دوران بارداری

بایدها و نبایدهای مصرف ماهی در بارداری

مصرف ماهی در بارداری
5/5 - (13 امتیاز)

تغذیه صحیح در دوران بارداری مهم‌ترین نوع مراقبت در مادران باردار به شمار می‌آید با لازم است که در این باره مطالعه کافی را داشته باشید تا سهوا غذاهای ممنوعه در این دوره را میل نکنید. مادران باردار نگرانی‌های بسیاری در رابطه با بایدها و نبایدهای دوران بارداری خود دارند. پزشکان زنان و ماماها عمدتاً در ماه‌های اول بارداری یک چک لیست از غذاهای ممنوع و پرخاصیت در این دوره به مادران ارائه می‌کنند تا مادران برای انجام امور تغذیه خود به آن عمل کنند. در ادامه بایدها و نبایدهای مصرف ماهی در دوران بارداری را بررسی می‌کنیم.

مصرف ماهی در دوران بارداری

مصرف ماهی در دوران بارداری بسیار مفید می‌باشد و ما به شما توصیه می‌کنیم که در صورتی که پیش از این دوران غذاهای دریایی مصرف می‌کردید سعی کنید تا در دوران بارداری خود حتماً غذای دریایی میل کنید. در انتخاب نوع ماهی و غذاهای دریایی باید توجه بسیار زیادی داشته باشید چرا که مصرف برخی از ماهی‌ها در این دوره به شما توصیه نمی‌شود.

ماهی جزو پروتئین‌های بسیار مغذی به شمار می‌رود و پرخاصیت ترین نوع گوشت می‌باشد. مواد موجود در ماهی برای تامین مواد معدنی بدن مادر و رشد اولیه جنین بسیار مهم می‌باشد و بیشتر کارشناسان تغذیه معتقدند که پیدا کردن مواد مغذی موجود در ماهی از جمله اسید چرب امگا۳ در سایر غذا ها بسیار دشوار است.

خوردن ماهی در دوران بارداری
خوردن ماهی در دوران بارداری

وجود آلاینده هایی از جمله سرب و جیوه در برخی غذاها جز معضلات این روزهای بسیاری از کارشناسان و پزشکان است. وجود این آلاینده ها می‌تواند به سیستم عصبی جنین و مغز آسیب برساند و در رشد صحیح جنین اختلال ایجاد کند. وجود این نوع از فلزات در ماهی‌ها به دلیل آلوده بودن آب دریا و برخی دیگری از آب های آزاد مسجل است. به همین منظور کارشناسان توصیه می‌کنند که مقدار مشخصی ماهی توسط مادران باردار مصرف شود و خوردن برخی از ماهی‌ها را برای آنان قدغن اعلام می‌کنند.

مقدار مصرف ماهی در دوران شیردهی

 در مدت زمان بارداری و شیردهی می توانید ۲۵۰ ال ۳۵۰ گرم غذای دریایی بخوریم اما به شرط آنکه مقدار جیوه موجود در آن به حداقل ممکن رسیده باشد. شاید براتون سوال پیش بیاید که کدام یک از انواع غذاهای دریایی شامل این گروه می‌باشد در ادامه در این باره بیشتر صحبت می‌کنیم.

خوردن ماهی در سه ماه اول بارداری

مصرف ماهی در اوایل بارداری بسیار توصیه می‌شود و بسیاری از کارشناسان تغذیه و پزشکان زنان به مادران باردار توصیه می‌کنند تا در این دوران حتماً ماهی مصرف کنند. اما نوع ماهی انتخابی خود را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که جزو ماهی‌های ممنوع در این دوره به حساب نمی‌رود وسپس با خیال راحت آن را میل کنید.

تن ماهی در بارداری
تن ماهی در بارداری

مصرف تن ماهی در دوران بارداری

تمامی مواد غذایی کنسروی حاوی مقدار قابل توجهی مواد نگهدارنده می‌باشد. این مواد نگهدارنده خود از عناصری تشکیل شده است که در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. بنابراین خوردن مقدار زیادی تن ماهی و هر نوع ماده خوراکی کنسروی در این دوره مجاز نیست و لازم است که در میزان مصرف آب صرفه جویی کنید. کارشناسان به شما توصیه می‌کنند که خود ماهی را جایگزین استفاده از کنسرو ماهی کنید.

بهترین نوع ماهی در دوران بارداری

برای انتخاب بهترین نوع ماهی در دوران بارداری باید به سراغ ماهی‌های سالمون، ساردین، ما کاره، ماهی تن و قزل آلا برویم. این ماهی ها بهترین نوع ماهی برای مصرف در دوران بارداری به حساب می‌آیند. میزان آلودگی این ماهی ها به جیوه بسیار کم می‌باشد. ما به شما توصیه می‌کنیم که نوع مرغوب و تازه این ماهی‌ها را انتخاب کنید.

ماهی‌های ممنوعه در دوران بارداری

در دوران بارداری بهتر است که از مصرف ماهی های شکارچی و بزرگ به طور جد خودداری نمایید و برای اینکه مطمئن شوید ماهی موردنظر شما به جیوه آلوده نیست سعی کنید که ماهی های خالدار و خانواده اره ماهی را تهیه ننمایید. خوردن صدف و ماهی خام در این دوره ممنوع به شمار می‌آید و خوردن ماهی های دودی به دلیل آغشته بودن به کربن به شما توصیه نمی‌شود.

توجه داشته باشید که ماهی را زمانی بخورید که خوب پخته شده باشد. غذاهای پخت و آلاینده های سرب و جیوه می‌تواند روی رشد مغز جنین تاثیر منفی داشته باشد.

مصرف ماهی در بارداری
مصرف ماهی در بارداری

خواص مصرف ماهی در دوران بارداری

در این بخش برخی از خواص چشمگیر مصرف ماهی در بارداری را برای شما بررسی می کنیم.

کنترل وزن

به گفته کارشناسان، مادران باردار می‌بایستی  غذاهای کم حجم را در دفعات زیاد استفاده کنند اما با این وجود این امر می‌تواند منجر به اضافه وزن در آن‌ها شود چرا که معمولاً حجم کم در وعده های غذایی را رعایت نمی‌کنند. گوشت ماهی از درصد بسیار کمی چربی برخوردار است و جایگزین کردن آن به جای بسیاری از مواد غذایی مضر و پر خطر می‌تواند به کنترل وزن مادر کمک زیادی کند.

کاهش دیابت بارداری

دیابت بارداری یکی از معضلات مادران باردار به شمار می‌آید. چربی های موجود در بافت ماهی از نوع چربی‌های سالم می‌باشد که به آن اسید چرب و امگا۳ گفته می‌شود. از این رو مصرف ماهی در بارداری می تواند با کنترل قند و فشار خون و چربی به کاهش دیابت بارداری کمک نماید.

افزایش تولید سلول‌های خونی

ماهی حاوی مقدار بسیار زیادی آهن می‌باشد و آهن نقش بسیار مهمی را در تولید انواع سلول های خونی ایفا می‌کند بنابراین مصرف ماهی در دوران بارداری را در رژیم غذایی خود قرار دهید؛ چرا که تامین سلول های قرمز خون می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر روی رشد جنین داشته باشد و به سلامت مادر و جنین کمک شایانی کند.

افزایش اشتها

بسیاری از مادران باردار به دلیل تغییرات هورمونی به هنگام صبح ناشتا  دچار حالت تهوع می‌شود و این امر می‌تواند در کاهش اشتهای آنان بسیار موثر باشد. می‌دانید که این حالت نباید در دوران بارداری ادامه دار باشد؛ چراکه جنین برای رشد  اولیه خود به مواد مغذی نیاز دارد، بنابراین لازم است که برای حل مشکل چاره بیندیشید. مصرف ماهی در بارداری می‌تواند اشتهای شما را افزایش داده و از تهوع دوران بارداری بکاهد.

مصرف ماهی در دوران بارداری
مصرف ماهی در دوران بارداری

خواص بسیار بالا

وجود چربی با وجود ایجاد اضافه وزن برای تولید انرژی در بدن ضروری به شمار می‌رود و نبود آن می‌تواند مشکلات فراوانی را برای مادر باردار رقم بزند. در دوران بارداری مادران با کمبود انرژی مواجه هستند و با انجام فعالیت‌های محدود دچار خستگی می‌شوند. مصرف ماهی در بارداری به دلیل داشتن چربی های مفید می‌تواند انرژی مادران را تامین کند و آنان را تا ساعت بیشتری سرپا نگاه دارد. مصرف کافی پروتئین برای مادران باردار ضروری می‌باشد پروتئین موجود در ماهی نیز به اندازه قابل قبولی است.

کاهش احتمال افسردگی پس از زایمان

برخی از کارشناسان بر این باورند که مصرف ماهی در دوران بارداری می‌تواند خطر افسردگی بعد از زایمان را تا حد زیادی کاهش دهد چرا که ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است و این چربی های مفید می‌تواند مغز را تغذیه نموده و علائم  افسردگی بعد از زایمان را کاهش دهد.

رشد سیستم عصبی جنین

مهم‌ترین دوران بارداری، سه ماهه اول بارداری می باشد؛ چرا که در این دوره سیستم عصبی جنین رشد می‌کند. به همین ترتیب مصرف غذاهای حاوی امگا ۳ و آهن بسیار توصیه می‌شود. ماهی به عنوان یکی از غذاهای حاوی موارد مذکور بسیار توصیه می‌شود. افزایش آی کیو جنین در سال های آتی می‌تواند یکی از خواص شگفت انگیز مصرف ماهی در بارداری باشد. تاثیرات مثبت تغذیه مناسب مادران در دوران بارداری تنها به دوران جنینی و نوزادی منتهی نمی‌شود و این تاثیرات تا سال های سال با وی همراه می‌ماند.

جلوگیری از زایمان زودرس

همان‌طور که می‌دانید زایمان زودرس می تواند منجر به بروز برخی از نقوص مادرزادی در جنین شود. مصرف ماهی در بارداری به دلیل تامین آهن مادر می‌تواند از بروز زایمان زودرس جلوگیری کند. زایمان زودرس یکی از شایع‌ترین علل سقط جنین بوده و می‌تواند منجر به بروز معلولیت‌های مختلفی از جمله فلج سی پی در نوزاد شود.

جیوه چگونه به ماهی وارد می‌شود

امروزه به دلیل آلودگی های ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌ها و فوران آتش نشان ها همچنین کارکرد نیروگاه های برق، سیمان، صنایع شیمیایی و غیره جیوه در همه جای زندگی ما وجود دارد چه آبی که از آن می‌نوشیم و چه هوایی که در آن نفس می‌کشیم حاوی مقدار قابل توجهی جیوه است.

جیوه در ساخت محصولاتی نظیر دماسنج، ترموستات، لامپ، فلورسنت و محصولات دیگر نیز استفاده می‌شود و لازم است که محل دفن زباله‌های مذکور و به صورت مجزا واقع شود اما این اتفاق به ندرت می‌افتد و با دفع نامناسب جیوه ، این ماده سمی وارد آب شده و با وارد شدن به بدن موجودات آبزی، وارد بخش های مختلفی از  زندگی ما می‌شود.

خوردن ماهی در بارداری
خوردن ماهی در بارداری

در دوران بارداری خوردن ماهی را کنار نگذارید

سال ۲۰۰۳ یک تحقیق بزرگ در دانمارک انجام شد که در آن بچه هایی که مادرانشان در دوران بارداری مقدار بیشتری ماهی خورده بودند را با سایر بچه‌ها مقایسه کردند. در این تحقیق پی برده شد که کودکانی که مادرانشان مقدار کمتری ماهی خورده بودند و مهارت های شناختی و حرکتی کمتری را نسبت به کودکان دیگر دارند و در مقابل مصرف قابل توجه ماهی باعث رشد تکاملی ذهنی و حرکتی کودکان‌شان شده بود.

سخن نهایی

در پی داشتن تغذیه مناسب در دوران بارداری، خواص فراوانی برای شما و کودک آینده تان به همراه خواهد داشت. سلامت شما بعد از زایمان و توانمندی های حرکتی و ذهنی بیشتر جنین‌تان می‌تواند از تاثیرات شگفت انگیز تغذیه مناسب در دوران بارداری و مصرف ماهی در بارداری به حساب بیاید. مهم‌ترین نوع مراقبت در این دوره تغذیه سالم و حفظ روحیه می‌باشد. این امر می‌تواند در بازتوانی شما بعد از زایمان و حفظ روحیه شما برای جلوگیری از افسردگی بعد از زایمان کمک کننده باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *