هفته های بارداری

هفته نهم بارداری

هفته نهم بارداری
Rate this post

در هفته نهم جنین به اندازه یک دانه زیتون شده است و میزان هورمون های بارداری بدن مادر نیز به اوج خود رسیده است. رحم در حال بزرگ شدن است و صورت و اندام های جنین به مراحل تکامل نزدیک شده اند. احتمالا مادر در هفته نهم بارداری به بعد شروع به افزایش وزن کرده و بر اساس تقویم بارداری شما در هفته نهم، وارد ماه سوم حاملگی شده اید. از طرفی چشم ها، دهان، زبان، بینی و لب شکل واضح تری به خود می‌گیرد و آرنج و زانو های او تشکیل می شوند. همچنین اندازه جنین از سر تا پا حدود دو و نیم سانتیمتر است. بد نیست بدانید که در هفته نهم بارداری استخوان های جناق و دنده جنین در حال شکل گیری و رشد هستند.

خارش سینه در هفته نهم بارداری

همانطور که گفتیم در این بازه زمانی تغییرات هورمونی به اوج خود رسیده و این موضوع سبب حساسیت و درد شدید سینه ها در برخی از بانوان باردار می شود که ممکن است برای بعضی از افراد خارش سینه و کشیده شدن پوست آن پیش بیاید. در چنین شرایطی می توانید از کرم های مرطوب کننده و لوسیون ها با تجویز پزشک استفاده کنید و یا کیسه یخ و حوله را روی سینه های خود قرار دهید. همچنین میتوانید به صورت مرتب دوش آب گرم بگیرید. دقت داشته باشید که در دوران بارداری به هیچ وجه نباید از دوش آب خیلی داغ، سونا و جکوزی استفاده کنید.

آزمایش‌های هفته نهم بارداری

معمولاً اولین ویزیت بانوان در هفته ششم تا هشتم بارداری است. اما در صورتی که خانمی در این بازه زمانی به پزشک مراجعه نکرده باشد؛ معمولاً باید در هفته نهم بارداری برای بررسی فاکتورهایی مثل تعداد گلبول های قرمز و بیماری های مقاربتی و عفونی به پزشک مراجعه کرده و آزمایش انجام دهد. در صورتی که سن خانم بالای ۳۵ سال باشد و یا احتمال اختلالات ژنتیکی برای جنین او وجود داشته باشد، در هفته نهم بارداری تا هفته سیزدهم باید آزمایش‌های خون، غربالگری، اختلالات ژنتیکی و نمونه برداری از پرزهای کوریونی را برای تشخیص مشکلات کروموزومی را انجام دهد. همچنین غربالگری شفافیت نوکال را جهت اندازه گرفتن مایع پشت گردن جنین، انجام خواهد داد.

در هفته نهم بارداری به نکات زیر دقت کنید:

سعی کنید در این زمان تغذیه بسیار سالمی داشته باشید و از مواد غذایی استفاده کنید تا میزان حالت تهوع شما را کاهش دهد؛ خصوصاً باید از مایعات به مقدار بیشتری بهره بگیرید تا از کم آبی بدنتان پیشگیری گردد. به دلیل اینکه افزایش سطح هورمون پروژسترون میزان خواب آلودگی را تشدید میکند، پس وقت های استراحت مرتبی را برای خود بگذارید. از مواد فیبری و آب بیشتر استفاده کنید و استفاده از ویتامین های دوره بارداری را متوقف نکنید. به هیچ وجه برای درمان موارد پوستی و… از دارو به صورت خودسرانه استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است برای شما یا جنین خطر آفرین باشد. پس قبل از انجام چنین کارهایی با پزشک متخصص مشورت کرده تا دچار مشکل نشوید.

جنین در هفته نهم بارداری چه شکلی است؟

جمع‌بندی

در این بخش ما در رابطه با هفته نهم بارداری و مسائل پیرامون آن، مطالبی را ارائه کردیم. اینکه هورمون های بارداری در هفته نهم به ماکزیمم مقدار خود رسیده و ممکن است علائم تهوع صبحگاهی و حساسیت سینه ها بیش از قبل دیده شوند. از طرفی جنین در حال رشد بیشتر بوده و در این هفته به نوزاد شبیه تر است؛ زیرا دست و پاهای او در حال شکل گیری است و لب، چشم، پلک، زبان و بینی او نیز در حال رشد کردن است. توصیه ما این است که در هفته نهم بارداری مادر آزمایشات بارداری را به صورت مرتب انجام دهد و از حجم وعده‌های غذایی خود کاسته و به تعداد آن اضافه نماید. به عنوان مثال به جای اینکه در روز سه وعده پر حجم غذا بخورد، می‌تواند ۵ وعده غذا را به صورت کم حجم‌تر میل نماید؛ زیرا از هفته نهم بارداری به بعد باید مراقب اضافه وزن خود باشد.

سوالات متداول

۱_چرا در هفته نهم بارداری دائما گرسنه هستم؟

تغییرات هورمونی در این هفته باعث احساس گرسنگی در بدن مادر می شود. همچنین ویار نیز در هفته نهم بارداری شدت می‌گیرد که مادر تمایل به خوردن غذاهای خاصی دارد. لذا حتما از هفته نهم بارداری به بعد مراقب اضافه وزن باشید.

۲_علت جوش زدن صورت در هفته نهم حاملگی چیست؟

تغییرات هورمونی در هفته نهم بارداری به اوج خود می رسد. در نتیجه این تغییرات روی پوست مادر تاثیر گذاشته و ممکن است غدد چربی پوست را فعال کند. در نتیجه این اتفاق صورت مادر دچار جوش و آکنه می شود.

۳_سوزش سر دل در هفته نهم بارداری خطرناک است؟

این موضوع زیاد خطرناک نیست و برای برخی از بانوان اتفاق می افتد و دلیل آن افزایش هورمون پروژسترون و شل شدن ماهیچه هاست که باعث میشود ماهیچه های بالای معده شل شوند و اسید معده راحت تر به مری برمی گردد. در نتیجه مادر دچار دل درد و سوء هاضمه می شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *