قبل از بارداری

چگونه بارداری دو قلو یا چند قلو داشته باشیم و صاحبت دو قلو شویم

دوقلو یا چند قلو
5/5 - (13 امتیاز)

بارداری دو قلو یا چند قلو زایی یک پدیده غیر طبیعی در بارداری و زایمان است. اما بسیاری از افراد تمایل دارند که صاحب دوقلو و یا چند قلو شوند. به دلیل سختی هایی که ممکن است چند قلویی داشته باشد و روی آوردن جوامع امروزی به خانواده های کم جمعیت تر، بیشتر افراد ترجیح می دهند که صاحب دوقلو شوند تا سه قلو و یا بیشتر. اگر چه بارداری دو قلو و نگهداری از فرزندان دو قلو نیز بسیار دشوار است.

نگهداری از دو قلوها فقط توسط مادر امکان پذیر نیست. به خصوص در ماه های اولیه نوزادی به دلیل مشکلاتی که نوزادان دارند. نگهداری از دو قلوها و چند قلوها به حداقل دو فرد نیاز دارد.

چگونه صاحب دوقلو یا چند قلو شویم

قبل از اقدام به دو قلو یا چند قلو زایی باید با مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاید آشنایی داشته باشید. اگر با وجود همه شرایط موجود باز هم علاقه مند به دوقلو یا چند قلویی هستید. و تصمیم دارید دوقلو یا چند قلو باردار شوید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

دو قلو یا چند قلو زایی چگونه اتفاق می افتد :

در حالت عادی برای تشکیل جنین ابتدا یک تخمک بارور می شود و پس از آزاد شدن تخمک، تخمک در محل مناسب به دیواره رحم می چسبد و جنین شکل می گیرد. اما در دو قلو یا چند قلو زایی ممکن است دو حالت اتفاق بیفتد :

حالت اول – اینکه چند تخمک به صورت همزمان بارور شوند. مثلاً در دو قلو زایی ممکن است دو تخمک به طور همزمان بارور شده و سپس آزاد شوند. این دو تخمک می توانند به صورت جداگانه به دیواره رحم بچسبند و مادر دوقلو باردار شود.

حالت دوم – حالت بعدی این است که یک تخمک ابتدا بارور و سپس آزاد می شود. اما پس از آزاد سازی، تخمک به دو یا چند قسمت تقسیم می شود و هر یک از قسمت های تقسیم شده یک جنین تشکیل می دهند.

در حالت اول دو قلو یا چند قلو ها ناهمسان خواهند بود. اما در حالت دوم به دلیل اینکه دو قلو یا چند قلو ها از یک تخمک می باشند و تخمک تقسیم شده هر یک از قل ها را به وجود آورده است، این دو قلو یا چند قلو ها همسان خواهند بود.

دو قلو یا چند قلو زایی چگونه اتفاق می افتد

دلایل دو قلو زایی :

1. استفاده از داروهای محرک تخمک :

مهمترین و اصلی ترین دلیلی که باعث دو قلو یا چند قلو زایی می شود استفاده از دارو های محرک تخمک است. این دارو ها معمولا برای افرادی تجویز می ‌شوند که یا نابارور هستند و یا در باروری و چرخه قاعدگی مشکل دارند. دارو های تحریک کننده تخمک گذاری می توانند به تنظیم چرخه قاعدگی و باروری کمک کنند. اما این داروها احتمال دو قلو یا چند قلو زایی را نیز افزایش خواهند داد. به همین جهت احتمال دو قلو یا چند قلو زایی در افرادی که مشکلات بارداری و چرخه قاعدگی داشتن بیشتر است.

2. سابقه ژنتیکی چند قلو زایی :

در اکثر افرادی که در خانواده شان سابقه چند قلو زایی وجود داشته باشد، احتمال باردار شدن دو قلو یا چند قلو وجود دارد. دو قلو یا چند قلو زایی موروثی است و بیشتر از طریق خانواده مادری انتقال پیدا می کند. یعنی اگر در خانواده مادر سابقه دو قلو زایی وجود داشته باشد احتمال دو قلو زایی بیشتر خواهد بود. به خصوص اگر دو قلو های موجود در خانواده ناهمسان باشند.

این موضوع نشان دهنده این است که این خانواده سابقه آزاد سازی و بارور شدن دو یا چند تخمک به صورت همزمان را دارند. موروثی بودن سابقه دو قلو یا چند قلو زایی از طریق خانواده پدری نیز وجود دارد. ممکن است به صورت ژنتیکی برخی از افراد اسپرم های بسیار قوی داشته باشند. که این اسپرم ها قابلیت بارور کردن دو یا چند تخمک به صورت همزمان را دارند. داشتن اسپرم های قوی در مردان احتمال دوقلو یا چند قلو زایی را افزایش خواهد داد.

3. با افزایش سن احتمال چند قلو و یا دو قلو زایی افزایش می یابد :

این موضوع یک دلیل علمی دارد. هرچه سن خانم ها بیشتر می شود بدن برای آزاد سازی تخمک به فعالیت های بیشتری نیاز دارد. ممکن است این فعالیت های بیشتر باعث شود دو یا چند تخمک به صورت همزمان آزاد شوند و جنین های دو قلو یا چند قلو تشکیل گردند. معمولا بعد از سن ۳۵ سال احتمال بارداری دوقلو یا چند قلو در خانم ها افزایش پیدا می کند

4. وزن بالا :

به جز سن، وزن بالا نیز باعث می شود احتمال دوقلو یا چند قلو زایی افزایش یابد. البته این مورد معمولاً نادر است. اما با افزایش وزن هورمون استروژن بالاتر می رود و این هورمون نیز ممکن است باعث آزاد سازی دو یا چند تخمک به صورت همزمان شود.

5. شیردهی :

با اینکه در شش ماه اول شیر دهی تقریباً احتمال بارداری وجود ندارد. اما بعد از ۶ ماه ممکن است بارداری اتفاق بیفتد. مطالعات نشان داده است که احتمال بارداری دو قلو یا چند قلو در افرادی که در طول دوره بارداری شیر ده هستند بیشتر است.

6. تغذیه :

در افرادی که در رژیم غذایی خود لبنیات زیادی مصرف می‌ کنند بیشتر احتمال دو قلو یا چند قلو زایی وجود دارد. برعکس در افرادی که به طور کامل گیاه خوار هستند معمولاً احتمال دوقلو یا چند قلو زایی بسیار پایین است. مصرف برخی از غذا ها در دوره چرخه تخمک گذاری نیز باعث می شود احتمال دو قلو یا چند قلو زایی افزایش پیدا کند.

7. استفاده از قرص های ضد بارداری :

اگر چه این نوع قرص ها برای جلوگیری از بارداری مصرف می شوند. اما ممکن است بعد از قطع مصرف این قرص ها بارداری چند قلو یا دوقلویی اتفاق بیفتد.

8. لقاح مصنوعی :

در برخی از مواقع برای درمان ناباروری از لقاح مصنوعی در آزمایشگاه استفاده می شود. تا تخمک به صورت آزمایشگاهی بارور شود. در این موارد احتمال چند قلویی چندین برابر می شود.

دوقلو های بامزه

خطرات و عوارض دوقلو یا چند قلو زایی :

1. احتمال دیابت در بارداری بسیار بالا می رود .

2. احتمال ابتلا به فشارخون در بارداری بسیار بالا می‌رود .

3. احتمال به دنیا آمدن جنین مرده وجود دارد .

4. ممکن از مسمومیت در دوران بارداری به وجود بیاید .

5. احتمال زایمان زود رس تا چند برابر افزایش پیدا می کند .

6. احتمال اینکه نوزادان با وزن پایین و نارس به دنیا بیایند وجود دارد.

برای چند قلو زایی چه بخوریم :

1. مصرف لبنیات خود را در طول روز بسیار بالاتر ببرید .

2. از سبزیجات بیشتر استفاده کنید .

3. مصرف ریشه ماکارو به روش های مختلف می تواند به افزایش احتمال د وقلو یا چند قلو زایی کمک کند .

4. مصرف غلات سبوس‌دار و دانه های مغزی کمک کننده است .

5. مصرف گوشت زیاد احتمال را افزایش می دهد .

6. مصرف مغز آناناس احتمال را افزایش می دهد .

7. مصرف سیب زمینی شیرین کمک کننده خواهد بود .

8. مصرف مکمل های ویتامین و اسید فولیک نیز در بالا بردن احتمال دو و چند قولوزایی مفید است .

اسید فولیک برای چندقلو زایی مفید است

دارو برای چند قلو باردار شدن :

به جز موارد گفته شده مصرف برخی از داروها می ‌تواند به بارداری دو قلو یا چند قلویی کمک کند. مثل :

1. پروژسترون

2. مکمل های اسید فولیک

3. گانادوتروپین

4. پارلودر

5. پرگونال

6. کلومید

اکثر داروهای نام برده شده برای درمان ناباروری استفاده می شوند. همانطور که در مطالب فوق اشاره شد مصرف داروهای محرک تخمک گذاری باعث افزایش احتمال دو قلو یا چند قلو زایی می شود.

قرص کلومید هم برای زنان و هم برای مردان مورد استفاده قرار می گیرد. در زنان این قرص به تخمک گذاری و تنظیم شدن چرخه قاعدگی کمک می‌کند و در مردان باعث افزایش کیفیت اسپرم ها می شود.

قرص پروژسترون دیواره رحم را قوی تر می کند و در صورتی که دو یا چند تخمک آزاد شوند احتمال چسبیدن همه آنها به دیواره رحم بیشتر است. بنابراین احتمال چند قلوزایی نیز بیشتر خواهد بود.

بهترین روش برای حاملگی دو قلو پسر :

تعیین دقیق نوع بارداری دوقلو و جنسیت جنین ها کار بسیار دشوار و تخصصی است. بسیاری از داروها، رژیم های غذایی و تغییر سبک زندگی می توانند موثر باشند. اما معمولاً برای تعیین دقیق جنسیت و نوع بارداری باید روش های آزمایشگاهی مانند آی وی اف و … استفاده شوند.

راه حل ساده تر این است که مواردی که احتمال دو قلو زایی و پسر شدن جنسیت جنین را افزایش می‌دهند در دستور کار قرار بگیرند. با این حال باز هم احتمال خطا وجود دارد.

دوقلو دختر یا پسر

بهترین روش برای حاملگی دو قلو دختر :

تمامی مواردی که در پاراگراف فوق گفته شد برای حاملگی دو قلوی دختر نیز صدق می کند. یعنی برای تعیین دقیق نوع بارداری و جنسیت جنین بهترین راه روش های آزمایشگاهی است. اما باز هم توجه به مواردی که احتمال دو قلو شدن و دختر شدن جنین را افزایش می دهند تا حد زیادی کمک کننده خواهد بود.

نکته : معمولاً دو قلوهای همسان یعنی دو قلوهایی که از تقسیم شدن یک تخمک به وجود آمده‌اند همجنس خواهند بود. یعنی یا هر دو دختر و یا هر دو پسر می ‌شوند. اما در دو قلوهای ناهمسان یعنی دو قلوهایی که از بارور شدن و آزاد شدن دو تخمک به صورت همزمان به وجود آمده‌اند، احتمال هم جنس نبودن نیز وجود دارد. یعنی ممکن است یا هر دو دختر یا هر دو پسر و یا یکی از آنها دختر و یکی از آنها پسر شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *