بعد از بارداری

روش های رفع ترک شکم بعد از زایمان

رفع ترک شکم بعد از زایمان
Rate this post

رفع ترک شکم بعد از زایمان یکی از دغدغه های مادران بعد از باردای و تولد فرزند خواهد بود. با گذراندن دوران بارداری و رشد جنین در این دوران، بر روی پوست شکم مادر ترک هایی به وجود خواهد آمد.

تغییرات پوستی بخصوص ترک شکم بعد از زایمان، برای بسیاری از مادران ناخوشایند بوده و بعد از زایمان به فکر درمان این ترک های پوستی می شوند.

ترک شکم بعد از زایمان می تواند بر روی روحیه و حتی اعتماد به نفس مادر تاثیر گذار باشد، چرا که چین و چروک های روی شکم و ترک های بعد از زایمان برای بسیاری از مادران ناخوشایند می باشد؛ چرا که بعد از زایمان، فرم شکم خانم ها بسیار با قبل از بارداری متفاوت خواهد بود.  همین امر باعث می  شود مادران به فکر رفع این عارضه شوند.

اما مادران نباید نگران رفع این ترک ها شوند، زیرا امروزه درمان های زیادی وجود دارد که باعث رفع و بهبود این ترک ها می شود.

در ادامه با مامان میشم همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار دهیم…

علت ترک شکم بعد از زایمان

 یکی از دلایل رفع ترک شکم بعد از زایمان تغییرات هورمونی بدن مادر و افزایش وزن و سایز شکم می باشد.

کشیده شدن لایه میانی پوست باعث پاره شدن فیبرهای کلاژن که در زیر پوست قرار دارند می شوند. رگهای خونی در زیر پوست به شکل خطوطی ظاهر می شوند و این تغییرات پوستی به شکل ترک شکم بعد از زایمان نمایان می شوند.

این ترک ها در صورتی که درمان نشوند، ممکن است تا پایان عمر آثار آن بر روی پوست باقی بماند. پس برای رفع ترک بعد از زایمان بلافاصله بعد از تولد فرزند اقدام به رفع آنها نمایید تا نتیجه بهتری را بگیرید.

رفع ترک شکم بعد از بارداری
رفع ترک شکم بعد از بارداری

روشهای رفع ترک شکم بعد از زایمان

روشهای رایجی برای رفع ترک شکم بعد از زایمان وجود دارد که مادران می توانند با مطالعه و آگاهی در مورد آن، نسبت به رفع این ترک ها اقدام نمایند. برخی از روشهای رایج به شرح زیر می باشد:

  • استفاده از کرم برای رفع ترک شکم بعد از زایمان
  • لیزر ترک شکم بعد از زایمان
  • درمان خانگی ترک شکم

بهترین کرم برای رفع ترک شکم بعد از زایمان

کرم ها و لوسیون های رفع ترک شکم بعد از زایمان، می توانند باعث بهبود و کاهش ترک های شکم شوند. این کرم ها باید در ساختار خود شامل مواد نرم کننده، ویتامینه و تقویت کننده پوست باشند، تا باعث از بین رفتن ترک های شکم شوند. البته باید این را هم بدانید کرم هایی را که استفاده می کنید باید حاوی ویتامن های A,E,C باشند تا در بهبود سریعتر ترک ها نقش موثری داشته باشند.

کرم های مختلفی در بازار وجود دارد که می توانید از پزشک متخصص پوست و یا افرادی که از این قبیل کرم ها استفاده کرده اند راهنمایی بگیرید. استفاده از کرم های با برند معتبر و همچنین استفاده منظم از آنها نقش بسزایی را در رفع ترک شکم مادر دارند.

مواد موثر موجود در کرم ها برای رفع رفع ترک شکم بعد از زایمان:

  1. ژل های حاوی ترکیبات با عصاره ی پیاز و اسید هیالورونیک نقش بسزایی در محو کردن ترک های شکم دارند. ترک های شکم با استفاده از این ژل ها بعد از 12 هفته بسیار کاهش می یابند.
  2. کرم های رتینوئید که می بایست زیرنظر پزشک متخصص پوست مصرف شود. باعث رشد و تحریک پوست برای تولید کلاژن می شوند. اما در دوران بارداری و شیردهی استفاده از این کرم پیشنهاد نمی شود. این کرم حاوی ویتامین  Aبوده که تا حد زیادی به تولید و بازسازی کلاژن در پوست کمک می کند.

رفع ترک شکم با لیزر
رفع ترک شکم با لیزر

لیزر ترک های شکم بعد از زایمان

لیزر درمانی برای رفع ترک شکم بعد از زایمان، یک روش رایج و اثبات شده برای از بین بردن ترک ها می باشد. لیزرها بر روی لکه های قدیمی زایمان های قبل و ترک های جدید موثر بوده و باعث بهبود ترک ها می شوند.

در لیزر درمانی بافت های آسیب دیده پوست شکم تبخیر و سپس حذف می شوند. دو نوع  لیزر درمانی برای رفع ترک ها وجود دارد:

  • لیزر دای پلاس یا رنگینه ای
  • لیزر فراکشنال

از این نوع لیزرهای غیرتهاجمی امروزه برای رفع مادام العمر کامل ترک های پوستی استفاده می شود و نتیجه بسیار رضایت بخشی را برای افراد به دنبال دارد، اما تا حدودی هزینه استفاده از این نوع لیزرها گران می باشد.

 درمان خانگی ترک شکم

درمان های خانگی برای رفع ترک شکم بعد از زایمان نسبت به روشهای دیگر ساده و کم هزینه تر می باشند و تمامی مادران می توانند از روش درمان خانگی برای رفع ترک های شکم خود بهره ببرند.

درمان ترک شکم با ویتامین E

مصرف ویتامین Eدر سلامت پوست تمامی افراد نقش مهمی را دارد. زیرا این ویتامین باعث رطوبت رسانی و نرمی پوست می شود.

برای این منظور می توانید روزانه چند قرص ژله ای ویتامینE را پس از پاره کردن داخل ظرف کوچکی ریخته و بر روی پوست و قسمت های ترک خورده شکم خود بمالید و اجازه دهید تا به مدت نیم تا یکساعت بر روی پوست باقی بماند، سپس با آب ولرم آن را بشویید.

درمان ترک شکم با سفیده‌ی تخم مرغ

سفیده موجود در تخم مرغ به دلیل داشتن اسید آمینه و پروتئین می تواند یک کرم مغذی برای رفع سریع ترک شکم بعد از زایمان باشد. می توانید یک عدد سفیده ی تخم مرغ را با همزن بزنید تا یک کف سفیدی به دست بیاید بطوری که داخل ظرف نریزد، سپس کرم بدست آمده را روی شکم بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه با آب سرد بشویید. از این کرم می توانید دو بار در هفته استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

درمان ترک شکم با آب سیب زمینی

در گذشته کسانیکه دنبال روشن شدن پوست خود بودند از سیب زمینی استفاده می کردند. وجود ماده پلی فنول و کارتنوئیده موجود در سیب زمینی می تواند نقش مهمی برای رفع ترک شکم بعد از زایمان داشته باشد.

می توانید یک عدد سیب زمینی را رنده کرده و سپس آب آن را جدا کرده و روی شکم بمالید و بعد از 20 دقیقه با آب ولرم بشویید.

ماسک زردآلو و رفع ترک شکم
ماسک زردآلو و رفع ترک شکم

درمان ترک شکم با ماسک زردآلو

زردآلو ماسکی موثر با خاصیت لایه برداری و جوان کنندگی پوست است. برای رفع ترک شکم چند عدد زردآلو را با گوش کوب کاملاً له کنید و چند قطره روغن زیتون یا نارگیل داخل آن بریزید. می توانید به صورت روزانه از این ماسک استفاده نمایید تا نتیجه آن را بر روی ترک های خود مشاهده نمایید.

درمان ترک شکم با شی باتر

روغن شی باتر یک ماده طبیعی و منحصر به فرد در جهت رفع ترک های شکم می باشد. از جمله خواص این روغن شگفت انگیز: رطوبت رسانی، خواص ضدالتهابی و تسکین دهنده آن است که نقش موثری در جهت رفع ترک های شکم بعد از بارداری و در کل ترک هایی که در اثر چاقی به وجود آمده اند دارد.

درمان ترک شکم با روغن زیتون

روغن زیتون یکی دیگر از روغن های طبیعی و مغذی برای رفع رفع ترک شکم بعد از زایمان است. استفاده منظم و مالش روزانه با روغن زیتون سبب رفع قطعی ترک های پوست می شود و خاصیت نرم کنندگی آن نیز باعث افزایش رطوبت رسانی به پوست می شود.

درمان ترک شکم با جوش شیرین

جوش شیرین برای کمرنگ ترشدن ترک های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. مقداری جوش شیرین را با آب یا گلاب مخلوط کنید تا مایع خمیری مانندی به دست آید. ماساژ ترک های پوستی با جوش شیرین و گلاب به مروز زمان باعث کمرنگ شدن ترک ها می شود. می توانید از این نوع ماسک بصورت هفتگی استفاده نمایید.

درمان ترک شکم با آلوئه ورا
درمان ترک شکم با آلوئه ورا

درمان ترک شکم با آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی است که به بازسازی بافت پوست کمک می کند و به همین دلیل دارای خواص معجزه آسایی است. ژل تازه را از برگ گیاه آلوئه ورا خارج کرده و آن را در ناحیه ای که دچار ترک خوردگی است ماساژ دهید و اجازه دهید که به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بر روی پوست بماند، سپس آن را با آب ولرم شستشو دهید. این کار را به صورت روزانه انجام دهید.

درمان ترک شکم با روغن بچه

در کنار استفاده از هر یک از درمان های خانگی می توانید از روغن بچه بعد از شستشو استفاه نمایید. می توانید جهت انجام این کار شب ها موقع خواب لایه نازکی از روغن بچه را بر روی ترک های پوستی بمالید تا نتیجه موثرتری را به دنبال داشته باشد.

درمان ترک شکم با خمیردندان

یکی از روشها که برای درمان رفع ترک شکم بعد از زایمان بیان می شود استفاده از خمیردندان می باشد. اما باید بدانید استفاده از خمیردندان باعث خشکی پوست می شود و این خشک شدن پوست باعث بر جاماندن لکه ها بر روی پوست می شود. پس استفاده از خمیردندان برای این کار به افراد توصیه نمی شود.

کلام آخر

توصیه مامان میشم : در صورتی که رفع ترک شکم بعد از زایمان برای شما آزاردهنده بود، قبل از استفاده از هر نوع روشی برای رفع آنها در صورت امکان با دکتر متخصص مشورت نموده تا آثار مخربی را بر روی پوست شما به جا نگذارد و یا برای استفاده از روشهای خانگی از افرادی که قبلاً از این روش ها استفاده کرده اند و نتیجه گرفتند مشورت بگیرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *