هفته های بارداری

هفته سیزدهم بارداری

هفته سیزدهم بارداری
Rate this post

در هفته سیزدهم بارداری اندازه جنین به حدود ۸ سانتی متر رسیده است و علائم اولیه بارداری مادر نیز کاهش پیدا کرده است.

وضعیت جنین در هفته سیزدهم بارداری

جنین در این بازه زمانی می تواند درون رحم حرکت کرده و انگشت خود را مک بزند. از طرفی موی بدن جنین شروع به رشد کرده و تا هفته بیستم روی بدنش وجود دارد که جهت حفظ پوست جنین در برابر مایع آمنیوتیک ضروری است. جنین در هفته سیزدهم بارداری می تواند نفس بکشد و مایعات را قورت دهد. از طرفی توانایی بلعیدن و تولید ادرار را نیز خواهد داشت. در این هفته جفت جنین نیز کاملا رشد کرده و اکسیژن و مواد مغذی جنین را از طریق بند ناف فراهم می کند. اندام تناسلی جنین نیز در حال رشد است اما همچنان در سونوگرافی دیده نخواهد شد. تارهای صوتی لوزالمعده و کبد جنین در این بازه زمانی رشد و فعالیت می کنند. به طور کلی در این هفته جنین بسیار شبیه به نوزاد انسان شده است و اندازه یک لیمو شیرین است. وزن آن نیز در هفته سیزدهم بارداری به ۳۰ گرم رسیده است.

تغییرات بدن مادر در هفته سیزدهم بارداری

با توجه به اینکه این هفته رحم رشد بیشتری داشته است، احتمالاً برآمدگی شکم نمایان شود. مادر نیز احساس می‌کند ربات‌های ران و شکم او کشیده شده و روی بدنش خصوصاً قسمت سینه‌ها و شکم، رگ‌های خونی مشخص می‌شود.

یکی از تغییراتی که در هفته سیزدهم بارداری نمود پیدا می کند این است که برخلاف هفته های گذشته که سطح انرژی مادر پایین بوده و دائم احساس خستگی می کرد؛ در این هفته شاهد افزایش انرژی خواهیم بود؛ زیرا هورمون های بارداری تثبیت شده اند. ضمناً با افزایش خون رسانی به بدن احتمالاً در این هفته متوجه بالا رفتن میل جنسی خود نیز خواهید شد. ترشحات واژن نیز مانند سایر هفته‌ها همچنان ادامه دارد و به شکل سفید و شفاف می‌باشد. برخی از بانوان در هفته سیزدهم بارداری دچار تورم لثه و خونریزی نیز می‌شوند که این موضوع در صورتی که خفیف باشد، طبیعی است و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

خطر سقط جنین در هفته سیزدهم بارداری

در هفته سیزدهم بارداری میزان خطر سقط جنین نسبت به هفته‌های قبل به شدت کاهش یافته است. اما هنوز هم ممکن است این اتفاق بیفتد. لذا در صورت رویت علائم زیر حتماً به پزشک مراجعه کنید:

_خروج مایع یا بافت از واژن

_خونریزی های شدید و احساس بیماری

_احساس درد در پایین شکم یا کمر و احساس گرفتگی در این نواحی

جنین در هفته سیزدهم بارداری چه شکلی است

در هفته سیزدهم بارداری نیز مانند هفته‌های قبل بدن جنین و مادر دچار تغییراتی می‌شود. در این هفته سعی کنید از مصرف مواد مغذی و ویتامین‌ها غافل نشوید و با توجه به اینکه از هفته سیزدهم بارداری میزان تهوع کمتر می‌شود؛ لذا هنگام خوردن غذاها با مشکل کمتری مواجه هستید. از طرفی سعی کنید نحوه خوابیدن صحیح را یاد بگیرید؛ زیرا از این هفته به بعد باید طوری بخوابید که روی شکم فشاری وارد نشود. بد خوابیدن ممکن است با فشار آوردن روی ستون فقراتتان، سبب کمردرد شود. بهترین حالت این است که به پهلو بخوابید.

سوالات متداول

۱- در هفته سیزدهم بارداری جنین در کدام قسمت شکم قرار گرفته است؟

در این هفته جنین به سمت بالای شکم حرکت کرده و رحم از قسمت لگن خارج میشود تا فضا برای رشد افزایش پیدا کند.

۲- چرا در هفته سیزدهم بارداری، مایع از سینه ها خارج میشود؟

ماه های قبل از زایمان سینه های مادر برای شیر دادن به فرزند آماده شده و ممکن است از هفته سیزدهم بارداری به بعد متوجه خروج این مایع از سینه شوید. این مایعی که با آن آغوز گفته می شود اولین شیری است که در سینه مادر تولید خواهد شد و خروج آن در هفته سیزدهم بارداری به بعد امری کاملاً طبیعی است.

۳- چرا در هفته سیزدهم بارداری دست و پا متورم می شود؟

در این هفته رحم رشد چشمگیری دارد و این رشد سبب فشار آمدن به رگ های خونی می گردد. در نتیجه این گردش خون، در قسمت دست و پا تورم را ایجاد می کن.  پس وجود چنین موردی جای نگرانی ندارد و طبیعی است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *