دوران بارداری, قبل از بارداری

خوردن عسل در بارداری مجاز است یا ضرر دارد ؟

خوردن عسل در بارداری
5/5 - (13 امتیاز)

دوران بارداری از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است و سبک زندگی در این دوره با حالت عادی باید متفاوت باشد چرا که تمام حالات غذایی و رفتاری شما تأثیر مستقیمی بر سلامت خود و جنین‌تان دارد. مصرف ماده خوراکی عسل در بارداری بی خطر می ‌باشد اما در صورتی که در خوردن آن زیاده روی نشود. استفاده دو قاشق غذا خوری عسل در این دوره مجاز به حساب می‌آید و افراط در استفاده این ماده شما را در معرض خطر دیابت بارداری قرار می ‌دهد.

خوردن عسل در بارداری :

عسل خالص و طبیعی یک ماده غذایی شفابخش به حساب می ‌آید که قادر است بیماری‌ های بسیار زیادی را درمان کرده و از بروز بسیاری از اختلالات و بیماری ها جلوگیری نماید.

بسیاری از بانوان باردار از مصرف عسل در زمان بارداری خودداری می‌ کنند چرا که برخی معتقدند باکتری ‌های موجود در عسل سم بوتولیسم تولید می‌ نمایند.
توصیه ما به شما این است که نگران این موضوع نباشید چرا که اگر عسل خالص و طبیعی تهیه کنید از این باکتری ها دور می باشد و هیچ ضرری برای شما و جنین ندارد.

عوارض احتمالی خوردن عسل در زمان بارداری :

در صورتی که در مصرف عسل زیاده روی کنید ممکن است در در معرض بیماری دیابت بارداری قرار گیرید. میزان گلوکز موجود در عسل کمی بالا بوده و می ‌تواند دوران بارداری شما را با مشکل مواجه کند بنابراین لازم است که حد نصاب مصرف عسل را در رژیم غذایی خود رعایت کنید. کنترل مصرف عسل برای بانوانی که به دیابت نوع ۲ مبتلا شده ‌اند از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که می تواند منجر به کاهش وزن شما و افت قند خطر ناک در این دوره شود.

افراد بسیار کمی در جهان وجود دارند که پس از مصرف عسل دچار آلرژی می‌ شوند اما اگر جزء این دسته از افراد هستید در میزان مصرف عسل نیز توجه کنید چرا که مصرف بیش از حد آن می‌ تواند به تحریک دستگاه گوارش نفخ اسهال و گرفتگی معده منجر شود.

آیا عسل باعث سقط جنین می‌گردد ؟

مصرف عسل به تنهایی در دوران بارداری برای جنین خطری ندارد اما ترکیب آن به همراه دانه های کنجد می تواند کمی خطرناک باشد و منجر به سقط جنین شما شود. ترکیب عسل و دانه‌ های کنجد یک تجویز قدیمی برای سقط جنین بوده است و از این رو باید در این باره احتیاط کرد.

دوران بارداری عوارض و اختلالات خاص خود را دارد. حالت تهوع، سوزش سینه، گرفتگی بینی، حالت سرماخوردگی و غیره می‌ تواند از عوارض بارداری به شمار بیاید. مصرف عسل می ‌تواند موارد فوق را بهبود ببخشد. توصیه ما به شما این است که عسل را به همراه شیر داغ ترکیب نموده و پیش از خواب آن را می ‌کنید. ترکیب عسل و زنجبیل نیز می ‌تواند در بهبود حالت تهوع صبحگاهی و مادران باردار موثر باشد.

فواید خوردن عسل در بارداری
فواید خوردن عسل در بارداری

خوردن عسل در بارداری از دیدگاه طب اسلامی

  • عسل سرشار از غذا های طبیعی از جمله فروکتوز و گلوکز است و می ‌تواند به حفظ انرژی بدن کمک کند. طب اسلامی مصرف عسل را برای درمان سرماخوردگی مادران باردار توصیه نموده است و معتقد است که این ماده مغذی می تواند تاثیر به‌سزایی بر رشد سریع جنین داشته باشد.
  • مصرف عسل در دوران بارداری سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. دوران بارداری دوران حساسی به حساب می‌آید و لازم است که بدن و سیستم ایمنی خود را قوی کنید تا بتوانید با بیماری ها مقابله نمایید و زایمان موفقی را پشت سر بگذارید. خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی عسل به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌ کند و با این وجود می‌توانید به مبارزه با عفونت ‌ها و میکروب ‌های بدن خود بروید.
  • استفاده از عسل به همراه لیمو و آب گرم می ‌تواند به درمان گلودرد سرفه و سرماخوردگی کمک کند در صورتی که آن را به همراه زنجبیل مصرف کنید می‌توانید از خاصیت ضد التهابی آن بهره‌مند شوید.
  • عسل خاصیت ضد ویروسی دارد و می ‌تواند به تسکین ویروس های ازجمله آنفولانزا کمک کند. در صورتی که در فصل سرما از عسل و مایعات ولرم استفاده کنید به ویروس آنفولانزا مبتلا نمی ‌شوید.
  • بهبود انواع زخم و ترمیم بافت ‌های بدن یکی دیگر از خواص شگفت انگیز عسل می ‌باشد در صورتی که به هر دلیلی بدن شما زخم شده است می توانید مقداری عسل بر روی آن قرار داده و از خواص عجیب آن برای بهبود زخم خود بهره ببرید.
  • استفاده از عسل می تواندکیفیت خواب شما را بهبود ببخشد و استرس را از شما دور نگه دارد. در صورتی که مایل به خواب راحت و عمیقی باشید پیش از خواب مقداری عسل را به همراه شیر مصرف کنید.
  • استفاده از عسل به جلوگیری از بروز آلرژی کمک می کند و می تواند آلرژی فصلی را بهبود بخشد.

به بیان دیگر می توان گفت که خوردن عسل در دوران بارداری از نظر طب اسلامی به شما توصیه می ‌شود چرا که استفاده از دارو های شیمیایی در این دوران قدغن به حساب می ‌آید و شما ناچارید برای درمان بیماری‌های خود از مواد غذایی طبیعی استفاده کنید. این ماده مغذی از دیدگاه طب اسلامی تاثیر بسیار زیادی بر وزن گیری و رشد جنین نیز دارد.

مضرات استفاده از عسل در بارداری :

  • همان‌طور که در قسمت فوق بیان شد در اکثر مواقع خوردن عسل در بارداری بی ضرر تلقی می ‌شود اما موارد استثنایی نیز در این دوره وجود دارد که در صورت بروز این حالات لازم است مصرف این ماده غذایی را کنترل کنید.
  • یکی از مضرات استفاده بیش از حد عسل در بارداری پوسیدگی دندان می ‌باشد.
  • دیگر ضرر احتمالی مصرف عسل اضافه وزن است. همان‌طور که می ‌دانید اثر کالری زیادی دارد و مصرف بیش از حد آن می ‌تواند باعث ذخیره کالری اضافه به صورت چربی شود.
  • عسل قند بسیار بالایی دارد و مصرف بیش از حد آن منجر به افزایش حساسیت انسولین می ‌شود و مقاومت بدن به انسولین را زیاد می‌کند. مقاومت بدن به انسولین می ‌تواند منجر به تشدید چربی های شکمی شود.
  • گرفتگی عضلات معده یکی از شایع ‌ترین عوارض استفاده از عسل می ‌باشد که به صورت یبوست نفخ و اسهال بروز می‌یابد. زیاده روی در مصرف عسل محیط بدن را اسیدی کرده و فرایند هضم را کند می ‌کند.
  • در صورتی که دچار دیابت بارداری هستید و یا از آنتی بیوتیک های بسیار قوی استفاده می‌ کنید بهتر است در خوردن عسل در بارداری دقت نموده و برای همین بودن آن حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید.

استفاده از چه میزان عسل در بارداری مجاز است :

هر ماده غذایی مادامی که به میزان اعتدال استفاده شود می‌ تواند خواص بسیار زیادی را برای بدن داشته باشد اما زیاده روی در مصرف همان مواد غذایی نیز می ‌تواند بدن را با مشکلاتی مواجه کند. استفاده از ۳ الی ۴ قاشق غذا خوری عسل در روز بی‌ضرر است.

عسل در بارداری
عسل در بارداری

هنگام استفاده از عسل باید چه مواردی را رعایت کرد :

  • بهتر است که عسل را با آب گرم مخلوط نمایید زیرا در صورت ترکیب عسل با آب جوش، آنزیم های مفید آن از بین می‌ رود.
  • سعی کنید در هنگام بارداری از عسل خام استفاده کنید. عسل خام عسلی است که در معرض حرارت قرار نگرفته باشد.
  • تلاش کنید که عسل را از مغازه ‌های معتبر تهیه نمایید و از ارگانیک بودن آن مطمئن شوید.

آیا می‌دانستید عسل بر باروری موثر است :

در زمان قدیم عسل و به عنوان یکی از مواد خوراکی محرک باروری استفاده شده است. عسل‌ هایی که حاوی گرده هستند به سبب داشتن طبع فوق ‌العاده گرم در باروری تاثیر دارند و سرشار از ویتامین های اساسی از جمله B می ‌باشند. ویتامین B یکی از ویتامین‌ های محرک هورمون تستسترون است که می ‌تواند در تعداد اسپرم نقش پررنگی را ایفا کند. این ماده می‌ تواند تعداد اسپرم‌ های قوی و بارور را نیز افزایش دهد و منجر به افزایش میل جنسی و تقویت کننده دستگاه تناسلی آقایان شود.

از این رو خوردن عسل قبل از بارداری چه برای آقایان و چه برای خانم ها بسیار موثر می باشد و تاکید فراوانی بر این امر شده است.

خوردن عسل در اوایل بارداری  :

در ماه‌ های اول بارداری خوردن عسل مجاز است اما بهتر است که به همراه کنجد و سیاه‌دانه مصرف نشود چرا که ترکیب این دو ماده غذایی خطر سقط به همراه دارد.

خوردن عسل در سه ماه اول بارداری :

سه ماه اول بارداری ماه های حیاتی و بسیار مهمی قلمداد می‌شود چرا که بخش بسیار مهمی از تشکیل اندام ‌های عصبی و حیاتی جنین در این دوره انجام می‌شود. استفاده از عسل با وجود ویتامین ‌ها و مواد مغذی و معدنی زیاد می‌ تواند تاثیر مثبتی بر رشد جنین داشته باشد. توصیه می‌ کنیم که در مصرف عسل زیاده روی نکنید و اعتدال را درخوردن تمامی مواد غذایی که در دوران بارداری و چه غیر از آن رعایت کنید.

خوردن عسل در سه ماه اول بارداری
خوردن عسل در سه ماه اول بارداری

خوردن عسل در سه ماه دوم بارداری :

سه ماه دوم و سوم بارداری مدتی است که مادر ممکن است طی آن به دیابت بارداری دچار شود بنابراین بهتر است با در نظر گرفتن شرایط خود خوردن عسل در سه ماه دوم بارداری را از پزشک سوال نموده و مطابق آن عمل کنید. عسل به دلیل داشتن گلوکز و فروکتوز بالا می‌تواند دیابت بارداری را تشدید کند.

خوردن عسل در ماه هشتم بارداری :

ماه هشتم بارداری ماه قبل از زایمان به شمار می رود و تغذیه مادر در این دوران بسیار مهم است؛ در نتیجه خوردن عسل در ماه هشتم بارداری و دریافت مواد مغذی و معدنی موجود در آن می‌تواند به انجام بهتر و صحیح ‌تر زایمان کمک کند و برای حفظ باز توانی بدن مادر برای روز های بعد از زایمان  نیز موثر واقع شود.

جمع بندی :

برخی به اشتباه تصور می ‌کنند که عسل به دلیل داشتن قند طبیعی برای دیابت بارداری بی خطر است اما گلوکز و فروکتوز نیز تاثیر زیادی در تشدید هرگونه دیابت از جمله دیابت بارداری دارد. اگرچه مصرف عسل نسبت به شیرینی جات مصنوعی از جمله قند و شکر بسیار سالم تر و کم ضررتر و همچنین بسیار مقوی تر می باشد، اما در خوردن آن نیز نباید زیاده روی کرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *