هفته های بارداری

هفته سوم بارداری

هفته سوم بارداری
Rate this post

هفته سوم بارداری در واقع زمانی است که رشد جنین آغاز شده و معمولاً خانم ها یک یا دو هفته پس از این زمان متوجه بارداری خود میشوند. پس از لقاح تخمک و اسپرم، درون لوله فالوپ، جنین تشکیل شده و در پوشش داخلی رحم قرار می گیرد. معمولاً در این هفته بانوان دچار نفخ و گرفتگی شکم شده و به دلیل لانه گزینی ممکن است لکه بینی و خونریزی های خفیف داشته باشند. حساس شدن سینه ها و قوی تر شدن حس بویایی نیز از جمله علائم هفته سوم بارداری میباشد. البته همه زنان این علائم را ندارند و ممکن است یک فرد بدون داشتن هیچ کدام از این علائم تست بارداری دهد و نتیجه آن مثبت باشد.

در هفته سوم بارداری جنین به چه شکل است؟

همانطور که گفتیم تخمک بارور شده در پوشش داخلی رحم کاشته شده و به یک توپ سلولی به نام بلاستوسیت تبدیل می گردد. در هفته سوم اندازه جنین بسیار کوچک و چیزی حدود یک دهم تا دو دهم میلیمتر می باشد و سایز آن تقریباً به اندازه سر یک سنجاق است.

علائم سقط ‌جنین در هفته سوم بارداری

در این بازه زمانی احتمال سقط جنین وجود دارد. در واقع می توانیم بگوییم از هفته سوم تا هفته ششم میزان خطر سقط جنین بالاست و پس از گذشت سه ماهه اول این خطر به طور چشمگیری کاهش می یابد. در صورت خارج شدن بافتی خاکستری یا یک لخته خون از واژن باید به خطر سقط جنین مشکوک شوید و به پزشک مراجعه نمایید. بعضی از مواقع نیز این اتفاق با علائمی نظیر خونریزی و کمر دردهای خفیف و از بین رفتن علائم بارداری، مانند حساسیت های سینه همراه است.

عدد بتا درهفته سوم بارداری

با توجه به اینکه تغییرات گسترده‌ای در سطوح عدد بتا در هفته های مختلف بارداری وجود دارد؛ اما طبق استاندارد انجمن بارداری آمریکا، این عدد در هفته سوم بارداری بین ۵ تا ۵۰ می باشد و در صورت باردار بودن رفته رفته این میزان افزایش خواهد یافت.

در این مطلب در خصوص هفته سوم بارداری، ویژگی های بدن و شرایط جنین در این هفته صحبت کردیم. همانطور که گفتیم در طی هفته سوم لانه گزینی اتفاق افتاده و جنین در رحم قرار می گیرد که اندازه آن فوق العاده کوچک است. شما در این هفته نسبت به هفته اول و دوم به مراقبت پزشکی بیشتری احتیاج دارید و میتوانید از تست های خانگی نیز بهره بگیرید. پس از مثبت بودن نتیجه تست خانگی به پزشک مراجعه کرده و بقیه مراقبت های ویژه بارداری را تحت نظر پزشک متخصص بگذرانید‌.

سوالات متداول

۱- آیا در هفته سوم بارداری متوجه تغییرات پریود میشویم؟

به دلیل اینکه در این زمان هنوز موعد پریود شما فرا نرسیده است، ممکن است متوجه عقب افتادن آن نشوید و معمولاً بانوان در هفته چهارم یا پنجم بارداری متوجه عقب افتادن پریود می شوند و بارداری را تشخیص می دهند. اما در هفته سوم بارداری به دلیل لانه گزینی، ممکن است دچار لکه بینی یا خونریزی خفیف شوید.

۲_در هفته سوم بارداری چه غذاهایی بخوریم؟

معمولاً در این بازه زمانی باید تغذیه سالمی داشته باشید و از مصرف سبزیجات و مرکبات غافل نشوید. همچنین از مواد غذایی حاوی آهن مانند گوشت، اسفناج و مرغ نیز بهره بگیرید.

۳_آیا حالت تهوع از علائم هفته سوم بارداری است؟

بله اکثر بانوان در این زمان از بارداری دچار حالت تهوع خصوصاً در ساعات اولیه صبح می شوند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *