هفته های بارداری

هفته پانزدهم بارداری

هفته پانزدهم بارداری
Rate this post

در هفته پانزدهم بارداری اندازه جنین به حدود ۱۲ سانتی متر رسیده و قد یک گلابی است. مادر نیز احتمالاً با افزایش وزن بیشتر مواجه خواهد بود.

علائم هفته پانزدهم بارداری

در این هفته علائم اولیه حاملگی تقریباً از بین رفته اند و نشانه های سه ماهه دوم ظاهر میشود. افزایش وزن یکی از نشانه های بارز این هفته است. همچنین عارضه خونریزی لثه و التهاب و تورم آنها برای برخی از بانوان پیش می آید و در هنگام مسواک زدن شما دچار این مشکل می شوید. اما نگران نباشید زیرا بعد از زایمان این عارضه کاملا از بین میرود. از طرفی ممکن است به علت افزایش جریان خون و احتقان بینی، خونریزی های خفیفی را در بینی خود داشته باشید که این عارضه نیز در هفته های آینده از بین خواهد رفت. اما در هفته پانزدهم بارداری سطح انرژی همچنان بالاست و شما می توانید به راحتی فعالیتهای ورزشی را انجام دهید. لازم به ذکر است که باید از انجام دادن فعالیت های سنگین شدید اجتناب کنید.

جنین در هفته پانزدهم بارداری چه شکلی است؟

جنین در این هفته می‌تواند تمام بدن خود را حرکت داده و حرکات تنفسی و کششی را تمرین کند. وزن او در این هفته حدوداً ۱۱۵ گرم است و به دلیل شفافیت و نازکی پوستش اسکلت و رگ‌های خونی او کاملاً مشخص می‌باشند. استخوان بندی جنین در حال تکمیل شدن بوده و استخوانهای دست و پای او سفت تر می شوند. اعصاب جوانه های چشایی نیز به مغز اتصال پیدا کرده تا به مرور حس چشایی تکمیل شود. اجزای صورت مانند مژه، ابرو، پلک و مو در هفته پانزدهم بارداری قابل رویت است.

جنین در هفته پانزدهم بارداری چه شکلی است؟

شکم مادر در هفته پانزدهم بارداری چقدر بزرگ است؟

برای برخی از بانوان این سوال پیش می آید که اگر در هفته پانزدهم بارداری شکم بزرگ نشود آیا نشانه‌ای از مشکل رشد در جنین است یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم رشد شکم در بانوان باردار متفاوت است و ممکن است برای برخی از بانوان این اتفاق زودتر بیفتد و برای برخی نیز دیرتر. اگر در بارداری اول قرار دارید احتمال اینکه شکمتان دیرتر بزرگ شود، وجود دارد اما معمولاً مادرانی که بارداری های دوم و سوم هستند یا بارداری چند قلو را تجربه می‌کند، شکمشان زودتر بزرگ می شود. لذا با انجام معاینات بارداری پزشک وزن شما را اندازه گرفته و در صورتی که میزان وزن افزایش کافی را نداشته باشد، بررسی‌های بیشتر صورت می گیرد.

با توجه به اینکه در این هفته علائم اولیه حاملگی مانند تهوع بسیار کاهش پیدا کرده است، می‌توانید بیشتر از قبل به تغذیه خود توجه کرده و از انواع و اقسام مواد مغذی و تازه و غلات بهره بگیرید تا ضمن افزایش وزن، ویتامین‌ها و مواد لازم به جنین شما برسد.

در هفته پانزدهم بارداری جنین در حال رشد بوده و حرکات آن محسوس‌تر است. مادر نیز در حال تجربه کردن علائم سه ماهه دوم بارداری است و ممکن است در این بازه زمانی سطح انرژی و میل جنسی مادر افزایش پیدا کند. بهتر است در این دوران فعالیت بدنی را افزایش داده و در رابطه با علائم و مراقبت های دوران بارداری اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

سوالات متداول

۱_آیا خارش پوست در هفته پانزدهم بارداری موضوعی طبیعی است؟

با توجه به اینکه در این هفته رحم رشد کرده و شکم کشیده می شود و بافت سینه نیز برای شیردهی و تغییرات هورمونی آماده می گردد؛ در نتیجه این امکان وجود دارد که پوست مادر از ناحیه شکم و سینه دچار خارش شود و در صورتی که میزان خارش خفیف باشد، جای نگرانی ندارد.

۲_چرا در هفته پانزدهم بارداری دچار عفونت قارچی واژن می شویم؟

تغییرات هورمونی تعادل ph واژن را به هم زده و موجب خارش و بروز ترشحات سفید و غلیظ واژن می گردد. نگران نباشید؛ زیرا عفونت قارچی واژن در سه ماهه دوم بارداری بسیار شایع است. اما اگر این اتفاق برایتان افتاد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا با تجویز دارو آن را برطرف سازید.

۳_مصرف کرم های برنزه کننده در هفته پانزدهم بارداری خطرناک است؟

استفاده از لوسیون و کرم های برنزه کننده در دوران بارداری هیچ گونه خطری ندارد. اما بهتر از اسپری برنزه کننده استفاده نشود؛ زیرا ممکن است استنشاق آن برای مادر و جنین خطرناک باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *