هفته های بارداری

هفته یازدهم بارداری

هفته یازدهم بارداری
Rate this post

در هفته یازدهم بارداری اندازه جنین حدود ۵ سانتیمتر شده است و مهمترین تغییراتی که در هفته یازدهم حاملگی در وضعیت جنین رخ می دهد، شامل موارد زیر است:

دست و پای جنین در هفته یازدهم شروع به حرکت می کند؛ البته هنوز نمی توانید آنها را احساس کنید. علائم مربوط به حرکات تنفسی در سونوگرافی مشخص میشود. اندام های تناسلی نیز شروع به رشد و تکامل کرده اما هنوز زود است که در سونوگرافی جنسیت جنین را مشخص کنند. بدن او صاف تر و کشیده تر می شود و تارهای بین انگشتان دست و پایش از بین میرود. اندام های جنین بیش از هفته‌های گذشته شبیه به انسان شده و اجزای صورت او رشد خود را ادامه می دهند. از طرفی جوانه های چشایی جنین شروع به شکل گیری میکند. در این هفته جنین به اندازه یک دانه انجیر میباشد. ضمنا دست و پای قورباغه ای در هفته یازدهم به طور کامل از بین میرود.

وضعیت بدن مادر در هفته یازدهم بارداری

احتمالاً در این هفته اشتهای مادر بهبود پیدا کرده و از میزان حالت تهوع صبحگاهی، کم میشود. به همین دلیل است که در هفته یازدهم معمولاً مادران احساس گرسنگی بیشتری دارند. از طرفی به دلیل رشد رحم و فشار آوردن به معده و روده بعد از غذا خوردن، ممکن است احساس نفخ هم داشته باشند. شکم در این هفته کمی بزرگتر شده و سایز کمر افزایش پیدا می‌کند و احتمالاً دیگر لباس‌های قبلی برایتان تنگ باشد. از طرفی به دلیل نوسانات هورمونی، ریزش موی مادر کمتر شده و ممکن است موهایش پرپشت‌تر شود. پوست او نیز نسبت به هفته‌های اول بارداری چرب‌تر می‌گردد.

در این هفته به دلیل رشد رحم و بزرگ شدن سینه ها پوست مادر کشیده تر شده در نتیجه برای برخی از افراد ترک های روی سینه، بازو و شکم به وجود می آید. معمولا راهی برای از بین بردن و جلوگیری از این ترک های پوستی، وجود ندارد. اما می توانید با مرطوب کردن و چرب کردن منظم و نوشیدن مقدار زیادی مایعات و مواد مغذی و تقویت کننده های پوست، آن را تعدیل نمایید. البته توصیه می کنیم قبل از استفاده با پزشکتان مشورت نمایید.

غربالگری شفافیت نوکال و آزمایش دی‌ان‌ای بدون سلول در هفته یازدهم

معمولاً از هفته دهم به بعد این آزمایش ها انجام می شود و برای غربالگری مایع پشت گردن جنین را اندازه می گیرند تا در صورت غیر طبیعی بودن میزان آن، اختلال ژنتیکی نظیر سندروم داون را تشخیص دهند. البته لازم به ذکر است که غربالگری شفافیت نوکال فقط می تواند مشکلات ژنتیکی را بررسی کند و برای تشخیص دادن اختلالات کروموزومی، باید آزمایش های بیشتری صورت پذیرد. آزمایشDNA بدون سلول، یک روش مرسوم برای بررسی ناهنجاری های کروموزومی می باشد. برای انجام دادن این آزمایش ابتدا یک آزمایش خون گرفته می‌شود و سپس مشکلات ژنتیکی بررسی می گردد. البته در این آزمایش می توان جنسیت جنین را نیز مشخص کرد.

جنین در هفته یازدهم بارداری چه شکلی است

خود مراقبتی در هفته یازدهم بارداری

برای مراقبت از مادر و جنین در این هفته باید بدن به اندازه کافی ویتامین و مواد مغذی دریافت نماید. در صورتی که در این بازه زمانی دچار مشکلات خواب یا سردرد شدید؛ می توانید با انجام ورزش در طول روز این مشکل را کم کنید. برای کاهش سوزش سر دل و سوءهاضمه سعی کنید ۲ ساعت قبل از آن شام میل کرده و در شب مایعات کمتری را مصرف کنید. همچنین از نوشیدنی های کافئین دار به شدت پرهیز کرده و قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید. سعی کنید در طول دوران بارداری برای خود برنامه منظمی داشته باشید و ساعت مشخصی را خوابیده و از خواب بیدار شوید. از انجام آزمایش های مربوط به هفته دهم بارداری نیز غافل نباشید و در صورتی که هنگام رابطه جنسی اذیت می شوید، حتماً این موضوع را با پزشک در میان گذاشته و تا زمانی که اجازه نداده است، این کار را انجام ندهید.

در هفته یازدهم بارداری همه اندام‌ها و سیستم‌های بدن جنین تشکیل شده و شروع به رشد می‌کنند. همچنین برخی از علائم اولیه دوران بارداری مادر کاهش پیدا کرده و تعدیل می شود. بهتر است آزمایشات مربوط به غربالگری را در این باره زمانی انجام دهید و حتما تحت نظر پزشک قرار بگیرید.

سوالات متداول

۱_در هفته یازدهم بارداری چه میوه‌هایی باید بخوریم؟

زمان بارداری بسیار مفید است. سعی کنید در هفته یازدهم برای جذب ویتامین c، از میوه‌هایی مانند پرتقال و توت فرنگی و انبه استفاده کنید. میتوانید مقاله میوه های مفید و مضر در دوران بارداری را مطالعه کنید.

۲_علت سردرد در هفته یازدهم بارداری چیست؟

کم آبی بدن و کاهش میزان قند خون از مهمترین دلایل سردرد در هفته یازدهم بارداری است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *