردن خون رسانی و عملکرد قلب و عروق را بهبود می ‌بخشد و تمامی این موارد در درمان بسیاری از بیماریها از جمله تهوع موثر است.

دلیل تهوع در شب چیست :

یکی از معضلات خانم های باردار احساس حالت تهوع شدید در هنگام شب است. در ساعات شب و هنگام خواب به دلیل خالی بودن معده در ساعات طولانی، ترشح اسید معده می‌تواند موجب بروز حالت تهوع در خانم‌های باردار شود. برای جلوگیری از این امر به شما توصیه می‌کنیم تا در ساعات نیمه شب حتماً یک وعده غذایی کم حجم مصرف نماییدتا از این حالت دور شوید.

استفراغ شدید در دوران بارداری برای جنین مضر است :

همان‌طور که در قسمت فوق گفته شد حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری برای جنین تهدید محسوب نمی‌شود و لازم نیست از بابت این امر نگرانی داشته باشید.

قرص ضد تهوع در دوران بارداری :

برخی از داروها برای درمان حالت تهوع در دوران بارداری استفاده می‌شوند.

پرومتازین :

این رو هم به صورت قرص و هم به صورت محلول تزریق در بازار وجود دارد و عوارض آن سرگیجه و خشکی دهان است.

آنتی اسید :

این دارو از ترشح زیاد اسید معده جلوگیری می‌کند و سبب کنترل رفلاکس می‌شود. رفلاکس معده می‌تواند منجر به بروز تهوع و استفراغ در مادران باردار شود.

سخن آخر :

اغلب خانم‌هایی که در ماه های اول بارداری خود با حالت تهوع و استفراغ به رو هستند معمولا افزایش وزن کمتری را در این دوره به دست می‌آورند و این امر کاملاً طبیعی است.برخی از مادران نیز ممکن است با کاهش وزن نیز مواجه شوند و در این باره نیز نباید نگرانی داشته باشد و کافی است آن را با پزشک مراجع خود در میان بگذارند. استفراغ شدید و حالت تهوع پی درپی در دوران بارداری یک امر گذرا تلقی می‌شود وهیچ گونه خطری برای شما و جنین‌تان ندارد. حالت تهوع گاه می‌تواند منجر به کاهش اشتها در شما شود و این امر می‌تواند شما را کم انرژی کند. سعی کنید با وعده‌های غذایی مکرر و کم حجم این مشکل را در خود درمان نمایید. در این دوره تغذیه مناسب و خواب کافی داشته باشید تا از اختلالات موجود در دوران بارداری دور باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *