دوران بارداری

خوردن سیب در بارداری و زیبایی جنین

مصرف سیب در بارداری
4.8/5 - (25 امتیاز)

جنسیت فرزند شما از همان لحظه تشکیل نطفه و شکل گیری جنین مشخص است و مصرف هیچ مواد غذایی با هیچ طبع سرد یا گرمی نمی‌تواند برروی تغییر آن موثر باشد. رنگ چشم، پوست و یا رنگ موی فرزند شما نیز به مصرف مواد غذایی خاصی ارتباطی ندارد زیرا این موارد ژنتیکی هستند. مصرف مواد غذایی مغذی و پر ویتامین نظیر خوردن سیب در بارداری می تواند به زیبایی فرزند شما کمک کند و تاثیری در تغییر موارد فوق ندارد. در ادامه این موارد را بیشتر بررسی می‌کنیم.

تاثیر مواد غذایی در دوران بارداری

سه ماه اول دوران بارداری به تقسیم سلولی و ماه‌های بعد به تشکیل و رشد اندام های جنین اختصاص دارد. اوایل بارداری به دلیل وجود حالت تهوع مادران باردار کم اشتها می‌شوند و با گذر زمان و رفع ویار اشتهای خود را به دست آورده و وزن و بنیه خود را مجددا به دست می‌آورند.

 همزمان با رفع حالت تهوع و ماه های اول بارداری مادران احساس گرسنگی زیادی دارند و ممکن است بیش از پیش غذا بخورند. بسیاری از قدیمی‌ها می‌گویند که مادر باردار باید به اندازه دو نفر غذا بخورد و انرژی مضاعفی که جنین از وی دریافت می‌کند تا به وسیله غذا جبران کند.

این باور بسیار اشتباه است چرا که ماه‌های اول بارداری به هیچ انرژی مضاعفی احتیاج نیست چرا که در آن دوره تنها تقسیم سلولی انجام می‌گیرد. ماه‌های بعدی نیز افزایش وزن ۲۰۰ گرم در هفته کفایت می کند. مصرف ۱۵۰ الی ۳۰۰ کالری اضافه‌تر از قبل می‌تواند انرژی مورد نیاز جنین شما را فراهم کند.

مواد غذایی در دوران بارداری
مواد غذایی در دوران بارداری

بدن مادر در سه ماهه دوم بارداری نیز به دلیل تشکیل اندام‌های جنین،  مستلزم دریافت مواد غذایی پر انرژی تری نسبت به ماه‌های اول است. در این دوره پیشنهاد می‌کنیم که حتماً روزانه سه واحد لبنیات کم چرب میل کنید.

مصرف گردو، ماهی و کنجد می تواند تاثیر به‌سزایی بر هوش کودک شما داشته باشد.

مصرف ویتامین‌های موجود در سبزی و میوه جات نیز بسیار توصیه شده است زیرا می‌تواند روی سلامت و رشد جنین تاثیر بسزایی داشته باشد.

بدن مادر در دوران بارداری کلسیم و ویتامین های خود را در اختیار جنین قرار می‌دهد تا برای ادامه رشد و تقسیمات سلولی دچار مشکل نشود بنابراین باید به تغذیه خود توجه ویژه‌ای داشته باشد تا بدن خود مادر بر اثر کمبود دریافت مواد غذایی آسیب نبیند. کاهش استفاده موارد ضروری نظیر کلسیم و ویتامین می‌تواند برای مادر ضرر‌های جبران ناپذیری داشته باشد و وی را در سال های میان‌سالی با مشکلات زیادی از جمله پوکی استخوان مواجه کند.

در ماه‌های میانی و ماه‌های آخر دوران بارداری نیز  می‌بایستی به میزان کافی پروتئین دریافت کنید بهتر است این پروتئین را از غلات، حبوبات و تخم مرغ دریافت نمایید.

خواص سیب در دوران بارداری

سیب به عنوان یکی از میوه‌های پرخاصیت برای همه افراد از جمله مادران باردار توصیه می‌شود. میوه سیب سرشار از آنتی اکسیدان و فیبر بوده و حاوی مقدار زیادی ویتامین سی می‌باشد. این ویتامین‌ها می‌توانند رادیکال‌های منفی را آزاد و سموم بدن را از بین ببرند؛ همچنین این میوه احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

میوه سیب مقاومت بالایی در برابر عفونت دارد و می‌تواند از سلول‌های خونی محافظت به عمل آورد. فیبر بسیار بالا می‌تواند به مبارزه با کلسترول برود؛ بنابراین مصرف روزانه سیب می‌تواند کلسترول خون شما را کنترل کند. استفاده از این میوه شفابخش می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های قلبی مانند فشار و قند خون را در شما کاهش دهد.

یکی دیگر از خواص شگفت انگیز سیب سلامت دستگاه عصبی است و این امر می‌تواند در دوران بارداری برای جنین بسیار موثر واقع شود سه ماه دوم بارداری تشکیل سیستم عصبی جنین به چشم می‌خورد.

خواص خوردن سیب در بارداری
خواص خوردن سیب در بارداری

خواص خوردن سیب در دوران بارداری

استفاده از میوه سیب در دوران بارداری خواص زیادی دارد که در ادامه به بیان برخی از خواص اشاره می‌کنیم.

خوردن سیب در دوران بارداری می‌تواند از بروز کم خونی در دوران بارداری جلوگیری کند. همان‌طور که می‌دانید کم خونی می‌تواند به زایمان زودرس منجر شود. سیب مقدار بسیار زیادی آهن دارد و می‌تواند آهن بدن مادر را به خوبی تامین کند.

پزشکان به تمامی افراد از جمله مادران باردار توصیه می‌کنند که از مصرف هر مواد غذایی آلوده به سرب و جیوه پرهیز نمایند. همان‌طور که می‌دانید هر دوی این عنصرها سمی بوده و مصرف آن در بارداری می‌تواند تاثیرات منفی بر روی جنین بگذارد. استفاده از میوه سیب می‌تواند بدن را از وجود سرب و جیوه پاک کند و خطرات احتمالی وجود این عناصر را کاهش دهد.

استفاده از سیب می‌تواند به هضم غذا کمک کند. سوء هاضمه و بیماری‌های گوارشی نظیر یبوست جزء اختلالات دوران بارداری می باشند. با خوردن سیب در بارداری می‌توانید از بروز مشکلات گوارشی به‌خصوص جلوگیری نموده و مشکلات سوء هاضمه خود را برطرف کنید.

همان‌طور که در قسمت بالا گفته شد، سیب حاوی مقدار بسیار زیادی ویتامین ث است مصرف ویتامین ث می‌تواند به افزایش ایمنی بدن شما کمک کند و از بروز عفونت‌های احتمالی در مادر و جنین جلوگیری به عمل آورد.

سیب می‌تواند به حفظ انرژی مادر و جنین کمک کند. ضعف و سرگیجه از عوارض ماه‌های اولیه بارداری به شمار می‌آید. کالری و قند مفید موجود در سیب می‌تواند به حفظ انرژی شما کمک کند.

محافظت از قلب و معده

همان‌طور که در قسمت بالا گفته شد، سوزش معده و مشکلات گوارشی از عوارض رایج دوران بارداری می‌باشد مصرف سیب می‌تواند شما را از درد معده دور نگه داشته و به سلامت قلب‌تان کمک کند.

استحکام استخوان‌ها یکی از مواردی است که مادران باردار باید به آن توجه ویژه داشته باشند. در قسمت بالا بیان کردیم که نوزاد مصرف مورد نیاز خود از کلسیم را از بدن مادر دریافت می‌نماید و مادر پس از بارداری ممکن است با کمبود کلسیم و پوکی استخوان مواجه شود؛ بنابراین لازم است که به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشید و میزان کلسیم مورد نیاز خود را از مواد غذایی دریافت کنید. سیب حاوی مقدار بسیار زیادی کلسیم می‌باشد و لازم است که آن را در رژیم غذایی خود در دوره‌های پر فراز و نشیب بارداری جای دهید.

مشکلات تنفسی به دلیل بزرگ شدن نوزاد و فشار بر روی ریه ها یکی از معضلات مادران باردار است. مادران حامله در دوران بارداری کمی سخت نفس می‌کشند و خوردن سیب می‌تواند به حفظ سلامت ریه و قدرت آنان کمک شایانی داشته باشد.

خوردن سیب و جنسیت جنین
خوردن سیب و جنسیت جنین

خوردن سیب در دوران بارداری و جنسیت جنین

جنسیت جنین در همان ساعت اولیه تشکیل جنین مشخص است و مصرف سیب و هیچ ماده غذایی نمی‌تواند تاثیری بر روی آن داشته باشد. ناگفته نماند که مصرف آن می‌تواند تاثیر بسیار مهمی در تامین مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن شما دارد و این امر می‌تواند به زیبایی جنین نیز کمک کننده باشد.

خوردن سیب سبز در بارداری

سیب سبز حاوی مقدار بسیار زیادی آنتی اکسیدان می‌باشد و دریافتی ماده معدنی می‌تواند تاثیر مهمی در رشد جنین و استرس‌های احتمالی مادر داشته باشد. سیب سبز در صورت ترش بودن حاوی مقدار قند کمتری نسبت به سیب قرمز و یا زرد دارد. خوردن سیب سبز برای مادرانی که به دیابت بارداری مبتلا هستند نیز پیشنهاد می‌شود چرا که با مصرف سیب سبز می‌توانند قند کمتری را دریافت کنند و دچار مشکل نشوند.

خوردن سیب در ماه هشتم بارداری

ماه هشتم بارداری ماه منتهی به زایمان برای مادر به شمار می‌آید و مصرف مواد مغذی و مقوی می‌تواند در تامین قوای جسمی مادر کمک کننده باشد. حفظ قدرت بدنی می‌تواند در زایمان واژینال کمک کننده باشد و مادر زایمان راحت تری را تجربه کند. مصرف سیب به دلیل داشتن ویتامین و مواد معدنی زیاد از جمله کلسیم می‌تواند سلامت مادر را افزایش دهد و او را برای داشتن زایمانی راحت تر آماده کند.

خوردن سیب در بارداری و زیبایی جنین

در قسمت فوق خواص سیب را بیان کردیم. در این مطلب بیان شد که مصرف سیب می‌تواند به تنفس صحیح مادر، تامین آهن و خون رسانی صحیح، دفع سموم و درمان یبوست کمک کند. بدیهی است که جنین در محیطی که سموم در آن دفع شده است و اکسیژن و ویتامین به میزان کافی یافت می‌شود می تواند رشد بهتری داشته باشد. گردش منظم خون و دریافت مواد مغذی به صورت کافی می‌تواند بر سلامت پوست و موی جنین شما موثر واقع شود و به زیبایی هرچه بیشتر وی منجر گردد.

سیب و زیبایی جنین
سیب و زیبایی جنین

خوردن ناشتا سیب در دوران بارداری

بسیاری از مادران باردار در هنگام ناشتا دچار حالت تهوع شدید می‌شوند؛ علت بروز این حالت خالی بودن معده در مدت شب و ترشح اسید معده است که این امر به سوزش معده منجر می‌شود. سیب حاوی مقدار بسیار زیادی فیبر است وجود فیبر می‌تواند سوزش معده و اسید معده را کاهش دهد. بنابراین خوردن ناشتا سیب در دوران بارداری می‌تواند وجود این حالت را در شما بهبود بخشد.

بهترین زمان مصرف سیب در دوران بارداری

از سیب می‌توانید به عنوان یک میان وعده استفاده نمایید. جایگزین کردن سیب با مواد پر کالری می‌تواند از افزایش وزن بی رویه شما در دوران بارداری جلوگیری کند چراکه کالری سیب کمتر از بسیاری از خوراکی‌ها میباشد و در عین حال خواص فراوانی دارد و می‌تواند مواد مورد نیاز بدن شما را تامین کند.

خوردن ناشتا سیب در دوران بارداری و قبل از صبحانه نیز می‌تواند خواص دیگری از جمله درمان سوزش معده و بهبود حالت تهوع را برای شما به همراه داشته باشد.

مصرف سیب در بارداری
مصرف سیب در بارداری

سخن نهایی

دوران بارداری دوران بسیار مهمی به شمار می‌آید و در صورت رعایت نکردن رژیم غذایی با مشکلاتی مواجه می‌شوید که بعد از اتمام این دوره نیز با شما همراه خواهد بود. استفاده از میوه‌جات و سبزیجات را در این دوره فراموش نکنید و سعی کنید این مواد پرخاصیت و کم کالری را جایگزین مواد غذایی بی‌خاصیت و پرکالری از جمله فست فود کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *