هفته های بارداری

هفته پنجم بارداری

Rate this post

به احتمال زیاد به دلیل اینکه در اواخر هفته چهارم بارداری پریود شما عقب می‌افتد تست بارداری را انجام داده اید و متوجه حاملگی خود شده اید. معمولاً در هفته پنجم لانه گزینی جنین انجام می گردد و اندازه آن حدود ۲ میلیمتر شده است. در این هفته بانوان تغییرات احساسی و فیزیکی را بیشتر از هفته های قبل حس می کنند. عنوان مثال تغییرات هورمونی سبب درد سینه ها یا گزگز کردن آنها و یا بزرگ شدن آنها می گردد. خستگی نیز یکی از علائم شایع آن است. همچنین به دلیل افزایش میزان هورمون بارداری، تهوع صبحگاهی برای اکثر بانوان باردار اتفاق می‌افتد که امری کاملاً طبیعی و رایج است. این تغییرات هورمونی میزان گردش خون و ادرار را نیز افزایش می دهد.

در هفته پنجم بارداری جنین چه شکلی است؟

جالب است بدانید در این هفته جنین شبیه یک بچه قورباغه دراز می باشد و سرعت رشد وی در این هفته خصوصاً در نواحی مغز و قلب، افزایش پیدا کرده است و لوله های عصبی جنین از ابتدا تا انتها امتداد پیدا می کنند. اما وجود آن در آزمایش سونوگرافی قابل رویت نمیباشد و تنها ممکن است کیسه حاملگی در تصویر مشخص باشد( کیسه ای که در اطراف جنین رشد کرده و پر از مایع است). قلب جنین نیز یک ساختار لوله ای ساده میباشد و کم کم بعضی از رگهای خونی به بند ناف تبدیل می شوند و لایه های بیرونی به مرور مغز و نخاع جنین را تشکیل می دهند. روند رشد لوله عصبی فوق العاده حیاتی بوده و در صورت ایجاد نقص در رشد آن، ممکن است شرایط استخوان‌های جمجمه با مشکل روبرو شود. لذا پزشکان فولیک اسید را برای بانوان باردار تجویز می‌کنند تا از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری شود.

در هفته پنجم بارداری جنین چه شکلی است؟

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفته پنجم

با وجود اینکه در سه ماهه اول بارداری معمولاً لکه بینی و خونریزی خفیف امری طبیعی است؛ اما اگر در هفته پنجم بارداری خونریزی غیر معمول و شدید داشتید، حتما به پزشک یا بیمارستان مراجعه نمایید؛ زیرا در سه ماهه اول بارداری احتمال سقط جنین بالاتر است و یا ممکن است بارداری خارج از رحم برای شما پیش آمده باشد. لذا در صورت دیدن این نشانه یا هر کدام از موارد زیر سعی کنید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

_احساس درد در شکم و ناحیه لگن و همچنین دردهای شدید پایین شکم

_خروج بافت از واژن و خونریزی غیر طبیعی واژینال

_تپش قلب

_نبض ضعیف یا غش

مراقبت‌های مربوط به هفته پنجم بارداری

پس از اینکه متوجه بارداری خود شدید، باید تحت نظر یک متخصص زنان و زایمان خوب قرار بگیرید تا این متخصص در کنار شما بماند و راهنمایی های لازم را به شما داشته باشد. در این قسمت به برخی از نکات مهم که باید در هفته پنجم بارداری به آن توجه کنید اشاره می‌کنیم:

۱_سعی کنید مصرف کافئین خود را به حداقل ممکن برسانید؛ زیرا استفاده از موادی که کافئین دارند، مانند قهوه ممکن است روی جنین تاثیر منفی داشته باشد.

۲_از مصرف الکل و سیگار اکیداً خودداری نمایید؛ زیرا ممکن است اثرات جبران ناپذیری روی کودک متولد نشده شما داشته باشد.

۳_پس از اینکه در هفته پنجم بارداری متوجه قطعی شدن بارداری خود شدید، باید از مصرف ویتامین ها و اسید فولیک غافل نباشید؛ زیرا این موارد برای سلامت جنین ضروری می باشند.

در این متن سعی ما بر این بود که نکات مفیدی را در رابطه با هفته پنجم بارداری بیان کنیم. همچنین با اشاره به تغییرات هورمونی و روحی و روانی و جسمی که بانوان باردار به آن مواجه هستند؛ توصیه ما این است که برای اطمینان از سلامت خود و فرزندتان حتماً تمام آزمایشات دوران بارداری را انجام داده و تحت نظر یک پزشک معتبر چکاپ‌های بدنتان را به صورت منظم انجام دهید.

سوالات متداول

۱- در هفته پنجم بارداری چه تغییراتی در ترشحات واژن رخ می دهد؟

در این بازه زمانی ترشحات واژن ممکن است بیشتر شود یا ظاهر آن تغییر کند. این اتفاق نیز به دلیل تغییرات هورمونی رخ می دهد.

۲- کمردرد در هفته پنجم بارداری طبیعی است یا خیر؟

لانه گزینی جنین در رحم و تغییرات هورمونی ممکن است سبب ایجاد درد خفیفی در کمر بانوان باردار شود. اما میزان درد بیشتر، غیر طبیعی بوده و حتماً به پزشک مراجعه کنید.

۳- چرا در هفته پنجم حاملگی میزان خواب بیشتر می شود؟

این موضوع کاملاً طبیعی بوده؛ زیرا خستگی یکی از علائم اولیه بارداری است و بدن فرد در این زمان به خواب بیشتری نیاز دارد.

بازگشت به لیست

1 نظر در “هفته پنجم بارداری

  1. ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *