دوران بارداری

سونوگرافی سه ماه سوم بارداری

سونوگرافی سه ماه سوم بارداری
5/5 - (14 امتیاز)

یکی از سخت ترین دوره های بارداری بازه زمانی آخر و یا سه ماهه سوم بارداری است. در سه ماه سوم بارداری باید مراقبت های ویژه انجام شود. انجام سونوگرافی سوم و سونوگرافی های آخر بارداری برای تشخیص وضعیت جنین توصیه می شود. در سه ماه آخر بارداری مادر سنگین می شود و دردهای پراکنده را تحمل می کند.

به دلیل بزرگ شدن جنین در شکم مادر به قسمت های مختلف داخلی بدن مادر فشار وارد می شود. کلیه‌ ها، مثانه و روده ها و حتی ریه ها تحت فشار قرار می‌گیرند. به همین دلیل معمولا در سه ماه آخر بارداری تنگی نفس، تکرر ادرار، یبوست، درد های شکمی و … رخ می دهند.

دوره بارداری یک دوره سخت اما شیرین است. سه ماهه آخر بارداری یک بازه زمانی بسیار سخت و طاقت فرسا برای مادر است. اما سختی که به شیرینی و وصال به فرزند ختم می شود. در سه ماه آخر بارداری باید مراقبت های ویژه ای انجام شود که در ادامه به این مراقبت ها به صورت کامل اشاره خواهیم کرد.

سختی های سونوگرافی سوم

این مقاله برای بررسی سونوگرافی سوم یا بهتر است بگوییم سونوگرافی دوره سه ماه سوم بارداری است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

نکات قابل توجه در سه ماهه سوم بارداری :

1. استفاده از غذا های مقوی و کم حجم باید در سه ماهه سوم بارداری در دستور کار قرار بگیرد.

2. فعالیت های بدنی در سه ماهه سوم بارداری توصیه می شود. به خصوص برای مادرانی که قصد دارند به صورت طبیعی زایمان کنند، در سه ماهه سوم باید پیاده روی و ورزش های لگنی داشته باشند.

3. اگر احساس درد داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

4. با ورزش های مخصوص بارداری دیواره های رحم و لگن را تقویت کنید.

5. اگر خونریزی، لک بینی و یا آبریزش از واژن داشتید حتماً به بیمارستان مراجعه کنید.

7. از غذا های سرشار از ویتامین و سبزیجات و میوه ها بیشتر استفاده کنید.

8. از مکمل هایی که در طول ۶ ماه قبل استفاده می کردید، استفاده کنید و مصرف این مکمل ها را قطع نکنید.

9. بیشتر از همیشه آب بنوشید.

10. کالری بیشتر یا کمتر از مورد نیاز بدن خود را دریافت نکنید.

11.به اندازه کافی استراحت کنید.

12. وسایلی که برای زایمان و نوزاد خود نیاز دارید تهیه کنید.

13. از مواردی که باعث زایمان زودرس می شوند دوری کنید.

14. ورزش های خیلی سنگین انجام ندهید.

15. ترجیحاً از دخانیات و الکل دوری کنید.

16. تا حد امکان کافئین مصرف نکنید و مصرف کافئین را در طول روز به حداقل و حتی صفر برسانید.

17. سعی کنید آرامش و وضعیت روحی خوبی داشته باشید.

18. استرس و عصبانیت را از خود دور کنید.

19. از غذاهای کنسرو شده، فست فود و غذا های پر ادویه استفاده نکنید.

20. سعی کنید بیشتر از لبنیات استفاده کنید.

21. ایستادن طولانی مدت و نشستن طولانی مدت می تواند برای شما مضر باشد.

22. به نحوه دراز کشیدن و خوابیدن خود توجه کنید.

سونوگرافی سوم بارداری :

آخرین سونوگرافی و سومین سونوگرافی مورد نیاز در دوره بارداری بعد از هفته سی ام بارداری انجام می شود. از هفته ۳۸ تا چهلم بارداری امکان زایمان وجود دارد. بنابراین باید قبل از آن آزمایش های لازم و سونوگرافی سوم بارداری انجام شود.

در موارد خاص در صورتی که سونوگرافی اول یعنی سونوگرافی ان تی و سونوگرافی دوم یعنی سونوگرافی آنومالی نتایج دلخواه را داشته باشند، پزشک سونوگرافی سوم بارداری را لازم نمی داند. اما در بسیاری از موارد پزشکان ترجیح می دهند که آزمایشات و سونوگرافی های دوره بارداری به صورت کامل انجام شوند.

سونوگرافی سوم بارداری موارد زیادی را بررسی می کند و اطلاعات لازم راجع به سلامت جنین، وضعیت جفت و مادر می دهد. در سونوگرافی سوم روش زایمان تعیین می شود و مشخص می گردد که آیا امکان زایمان به روش طبیعی وجود دارد یا خیر.

وضعیت جنین و جفت در سونوگرافی سوم

مواردی که در سونوگرافی سوم دوره بارداری بررسی می شوند :

سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری از هفته بیست و هشتم به بعد انجام می‌شود. اما معمولاً توصیه می‌شود از هفته ۳۰ تا ۳۶ بارداری این سونو را انجام دهید. در این آزمایش موارد زیادی مورد بررسی قرار می گیرند. مواردی چون:

. وضعیت رشد جنین

. وضعیت قرارگیری جنین

. وزن جنین

. سلامت جسمی جنین

. وضعیت جفت

. وضعیت بند ناف

. مایع دور جنین و حجم آن

. حجم کیسه آب

. تعیین روش زایمان

علائم سه ماهه سوم بارداری :

1. درد معده و شکم

2. سفت شدن شکم

3. عفونت ادرار

4. تکرر ادرار

5. درد کمر

6. درد های رحمی

7. درد مفصل ران و درد لگن

8. بزرگ شدن شکم

9. پیدا شدن ترک های بیشتر روی شکم

10. ورم صورت، دستها و پاها

11. درد شدید واژن

12. احساس ضعف و بیحالی

13. خونریزی و لکه بینی

14. بی خوابی

15. خرناس

16. بی قرار شدن پاها و گرفتگی عضلات

17. تنگی نفس و …

مشکلات بیشتر در سه ماهه سوم

توصیه ها در صورت بروز هر یک از علائم فوق :

به پزشک مراجعه کنید و راجب تک تک علائم موجود با پزشک متخصص مشورت کنید. در صورتی که بی خوابی داشتید از قرص های بی خوابی و خواب آور استفاده نکنید. این قرص ها می توانند روی جنین تاثیر مستقیم و منفی بگذارند. از غذاهای مقوی، سبزیجات، میوه ها، لبنیات و مکمل لازم استفاده کنید.

مقدار زیاد آب بنوشید تا سر دردها و دردهای عضلانی شما کم شود. برخی از ماساژ ها می تواند گرفتگی عضلات را از بین ببرد. قرارگیری در وضعیت جسمانی درست می تواند دردها را کم کند. اگر مشکل خرناس و تنگی نفس داشتید بهتر است به صورت شیب دار بخوابید. استفاده و ماساژ برخی از روغن ها می تواند ترک های پوستی را کاهش دهد.

نکات اواخر سه ماهه آخر بارداری :

در اواخر سه ماهه آخر بارداری هر لحظه باید منتظر شروع درد ها، پاره شدن کیسه آب، لکه بینی و موارد این چنینی باشید. بهتر است در این دوره به مکان هایی نروید که دسترسی به پزشک دشوار باشد. رفتن به برخی از مجالس خاص، کار زیاد و نشستن، ایستادن و راه رفتن طولانی مدت می تواند برای مادر باردار در روزهای آخر بارداری مضر باشد.

جنین در هفته های آخر روند رشد سریعی دارد. چند ساعت بیشتر ماندن در رحم مادر نیز می تواند به تکامل جنین کمک کند و بعد از به دنیا آمدن نوزاد، نوزاد بدن قوی تری داشته باشد. بنابراین عواملی که باعث زایمان زودرس می شوند را به طور کامل بشناسید و از آنها دوری کنید.

چه مواردی باعث زایمان زودرس می شوند :

عفونت های واژینال به خصوص عفونت های باکتریال – سن کمتر از ۱۸ سال و بیشتر از ۳۵ سال مادر – سابقه زایمان زودرس قبلی – حاملگی چند قلویی – وزن بسیار کم مادر قبل از حاملگی -مشکلات جفت – ناهنجاری های رحمی – مصرف دخانیات و الکل – مصرف بیش از حد کافئین – خونریزی واژینال – فعالیت بدنی زیاد و کارهای سخت – ژنتیک – استرس زیاد و نداشتن آرامش روانی – جراحی های قبلی شکم – ضربه به شکم – دیابت – بیماری هایی مثل هپاتیت، عفونت کلیه، عفونت ریه و …  

عدد نرمال سونوگرافی سوم :

خیلی از افراد بعد از دریافت برگه سونوگرافی تلاش می کنند که معنی و مفهوم اعداد و اصطلاحات موجود در برگه را متوجه شوند. معمولاً برای تفسیر سونوگرافی سوم بارداری و سایر آزمایش ها و سونوگرافی ها مادران مطالب مختلف را در اینترنت جستجو می کنند. اما این کار بسیار اشتباه است.

اصطلاحات و اعداد نوشته شده در سونوگرافی سوم سونوگرافی دوم و سونوگرافی اول بارداری کاملاً تخصصی هستند و تفسیر آنها باید توسط پزشک انجام شود. شما با سرچ مطالب مختلف و اعداد نوشته شده در برگه آزمایش و برگه سونوگرافی نمی توانید به نتیجه درستی برسید. برعکس ممکن است به اشتباه برخی از اطلاعات برای شما به نمایش گذاشته شود که اطلاعات درستی نیستند.

اطلاعات غلط باعث می شوند شما استرس بگیرید و وضعیت روحی خوبی نداشته باشید. یکی از مهم ترین فاکتور هایی که در طول دوره ۹ ماهه بارداری باید به آن توجه شود حفظ آرامش است. بنابراین آرامش خود را به خطر نیندازید. پزشک متخصص شما بهترین فردی است که می تواند نتایج آزمایش و سونوگرافی های شما را بررسی کند و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهد.

تفسیر سونوگرافی سه ماه سوم :

پزشک با توجه به نتایج آزمایش ها و سونوگرافی، شرایط بارداری، سن مادر و … وضعیت قرارگیری جنین، وضعیت جفت، وضعیت کیسه آب و سایر مواردی که در مطالب فوق نامبرده شد را بررسی می کند.

پس از بررسی در صورت نیاز دارو، استراحت و یا … تجویز می شود. ممکن است نتایج آزمایش ها و سونوگرافی ها به گونه ای باشد که باید تکرار شوند یا سونوگرافی ها و آزمایشات جدید انجام شود. حتی ممکن است شرایط به گونه‌ای باشد که پزشک مجبور به خاتمه بارداری بشود و هرچه سریع تر نوزاد را از بدن مادر خارج کند.

تعیین جنسیت و سونوگرافی سه ماه سوم :

معمولا جنسیت جنین پس از چهار ماه و در سونوگرافی دوم بارداری مشخص می شود. اما ممکن است در سونوگرافی دوم شرایط سونوگرافی و جنین به گونه‌ای باشد که جنسیت جنین قابل تشخیص نباشد. اگر چنین اتفاقی برای شما افتاد در سونوگرافی سوم بارداری می توان جنسیت جنین را متوجه شد.

هزینه سونوگرافی سه ماه سوم :

سونوگرافی سوم بارداری یک سونوگرافی لازم است و بهتر است انجام آن پشت گوش انداخته نشود. در این سونوگرافی نوع و روشن نهایی زایمان مشخص خواهد شد. معمولاً هزینه‌ های سونوگرافی هزینه های خیلی پایینی نیستند. اما در برخی از مراکز ممکن است با توجه به دولتی و نیمه دولتی بودن مرکز و پوشش بیمه، سونوگرافی با هزینه پایین تری انجام شود. هزینه سونوگرافی به نوع دستگاه، مرکز درمانی، نوع بیمه و … بستگی دارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *