دوران بارداری

علائم شروع درد زایمان

علائم شروع درد زایمان
2.9/5 - (42 امتیاز)

یکی از دردهای شیرینی که هر مادری متحمل آن می شود، درد زایمان است. مامان میشم در این مقاله قصد دارد علائم شروع درد زایمان طبیعی را مورد بررسی قرار دهد. به همه مادران باردار توصیه می شود در صورتی که مشکل و منعی وجود ندارد، به صورت طبیعی زایمان کنند. زایمان طبیعی مزایای بسیاری نسبت به زایمان سزارین دارد. اگرچه روند زایمان طبیعی طولانی تر از سزارین است و دردی که مادر متحمل می شود در طی زایمان وجود دارد. اما دوره نقاهت بعد از زایمان در روش زایمان طبیعی بسیار کمتر از زایمان سزارین است.

مادرانی که یک بار زایمان طبیعی را امتحان کرده باشند، با روند آن به صورت کامل آشنایی دارند. اما افرادی که برای بار اول مادر می شوند بسیار نگران هستند. دانستن علائم و روند زایمان طبیعی می تواند کمک کند که این نگرانی ها کمتر شود. مادر با دانستن علائم شروع درد زایمان می تواند زمان زایمان خود را تشخیص دهد. بعد از تشخیص، مادر باید با مراحل زایمان طبیعی آشنا باشد. تا بداند در مراحل بعدی چه اتفاقی خواهد افتاد و در صورت بروز هر اتفاق چه واکنشی را نشان بدهد.

میزان درد زایمان طبیعی

درد زایمان طبیعی در مراحل مختلف زایمان متفاوت می باشد. در مراحل اولیه درد کمتر است. اما در مراحل آخر زایمان و حین باز شدن دهانه رحم به صورت کامل، دردی که متحمل می شوید زیاد است. درد های زایمان ابتدا با شدت کم شروع می شوند. این درد ها به صورت موقت هستند و بعد از چند دقیقه آرام می شوند.

فاصله درد های ابتدایی زایمان از یکدیگر زیاد می باشد. یعنی ممکن است در طول یک ساعت فقط چند بار درد، انقباضات و فشار اتفاق بیفتد. هرچه زمان بیشتر میگذرد فاصله دردها از هم کمتر می‌شود و شدت آنها نیز بیشتر می شود. این درد های اولیه ممکن است تا ۱۲ ساعت نیز طول بکشد. در این فاصله زمانی نیاز نیست که به پزشک مراجعه کنید.

هنگامی که مادر این دردها را تحمل می کند دهانه رحم او در حال باز شدن است و همه چیز دارد برای خروج نوزاد فراهم می شود. درست است که در مراحل اولیه نیازی به مراجعه به بیمارستان و پزشک نیست، اما باید بدانید در این شرایط برای بهبود حال خود چه واکنشی را نشان دهید.

توصیه هایی برای علائم شروع درد زایمان
توصیه هایی برای علائم شروع درد زایمان

توصیه ها برای مواجهه با علائم شروع درد زایمان

در مراحل اولیه زایمان بهتر است برای اینکه انرژی لازم را برای مراحل بعدی داشته باشید آرامش خود را حفظ کنید. می توانید از غذاهای مقوی با حجم کم مصرف کنید. برای کاهش درد راه رفتن، تغییر وضعیت، سرگرم شدن به کارهای روز مره و سبک و … می‌تواند کمک کننده باشد. ممکن است در این مرحله کیسه آب پاره شود که در این شرایط باید با پزشک خود مشورت کنید.

در مرحله بعدی درد ها بیشتر می شود و دهانه رحم تقریباً تا ۸ سانتی متر باز می شود. این مرحله مرحله ای است که باید به پزشک مراجعه کنید. درد ها و انقباضات در مرحله دوم شدید می شود و به کمک پزشک نیاز است. پزشک با تجویز ها، کمک های روانی و ورزش هایی که می دهد می تواند به شما کمک کند تا آرامش خود را حفظ کنید و روی روند زایمان کنترل داشته باشید.

درد زایمان طبیعی چه مدت طول می کشد

اینکه زایمان طبیعی چه مدت طول بکشد به مادر و نحوه قرار گرفتن نوزاد در شکم مادر بستگی دارد. اگر نوزاد روند طبیعی خود را طی کند مشکلی پیش نمی آید و زایمان سریع تر انجام می شود. البته مهم ترین عامل تاثیرگذار در مدت زایمان طبیعی این است که مادر فرزند چندم خود را به دنیا می آورد.

به طور مثال اگر زایمان برای فرزند دوم یا بیشتر باشد ممکن است روند زایمان تا ۶ الی ۸ ساعت طول بکشد. اما اگر مادر فرزند اول خود را به دنیا می آورد ممکن است این تایم به ۱۲ تا ۱6 ساعت برسد. در بدترین حالت ممکن است زایمان طبیعی ۲۰ ساعت طول بکشد. البته در طول این ۲۰ ساعت دردها پیوسته نیست. اما در ساعات پایانی زایمان درد ها شدت بیشتری دارند و فاصله دردها کم است.

در مرحله آخر زایمان مادر باید به اصطلاح زور بزند. برای بیرون آمدن نوزاد فشارهایی به مادر وارد می شود که ما در ناخودآگاه و بصورت غیر ارادی تمایل دارد به اینکه زور بزند. با فشار مادر نوزاد به سمت بیرون هدایت می شود. در مرحله‌ی آخر فشار روی قسمت لگن بسیار زیاد است و درد ها و انقباضات شدید در ناحیه لگنی، کمر و شکم وجود دارد.

علائم شروع درد زایمان 3
علائم شروع درد زایمان 3

درد زایمان در جنین دختر

همانطور که علائم بارداری نوزاد دختر با علائم بارداری نوزاد پسر متفاوت است. زایمان نوزاد دختر نیز با زایمان نوزاد پسر متفاوت می باشد. طبق تحقیقاتی که انجام شده درد زایمان نوزاد دختر کمتر از درد زایمان نوزاد پسر است. این مبحث به صورت تجربی نیست و دلیل علمی دارد. نوزاد دختر هنگام به دنیا آمدن بالغ تر است. بنابراین موقع خارج شدن آسیب سلولی کمتری ایجاد می کند.

این یک خبر خوب برای مادرانی که نوزاد دختر باردار هستند محسوب می شود. نکته مورد توجه این است که میزان درد زایمان به جنسیت نوزاد محدود نمی شود. عوامل دیگری نیز در میزان درد زایمان تاثیرگذار هستند. که یکی از آنها وزن نوزاد است. هرچه وزن نوزاد بیشتر باشد درد زایمان نیز بیشتر می‌شود. در مواقعی اگر وزن نوزاد خیلی بیشتر از حد نرمال باشد امکان زایمان طبیعی وجود ندارد.

نکته دیگر بسیار جالب و قابل توجه این است که احتمال زایمان زودرس در مادرانی که نوزاد دختر باردار هستند کمتر می باشد. همچنین معمولاً این افراد ۱۰ درصد کمتر از مادرانی که نوزاد پسر باردار هستند به سزارین نیاز پیدا می کنند. روند زایمان در نوزاد دختر سریع تر اتفاق می افتد و در مواردی نیاز به آمپول فشار و داروهایی برای سرعت بخشیدن به روند زایمان نیست.

علائم درد زایمان دختر

معمولاً علائم شروع درد زایمان از ۳۷ هفته تا ۴۲ هفتگی بارداری ممکن است اتفاق بیفتد. علائم شروع درد زایمان با دردها و انقباضات در ناحیه شکم و کمر می باشد. معمولاً علائم شروع درد زایمان شبیه به درد در دوران قاعدگی است. با این تفاوت که این درد ها با فاصله از هم اتفاق می افتد و به شدت میزان درد ها بیشتر می شود.

علائم شروع درد زایمان ممکن است با ترشحاتی همراه باشد. این ترشحات در روند زایمان طبیعی است. حتی ممکن است شروع درد با پاره شدن کیسه آب نوزاد باشد. در این هنگام اول نشانه های پاره شدن کیسه آب نوزاد مشاهده می شود و بعد درد ها کم کم شروع می شوند.

درد زایمان از کجا شروع می شود

علائم شروع درد زایمان معمولاً با انقباضات ناحیه شکمی و لگنی شروع می شود. این دردها شباهت زیادی به درد دوران قاعدگی دارند. علائم شروع درد زایمان این است که دردهای ناحیه لگنی با فاصله چند دقیقه از هم اتفاق می افتد.

اگر در ناحیه شکم و لگن خود احساس درد کردید و این درد، دردی شبیه به پریودی بود توجه داشته باشید که این درد ها چگونه اتفاق می افتند، مدت زمان درد چقدر است و آیا این درد در طول یک بازه زمانی تکرار می شود یا خیر. در ابتدای علائم شروع درد زایمان نیاز به مراجعه به پزشک نیست. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و راهکارهایی که باعث می شود درد شما کمتر شود را انجام دهید.

علائم شروع درد زایمان پسر
علائم شروع درد زایمان پسر

علائم شروع درد زایمان طبیعی پسر

مراحل زایمان و علائم پیدایش شروع درد زایمان ربطی به جنسیت جنین ندارد. تمامی مراحلی که در مطالب فوق گفته شد برای نوزاد پسر نیز صدق می کند. یعنی در ابتدا مادر در کمر، لگن و شکم خود احساس درد می کند. همچنین ممکن است کیسه آب پاره شود و یا ترشحاتی از بدن مادر خارج گردد. در زایمان نوزاد پسر ده درصد بیشتر نیاز به سزارین دیده می‌شود. همچنین معمولا روند زایمان طبیعی نوزاد پسر طولانی تر از زایمان طبیعی نوزاد دختر است.

با توجه به اینکه نوزاد دختر بالغ تر است آسیب سلولی کمتری می رساند و در موارد خیلی زیادی دیده شده است که درد زایمان طبیعی نوزاد دختر کمتر از درد زایمان طبیعی نوزاد پسر می باشد. اما این تفاوت درد به موارد دیگری نیز بستگی دارد. مواردی مثل وزن نوزاد، داشتن سابقه بارداری قبلی مادر، تعداد زایمان های طبیعی که مادر انجام داده است، محل قرارگیری نوزاد در لگن و … در حالت کلی علائم شروع درد زایمان برای همه نوزادان و همه مادران یکسان است.

آیا هنگام درد زایمان جنین حرکت می کند

در مراحل اولیه زایمان با شروع علائم درد زایمان ، جنین حرکت خاصی ندارد. درد های مراحل اولیه زایمان به دلیل باز شدن دهانه رحم می باشد. این دردها معمولاً بین ۳۰ تا ۷۰ ثانیه طول می‌کشند و از ناحیه کمری و لگنی می باشد. اما در مراحل آخر زایمان که میزان درد نیز بیشتر می باشد، جنین حرکت می کند و سر آن به سمت پایین و دهانه رحم می آید.

در این هنگام لازم است که مادر فشارهایی را وارد کند و به اصطلاح زور بزند تا به پایین آمدن و خروج نوزاد کمک کند. مرحله آخر زایمان طبیعی نیاز است که نوزاد حرکت کند و حرکت رو به پایین داشته باشد. اگر درد های اولیه علائم شروع درد زایمان طبیعی را حس می‌کنید اما نوزاد شما حرکتی ندارد، جای نگرانی نیست. این حرکت در مراحل آخر زایمان می باشد.

ممکن است در روزهای آخر بارداری نوزاد شما کم تحرک باشد. یعنی لگد ها و تکان های نوزاد را حس نکنید. این موضوع ممکن است با احساس سرگیجه و حالت تهوع همراه باشد. بی حرکت شدن نوزاد شما به این دلیل است که می‌خواهد انرژی لازم برای بیرون آمدن از شکم مادر را ذخیره کند.

تفاوت درد زایمان طبیعی و سزارین
تفاوت درد زایمان طبیعی و سزارین

تفاوت درد زایمان طبیعی و سزارین

زایمان طبیعی بهترین روش زایمان است. همه پزشکان توصیه می کنند در صورت امکان به این روش زایمان شود. اما در برخی از افراد با توجه به شرایط امکان زایمان طبیعی وجود ندارد. ممکن است برخی علائم شروع درد زایمان طبیعی را داشته باشند. ولی در نهایت مجبور به سزارین شوند.

در طول زایمان سزارین به دلیل بی حسی و یا بیهوشی که وجود دارد دردی حس نمی شود. اما دوره نقاهت بعد از زایمان سزارین بیشتر از زایمان طبیعی است. در زایمان سزارین بعد از تمام شدن اثرات داروهای بی حسی، درد زیادی احساس می شود. این روش زایمان جراحات و عوارض خیلی بیشتری دارد. با این وجود به دلیل مدت طولانی تر و درد های زایمان طبیعی، بسیاری از مادران زایمان سزارین را ترجیح می دهند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *