هفته های بارداری

هفته شانزدهم بارداری

هفته شانزدهم بارداری
Rate this post

در هفته شانزدهم بارداری، حرکات جنین محسوس تر بوده و می تواند صداهای محدودی را بشنود.

وضعیت جنین در هفته شانزدهم بارداری

اگر سر تا پای جنین را در نظر بگیریم، طول او در این هفته حدود ۱۸ سانت میشود. قلب جنین در هفته شانزدهم ۱۵۰ تا ۱۸۰ بار در دقیقه میزند و سر او نسبت به هفته های دیگر صاف تر قرار گرفته است. چانه و لب بالایی جنین واضح تر از هفته های قبل است و معمولا اولین حرکات چشم جنین در هفته ۱۶ بارداری رخ میدهد. توانایی شنیدن وی نیز در حال تکامل است و با توجه به رشد جوانه های چشایی، می تواند مزه مایع آمنیوتیک را بچشد(این مایع معمولاً طعمش شبیه به طعم رژیم غذایی مادر است!).

علائم مادران در هفته شانزدهم بارداری

طبق تقویم بارداری بهترین زمان بارداری سه ماهه دوم است؛ زیرا علاوه بر اینکه تهوع صبحگاهی و خستگی مادر بسیار کم شده است، شکم او به قدری بزرگ نشده که مادر را از انجام حرکات مختلف منع کند. لذا با افزایش سطح انرژی و اشتها میتوانید در این دوران احساس راحتی بیشتری را داشته باشید. اما علائمی نیز وجود دارد که ممکن است ناخوشایند باشند؛ این علائم عبارت اند از: خونریزی لثه، سردرد و سرگیجه، سوزش سر دل، خونریزی بینی، خارش چشم، بزرگ شدن سینه ها، کمردرد و فراموشی

آزمایشات هفته شانزدهم

در صورتی که آخرین بار در هفته دوازدهم بارداری ویزیت شده باشید، احتمالاً پزشک برای این هفته نیز یک نوبت ویزیت برایتان تعیین می کند. در این معاینات باید وزن و فشار خون اندازه گیری شده و جهت بررسی مسائلی مانند دیابت بارداری و عفونت ادراری باید آزمایش بدهید. در صورتی که قند ادرار بالا باشد، مادر به دیابت بارداری مبتلا است و اگر میزان پروتئین زیاد باشد، به عفونت ادراری دچار هستید و باید تحت نظر پزشک قرار بگیرید. همچنین نواحی دیگر بدن مادر از نظر میزان تورم بررسی شده و در سونوگرافی ضربان قلب جنین مورد بررسی قرار می گیرد. در هفته شانزدهم بارداری یک اندازه گیری جدید به نام ارتفاع صورت می پذیرد. در این فرایند حد فاصل میان استخوان شرمگاهی و قسمت بالای رحم مشخص شده و پزشک از این طریق، رشد جنین را کاملاً بررسی می کند.

جنین در هفته شانزدهم چه شکلی است

فعالیت های هفته شانزدهم

با توجه به اینکه از هفته شانزدهم بارداری به بعد جنین صداهای محدودی را می‌شنود؛ ما برای شما یک پیشنهاد فوق العاده داریم که ضمن کاهش نگرانی شما در طول این هفته، تجربه دلنشین و آرامبخشی خواهد بود. از هفته شانزدهم به بعد می توانید با کوچولوی خود صحبت کنید و از رویاها و آرزوهایتان برایش بگویید؛ زیرا او در این زمان صداهای محدودی را میشنود و اگر با او صحبت کنید، احتمالاً با شنیدن این صداها احساساتی در او به وجود خواهد آمد.

اگر در ابتدا حرف زدن برایتان سخت است می توانید با خواندن قرآن، شعر، داستان و… این ارتباط را با فرزندتان آغاز کنید. تحقیقات بسیار زیادی وجود دارند که ثابت کردند صحبت کردن مادر با نوزاد درون بدنش موجب کاهش ضربان قلب و آرامش کودک میشود. پس در هفته شانزدهم ضمن انجام فعالیت های بدنی و دوری از استرس، توصیه می کنیم صحبت کردن با فرزندتان را نیز آغاز کرده و این کار را ادامه دهید.

در هفته شانزدهم بارداری به بعد باید خوابیدن به پهلو را تمرین کنید و آزمایشات مربوط به این هفته را به طور کامل انجام دهید. همچنین از مواد مغذی و سرشار از فیبر بهره گرفته و بیش از پیش آب بنوشید تا دچار یبوست نشوید. در صورتی که دچار خونریزی های بینی شدید، سعی کنید هوای داخل خانه را مرطوب نگه داشته و اگر میزان خونریزی بینی شما زیاد بود، به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول

۱_ترشحات قهوه ای در هفته شانزدهم بارداری نشانه چیست؟

این موضوع به دلیل گردش خون و تغییرات هورمونی و حساسیت دهانه رحم ممکن است پیش بیاید یا ممکن است پس از انجام معاینات پزشکی یا رابطه جنسی، مقداری خونریزی یا ترشح از دهانه رحم داشته باشید. این اتفاق طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد.

۲_چرا در هفته شانزدهم بارداری پوست من چرب شده است؟

تغییرات هورمونی سبب چرب شدن پوست شده و گاهی نیز ممکن است آکنه روی پوست مادران به وجود آید. معمولاً این مشکل پس از زایمان بهبود پیدا میکند.

۳_آیا در هفته شانزدهم بارداری می توانم علائم دختر بودن جنین را تشخیص دهم؟

به طور کلی امکان اینکه از طریق نشانه ها و علائم جنسیت جنین را به صورت قطعی مشخص کرد، ممکن نیست.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *