دوران بارداری

سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری

نمونه سونوگرافی سه ماه دوم بارداری
5/5 - (14 امتیاز)

در طول دوره بارداری برای چکاپ وضعیت جسمی نوزاد، وضعیت قرارگیری آن و سلامت مادر نیاز است که به صورت مداوم غربالگری انجام شود. معمولاً در طول ۹ ماهه بارداری هر دو الی سه ماه یک بار سونوگرافی انجام می شود. البته اگر سونوگرافی ها با مشکلی روبرو شوند و یا وضعیت خاصی موجود باشد تعداد سونوگرافی های دوره ۹ ماهه بارداری بیشتر می شود. در این مقاله قصد داریم سونوگرافی دوم و یا سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری را معرفی کنیم.

غربالگری ها یا سونوگرافی های دوره بارداری به سه دسته کلی تقسیم می شوند. سونوگرافی سه ماهه اول بارداری، سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری و سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری. در سه ماهه اول بارداری سونوگرافی ان تی انجام می شود. این سونوگرافی برای تشخیص مشکلات ذهنی و برخی از سندروم ها در نوزاد انجام می شود.

سونوگرافی ان تی حتما باید در سه ماهه اول بارداری باشد. در این سونوگرافی اندازه مایع پشت گردن نوزاد در کیسه آب بررسی می‌شود. با این اندازه گیری و اعداد می توان به نتیجه های زیادی دست یافت. اگر از سه ماهه اول بارداری گذشته باشد. این اعداد و ارقام درست به دست نمی آیند.

نوزاد در شکم مادر در حال رشد است و حتی چند هفته نیز باعث تغییرات زیادی در نوزاد می شود. اگر از سه ماهه اول بارداری گذشته باشد بافت‌های بدن نوزاد شکل گرفته است و اندازه گردن نوزاد ضخیم تر شده است. بنابراین با اندازه گیری مایع پشت گردن نوزاد در شکم مادر اعداد و نتایج دقیقی برای تشخیص برخی از مشکلات و سندروم ها به دست نمی آید.

سونوگرافی nt مخفف فضای شفاف پشت گردن

انواع سونوگرافی های دوره بارداری :

لازم است که مادر باردار در طول دوره بارداری به طور پیوسته تحت نظر پزشک باشد و در طول این دوره برای اطمینان از سلامتی کامل مادر و نوزاد آزمایشات و غربالگری های زیادی انجام می شود.

سونوگرافی برای پزشکان بسیار مهم است. برای ارزیابی خیلی از مشکلات پزشکان به سونوگرافی های مختلف نیاز دارند. در مطالب فوق سونوگرافی ها را به سه دسته سه ماهه اول، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم بارداری تقسیم بندی کردیم. اما سونوگرافی های دوره بارداری در حالت کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

1. دسته انواع سونوگرافی هایی هستند که برای چکاپ کلی مورد نیاز است و هر مادر باردار باید آن سونوگرافی ها را انجام دهد. مثل سونوگرافی اول سونوگرافی دوم و سونوگرافی سوم که در سه ماهه اول تا سوم بارداری انجام می‌شوند.

2. دسته دوم سونوگرافی ها به سونوگرافی های دسته اول وابسته هستند. اگر در سونوگرافی های عادی و مورد نیاز بارداری مورد مشکوکی دیده شود نیاز است که مجدداً سونوگرافی های پیشرفته تر انجام شود. در برخی از مواقع نیاز است که سونوگرافی بعد از گذشت چند هفته تکرار شود تا نتایج دقیق تری به دست بیاید.

سونوگرافی های واجب در دوران حاملگی :

چند سونوگرافی مهم و مورد نیاز در دوران بارداری باید انجام شود. مواردی که در زیر نام برده می شود شامل تمامی سونوگرافی های سه ماهه اول، سونوگرافی دوم و سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری هستند.

1. اولین سونوگرافی که برای یک مادر باردار نیاز است سونوگرافی تشخیص ساک حاملگی است. این سونوگرافی معمولا بعد از از مثبت شدن نتایج آزمایش بارداری انجام می شود.

2. سونوگرافی دوم که باید در سه ماهه اول بارداری انجام شود سونوگرافی ان تی است.

3. سونوگرافی بعدی که مورد نیاز یک مادر باردار است سونوگرافی آنومالی است.

4. آخرین سونوگرافی که برای تشخیص وضعیت نوزاد می باشد معروف به سونوگرافی سه ماه سوم است که بعد از ۲۸ هفته باید انجام شود.

سونوگرافی دوم مورد نیاز در بارداری :

در این مقاله تمرکز بر سونوگرافی دوم دوره بارداری است. به این سونوگرافی، سونوگرافی آنومالی گفته می‌شود. این سونوگرافی باید در هفته ۱۸ تا ۲۳ بارداری انجام شود. در سونوگرافی آنومالی جنین به صورت کامل اسکن می شود و اندازه گیری های مختلف مورد نیاز انجام می شوند.

سونوگرافی دوم بسیار مورد علاقه و مورد توجه مادران است. زیرا در سه ماهه دوم دوره حاملگی مادر می تواند جنسیت جنین خود را متوجه شود. در سه ماهه اول بارداری هم جنین دختر و هم جنین پسر بدنی شبیه به جنین دختر دارند. از همین جهت نمی توان جنسیت جنین را متوجه شد. اما در سه ماهه دوم بارداری اندام جنسی جنین تا حدی شکل گرفته است و می توان تشخیص داد که جنین پسر است یا دختر.

تعیین جنسیت در سونوگرافی سه ماهه دوم

در سه ماهه دوم بارداری ستون فقرات و صورت جنین تا حد زیادی شکل گرفته است. از همین جهت می توان سلامت ستون فقرات را بررسی کرد و همچنین ویژگی های ظاهری و صورت جنین را چک کرد.

اگر مشکلاتی در بارداری شخص یا جنین وجود داشته باشد تشخیص آن در مراحل اول بارداری کمک می کند که درمان آن ساده تر باشد و در مراحل آخر بارداری و در طول زایمان با مشکل مواجه نشوند. درمان برخی از مشکلات در مراحل اولیه بارداری کار راحتی است. اما اگر زمان را از دست بدهید ممکن است حتی دیگر راه درمانی وجود نداشته باشد.

بنابراین غربالگری ها، آزمایشات و سونوگرافی های دوره بارداری را جدی بگیرید و همه‌ی آنها را در زمان های مشخص شده به صورت کامل انجام دهید. اگر در سونوگرافی ها و آزمایشات انجام شده مشکلی وجود داشت آنها را پیگیری کنید. پشت گوش انداختن توصیه های پزشک می‌تواند آثار خیلی بد و جبران ناپذیر داشته باشد.

علائمی که مادر در سه ماهه دوم بارداری مشاهده می کند :

1. حالت تهوع بارداری و استفراغ

2. تغییر شکل سینه و حساس شدن آن

3. نفخ و درد و سوزش معده

4. پیدا شدن ترک های روی شکم، کمر و حتی باسن

5. تنگی نفس

6. مشکلات یبوستی و یا حتی اسهال

7. درد کمر و لگن

8. تغییر ظاهر پوست

9. احساس خستگی و بی حوصلگی

و …

در سونوگرافی دوم دوره بارداری چه چیزی بررسی می شود :

1. بررسی وزن جنین

2. بررسی فشار خون

3. بررسی سایز شکم و اندازه گیری آن

4. بررسی صدای قلب جنین

5. بررسی ارتفاع رحم

6. بررسی علائم کم خونی

7. بررسی سابقه بیماری های مادرزادی

8. بررسی مشکلات مغزی جنین

9. بررسی لوله های عصبی جنین

10. بررسی کلیه های جنین

11. بررسی مشکلات قلبی جنین

12. تشخیص لب شکری بودن جنین

13. تشخیص ناهنجاری های مشکوک ژنتیکی

14. تشخیص چند قلویی

و …

عدد نرمال سونوگرافی سه ماه دوم :

چه سونوگرافی دوم باشد، چه سونوگرافی سه ماهه اول باشد یا … پیشنهاد ما این است که برای تشخیص نهایی و بررسی جواب سونوگرافی ها و آزمایشات به پزشک متخصص خود مراجعه کنید. بررسی اعداد جواب آزمایش ها و سونوگرافی باید توسط پزشک انجام شود.

پزشک با توجه به شرایط بارداری شما و نتایج آزمایش ها و سونوگرافی ها بررسی های نهایی را انجام می دهد و در صورت نیاز سونوگرافی و یا آزمایش های جدید درخواست می دهد. اگر نیاز باشد پزشک انواع دارو، استراحت و درمان های دیگر را تجویز می‌کند.

بنابراین تلاش نکنید که خودتان بتوانید از نتایج آزمایش ها و سونوگرافی ها سر در بیاورید. بررسی این موارد به تخصص خاصی نیاز دارد. پزشک شما باید بررسی های نهایی را انجام دهد.

عدد نرمال در سونوگرافی دوم

تفسیر سونوگرافی سه ماه دوم :

همانطور که در مطالب فوق اشاره شد. باید تفسیر و بررسی جواب آزمایش ها و سونوگرافی ها را به پزشک متخصص بسپارید. موارد زیادی هستند که باعث تغییر تفسیر سونوگرافی و آزمایش می شوند.

به طور مثال این که مادر در حین بارداری چند سال دارد، فرزند چندم خود را باردار است، چه مشکلات زمینه ای و ژنتیکی وجود داشته است، جنین دختر است یا پسر، بارداری چند قلویی است یا خیر و … در تفسیر سونوگرافی دوم بارداری تاثیر می گذارند.

تعیین جنسیت و سونوگرافی سه ماه دوم :

در سه ماهه دوم بارداری اندام جنسی جنین شکل می گیرد. بنابراین تقریباً از ماه چهارم بارداری می توان به طور قطعی جنسیت جنین را متوجه شد. قبل از چهار ماهگی جنین دختر و پسر ظاهری یکسان دارند. بعد از گذشت سه ماه اول بارداری اندام جنسی جنین پسر شکل می گیرد و در این بازه زمانی است که تفاوت میان جنین دختر و جنین پسر نمایان می شود.

تنها راه تشخیص جنسیت جنین از راه مشاهده اندام جنسی اوست. از همین جهت نمی توان زودتر از چهار ماه اول جنسیت آن را به طور قطع متوجه شد. سونوگرافی آنومالی و سونوگرافی های سه ماهه دوم بارداری به دلیل مشخص کردن جنسیت جنین مورد علاقه مادران هستند. هر مادری دوست دارد سونوگرافی دوم بارداری را انجام دهد و از جنسیت جنین داخل شکم خود مطلع شود.

اطلاعات بیشتری در مقاله تعیین جنسیت میتونید پیدا کنید.

هزینه سونوگرافی سه ماه دوم :

قیمت سونوگرافی دوم بارداری در مراکز مختلف و برای اشخاص مختلف متفاوت است. این قیمت به موارد زیادی بستگی دارد. برخی از مراکز خصوصی برای انجام یک سونوگرافی هزینه های بالاتری را دریافت می کنند. در صورتی که در برخی از مراکز دولتی و نیمه دولتی می توان این سونوگرافی ها را با هزینه خیلی پایین تر انجام داد.

هزینه سونوگرافی به نوع دستگاه سونوگرافی، وزن مادر و … نیز بستگی دارد. اما سونوگرافی دوم بارداری برای تشخیص بسیاری از مشکلات مادر و جنین مورد نیاز است. بنابراین بیشتر از هزینه این سونوگرافی به لزوم انجام این سونوگرافی توجه کنید. برای پایین آوردن هزینه سونوگرافی می توان به مراکزی مراجعه کرد که بیمه را پوشش می دهند و تا حد امکان هزینه سونوگرافی ها را پایین تر می آورند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *