هفته های بارداری

هفته دوازدهم بارداری

Rate this post

در هفته دوازدهم بارداری همه ماهیچه ها، اندام ها و استخوان های جنین تشکیل شده و رشد می کنند. اندام های جنسی هم رشد کرده‌اند. در این هفته جفت از کیسه زرده خارج می شود و میزان تاثیرات هورمونی کم می شود. از طرفی رحم رشد کرده و با حرکت به سمت بالا، شکم مادر شروع به بزرگ شدن میکند.

وضعیت مادر در هفته دوازدهم بارداری چطور است؟

خوشبختانه از هفته دوازدهم بارداری به بعد به دلیل تثبیت هورمون های بارداری، بسیاری از علائم بدن مادر تعدیل پیدا می کند. به عنوان مثال میزان تهوع و استفراغ کم میشود و از هفته دوازدهم به بعد جفت شروع به ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون می کند که این موضوع به نوبه خود در کم کردن تهوع تاثیر بسزایی خواهد داشت. با حرکت رحم به سمت بالا نیز فشار از روی مثانه کم شده و تکرر ادرار مادر کاهش پیدا میکند. البته لازم به ذکر است که این وضعیت کاملا موقتی است و در هفته‌های آینده بارداری ممکن است مجددا تکرر ادرار به وجود آید. از هفته دوازدهم بارداری به بعد معمولاً بانوان متوجه تغییراتی روی پوست خود می شوند. مثلا لکه های قهوه ای روی پیشانی، گونه و لب ظاهر می شود. همچنین به دلیل ترشح هورمون پروژسترون، برخی از بانوان در این بازه زمانی دچار سرگیجه می شوند.

جنین در هفته دوازدهم بارداری چه شکلی است؟

در هفته دوازدهم بارداری، اندازه جنین حدود شش و نیم سانتی متر شده است و ساختار بدنی وی به حالت نهایی خود شبیه شده و می بایست مراحل بلوغ را طی کند. غده هیپوفیز او شروع به ترشح هورمون ها کرده و گلبول های سفید و قرمز خون تولید می شوند. فعالیت قلبی جنین در هفته دوازدهم رو به رشد بوده و عملکرد جفت نیز سبب ساخته شدن هورمون های بارداری می گردد. نوزاد متولد نشده شما در هفته دوازدهم بارداری به اندازه یک لیمو ترش است. با وجود حرکت کردن در رحم، ممکن است نتوانید فعلا متوجه حرکاتش شوید.

سونوگرافی هفته دوازدهم بارداری

با تمام شدن سه ماهه اول بارداری باید یک آزمایش پزشکی دیگر برای مادر انجام شود. سونوگرافی نیز بستگی به نظر پزشک شما دارد. می‌توانید در این هفته سونوگرافی را انجام داده و جنین خود را با جزئیات و وضوح بیشتری ببینید. البته در هفته دوازدهم امکان تشخیص جنسیت وجود ندارد؛ زیرا در این زمان ارگان های جنسی کاملاً متمایز نشده اند و فعلاً باید تا چند هفته دیگر برای تعیین جنسیت صبر کنید. در هفته دوازدهم برای برخی از بانوان ممکن است تست های ژنتیکی برای ارزیابی سلامت جنین و سنجیدن میزان خطر نقایص ژنتیکی، انجام شود.

جنین در هفته دوازدهم بارداری چه شکلی است؟

ورزش های مناسب در هفته دوازدهم بارداری

طبق توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت بهتر است از هفته دوازدهم بارداری به بعد تا آخرین هفته زایمان، تمرین‌های ورزشی تقویت لگن را انجام دهید؛ زیرا زایمان طبیعی سبب افتادگی لگن و شل شدن عضلات آن می‌گردد. لذا انجام این ورزش ها با قوی کردن عضلات لگن، استقامت آنها را افزایش داده و موجب بهبود عملکرد صحیحشان می گردد. همچنین از بی اختیاری ادرار جلوگیری می نماید. از طرفی زایمان طبیعی ممکن است سبب افت فعالیت جنسی در بانوان شود. پس انجام تمرینات ورزشی متناسب با تقویت عضلات، می تواند از چنین موضوعاتی پیشگیری کند.‌ انجام چنین ورزش هایی از به وجود آمدن بواسیر و شقاق برای بانوان باردار تا حد ممکن پیشگیری می‌کند.

همانطور که در مطالب فوق اشاره کردیم، در هفته دوازدهم بارداری جنین رشد خوبی داشته است و اکثر اندام ها، استخوان ها و ماهیچه های وی تشکیل شده است. وضعیت مادر نیز تا حد زیادی بهتر شده و علائمی مانند تهوع، تکرر ادرار نیز کاهش پیدا کرده است. در این هفته باید مانند هفته‌های قبل مراقب سلامت خود باشید و از انجام کارهای بسیار سنگین پرهیز نمایید.

سوالات متداول

۱_آیا یبوست در هفته دوازدهم بارداری ادامه دارد؟

معمولاً علائم بارداری در این هفته تا حدی کاهش پیدا کرده اند. اما برای برخی از افراد ممکن است تغییرات هورمونی، سبب شل شدن ماهیچه های روده و حرکت کند آن شده و هنوز هم این مشکل وجود داشته باشد. در صورتی که این مشکل شدید بود، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

۲_در هفته دوازدهم باید برای غربالگری اولیه اقدام کنم؟

معمولاً تست غربالگری اولیه باید از هفته دهم تا چهاردهم حاملگی انجام شود. پس در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، می توانید در هفته دوازدهم بارداری برای غربالگری اولیه اقدام نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *