هفته های بارداری

هفته ششم بارداری

Rate this post

هفته ششم بارداری ممکن است تغییرات چندانی در ظاهر مادر ایجاد نشود؛ اما در بدن وی جنین با سرعت در حال رشد بوده و اندام های او در حال تشکیل شدن می باشند.

وضعیت مادر در هفته ششم بارداری

در این هفته معمولاً بانوان علائم ناخوشایند و نسبتا شدیدی را تجربه می‌کنند. اما به هیچ وجه جای نگرانی ندارد؛ پس از گذشت سه ماهه نخست بارداری، تغییرات هورمونی کاهش پیدا کرده در نتیجه میزان نوسانات اندام ها و ارگان های مادر نیز متعادل تر می گردد. تورم سینه، خستگی، سردرد، تیره شدن اطراف نوک پستان، تغییرات خلق و خو، تکرر ادرار، نفخ شکم، گرفتگی عضلات و… از جمله علائم بارداری در هفته ششم بوده که البته ممکن است همه این علایم به صورت همزمان رخ ندهد و برخی از بانوان فقط یک یا چند علامت را داشته باشند.

لکه بینی و دلایل آن

با وجود اینکه لکه بینی در اوایل بارداری موضوعی کاملاً طبیعی است و به دلیل مشکلات هورمونی به وجود می آید؛ اما در هفته ششم بارداری به دلیل این که خطر سقط جنین وجود دارد، ممکن است لکه بینی یکی از از علائم سقط جنین باشد. لذا در این هفته که یکی از هفته های مهم دوران بارداری است، سعی کنید از انجام کارهای سنگین به شدت پرهیز کرده و برای انجام هر فعالیتی از پزشکتان مشورت بگیرید. ضمناً اگر لکه بینی شما به خونریزی تغییر کرد حتماً رنگ خون و میزان آن را به خاطر سپرده و سریعا به پزشک مراجعه نمایید و به هیچ وجه از تامپون استفاده نکنید. در صورتی که خونریزی شما همراه با مواردی مانند گرفتگی عضلات و سردرد و سرگیجه و تب بود، مراتب را به پزشکتان اطلاع دهید.

جنین در هفته ششم بارداری چه شکلی است؟

فرزند شما در شش هفتگی به اندازه یک دانه گندم یا برنج است و شکلی شبیه به بچه قورباغه دارد! دم کوچکی در انتهای جنین وجود دارد که بعد از رشد و نمو کامل جنین، این دم به ستون فقرات تبدیل می‌شود. در هفته ششم بارداری بخشی از دندان‌های وی در حال شکلگیری می‌باشد و سایر اندام‌های حیاتی مانند گوش، چشم، پا، لب، بینی و… در حال تشکیل شدن هستند. ریه و دیگر اندام‌ها نیز در هفته ششم بارداری در حال تکامل یافتنند. قسمتی که در هفته‌های آینده قرار است چشم‌ها در آن جای بگیرند نیز شروع به شکل گرفتن می کند.

جنین در هفته ششم بارداری چه شکلی است؟

سونوگرافی

در صورتی که قصد انجام سونوگرافی در هفته ششم بارداری را دارید، بد نیست بدانید که در این هفته اندازه ساک بارداری عددی بین ۱۰ الی ۱۷ میلیمتر بوده که کیسه زرده و جنین درون ساک بارداری قرار گرفته اند. در صورت انجام سونوگرافی در هفته ششم ممکن است بتوانید صدای ضربان قلب کودک متولد نشده خود را بشنوید. ضمنا می توانید سوراخ های بینی و چشم های او را به صورت نقاط بسیار ریزی ببینید.

ورزش

خوب است بدانید که ورزش کردن در دوران بارداری میزان انرژی مادر را بالا برده و باعث بهتر شدن خلق و خوی وی می گردد. همچنین سبب می شود تا زایمان راحت تری داشته باشد. در صورتی که در هفته ششم بارداری وضعیت بدن مادر عادی باشد، قطعاً پزشک توصیه می کند تا مادر فعالیت بدنی داشته تا دچار اضافه وزن نشود. پس در این هفته می توانید با راهنمایی های پزشک، حرکات ورزشی مختلفی را در منزل انجام دهید.

از آنجایی که هفته ششم بارداری یکی از هفته های بسیار مهم دوران بارداری می باشد، سعی ما بر این بود تا در این متن به نکاتی در رابطه با وضعیت مادر و جنین و خطرات احتمالی پیرامون لکه بینی و خونریزی در این بازه زمانی، بیان کنیم. پس آگاهی داشتن مادران و سایر اطرافیان نسبت به این مسائل، باعث می‌شود تا یک بارداری بدون استرس و زایمان بی‌خطر و موفقی را تجربه کنند.

سوالات متداول

۱_در هفته ششم بارداری چه بخوریم؟

در دوران بارداری باید سعی کنید غذاهای سالم بخورید و زیاد از غذاهای چرب مصرف نکنید. میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود داشته و از مصرف کلسیم و آهن نیز غافل نشوید.

۲_ترشحات واژن در هفته ششم بارداری به چه شکل است؟

در این زمان به دلیل افزایش استروژن و بزرگ شدن رحم، میزان ترشحات زیاد شده و این ترشح ممکن است به شکل غلیظ یا رقیق باشد. در صورتی که رنگ ترشحات واژن شفاف و سفید باشد، هیچ گونه مشکلی ندارد و امری کاملاً طبیعی است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *