هفته های بارداری

هفته دهم بارداری

هفته دهم بارداری
Rate this post

علائم بارداری مادر در هفته دهم بارداری مانند خستگی و تهوع، نسبت به هفته نهم اندکی کمتر شده است و اندام های جنین مانند غضروف و استخوان و جوانه دندان ها نیز در حال شکل گیری است.

هفته دهم بارداری چگونه است؟

مادر از هفته دهم بارداری متوجه کم شدن برخی از علائم بارداری می گردد. از طرفی جنین نیز با سرعت بالایی در حال رشد است و بخش ها و اندام های او به مرحله تکامل میرسند. جالب است بدانید در این هفته اولین لگد های جنین به بدن مادر آغاز می شود! جنین حدوداً ۴ سانتی متر می شود و اکثر اندام های اصلی بدن او در این هفته شکل می گیرند. انگشتان دست و پای جنین کمی درازتر شده و پلک هایش نسبت به هفته نهم رشد بیشتری دارند. فرورفتگی کوچکی که روی پا وجود دارد، تبدیل به موج یا زانو شده و کلیه ها هم ادرار بیشتری را تولید می کنند. در صورت پسر بودن جنین، تستسترون هم ترشح می گردد.

در چه صورتی در هفته دهم بارداری باید به پزشک مراجعه کنیم؟

احتمال سقط جنین در سه ماهه اول بارداری بیش از سایر ماه هاست. لذا اگر در هفته نهم بودید و علائمی مانند خارج شدن بافت یا مایع از واژن و یا خونریزی های خفیف یا شدید داشتید، بهتر است به دکتر مراجعه کنید. البته برخی از بانوان در این بازه زمانی دچار تهوع و یبوست می‌شوند که معمولاً بعد از مراجعه به پزشک و تغییر رژیم غذایی، مشکل برطرف میشود. به طور کلی بهتر است هرگونه اتفاق غیر معمول را به پزشک اطلاع دهید تا مشکلاتی مانند حاملگی خارج از رحم یا سقط جنین، به موقع تشخیص داده شود.

تغییرات رشد جنین در هفته دهم بارداری

در این هفته کودک شما میتواند مایع آمنیوتیک را ببلعد و دست و پاهای خود را حرکت دهد. انگشتان کوچک جنین دارای ناخن های ریزی شده اند. وزن جنین نیز در این شرایط حدود ۴ گرم است. در هفته دهم استخوان‌ها و ربات‌های جنین در حال شکل‌گیری هستند؛ در نتیجه مادر باید در این بازه زمانی کلسیم زیادی را مصرف کند. در هفته دهم بارداری نوزاد گلبول های قرمز را تولید کرده و ستون فقراتش قابل مشاهده است و به دلیل اینکه مغزش رشد زیادی دارد، سر در مقایسه با بدن اندکی بزرگتر است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در این بازه زمانی دندان های ریزی در لثه های جنین در حال شکل‌گیری است و کلیه های آن نیز فعالیت بیشتری پیدا کرده اند؛ به طوری که در این هفته جنین ادرار هم می کند. چشم‌های او به نور واکنش نشان می‌دهند و پلکهایش تقریبا شکل گرفته است.

در هفته دهم بارداری اندام های جنین به سرعت در حال رشد و تکامل هستند. مادر نیز در این هفته متوجه تغییراتی در ظاهر خود می‌شود و اگر مقابل آینه قرار بگیرد گرد شدن شکم خود را می‌بیند. اما سایر علائم حاملگی مانند تهوع، سردرد، تکرر ادرار و سوزش و… نسبت به هفته نهم اندکی کاهش پیدا کرده است.

سوالات متداول

۱- آیا درد شکم در هفته دهم بارداری طبیعی است؟

در صورتی که در این بازه زمانی آزمایش نمونه برداری سلول کوریونی را انجام داده باشید، احتمالاً با درد شکم و گرفتگی آن مواجه می‌شوید. اما اگر میزان درد شدید شد و یا ادامه پیدا کرد؛ حتماً برای بررسی دلیل آن به پزشک مراجعه نمایید.

۲_علت تکرر ادرار در هفته دهم حاملگی چیست؟

در این هفته رحم در حال رشد بوده و تقریباً اندازه یک گریپ‌فروت شده است. در نتیجه با رشد رحم و فشار آوردن به مثانه تکرر ادرار مادر بیشتر میشود. این موضوع طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

۳_چطور در هفته دهم حاملگی حالت تهوع خود را کاهش دهیم؟

سعی کنید از غذاهای سبک مصرف کرده و وعده های غذاییتان را کوچک تر و پرتعدادتر نمایید و از خوردن مواد غذایی که حالت تهوع شما را تشدید می‌کند، اجتناب کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *