قبل از بارداری

معرفی قرص های ضد بارداری

معرفی قرص های ضد بارداری
5/5 - (15 امتیاز)

قرص ضد بارداری چیست؟ چه کاربردی دارد؟ چه عوارض و تاثیراتی دارد؟ بهترین و کم عوارض ترین قرص ضد بارداری کدام است؟ چگونه و طی چه زمانبدی می توان از آنها استفاده کرد؟ لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید زیرا ما می خواهیم درباره انواع قرص ضد بارداری برای شما عزیزان توضیحاتی را ارائه دهیم.

قرص ضد بارداری دقیقا چیست؟

قرص ضد بارداری، درواقع نوعی دارو برای  پیشگیری از بارداری هورمونی هست. این قرص پیشگیری از بارداری درحقیت ورقه‌ای عرضه می گردد و شما هر روز یک عدد از این قرص را خورده و مصرف می‌کنید. اگر که همیشه و همچنین به‌موقع قرص خود را مصرف نمایید، این شیوه مقرون‌به‌صرفه، درحقیقت تأثیر خودش را خواهد گذاشت. قرص ضدبارداری علاوه بر جلوگیری کردن از بارداری، فواید سلامتی دیگری هم دارد که البته در ادامه به آن‌ها می پردازیم.

قرص ضد بارداری چگونه عمل می‌کند؟

به زبان ساده اگر بخواهیم بگوییم، قرص‌های ضد بارداری از لقاح، یعنی اتصال اسپرم به تخمک جلوگیری می‌کنند. خب آنها چگونه این کار را انجام می‌دهند؟ به دو شیوه:

۱. هورمون‌هایی که موجود در قرص هستند، تخمک‌گذاری را متوقف می‌کنند. بدون اینکه تخمک گذاری انجام گیرد، تخمکی جهت لقاح با اسپرم وجود نداشته و در نتیجه بارداری نمی تواند اتفاق بیفتد.

2. هورمونی که در قرص ضدبارداری موجود است، درواقع مخاط دهانه رحم را ضخیم می‌کند. غلظت بالای مخاط دهانه رحم، مسیر را برای اسپرم مسدود می‌کند و بنابراین امکان آن را ندارد که به سمت تخمک حرکت کند.

قرص های ضد بارداری تا چه حدی مؤثر هستند؟

درواقع قرص‌های ضد بارداری اگر که بدون هیچ گونه وقفه و سر موقع مصرف بشوند، تا ۹۹٪ در جلوگیری ردن از بارداری مؤثر هستند. و البته این در صورتی اتفاق می افتد که شما حتی دوز مصرف قرص را هم فراموش نکنید. از آن‌جا که مصرف این قرص‌ها در زمان درست کمی سخت هست، از هر ۱۰۰ زنی که از این قرص‌ها استفاده می‌نماید، ۹ نفرشان بارداری ناخواسته را تجربه خواهند کرد. در حقیقت قابل اطمینان‌ترین و بهترین زمان برای مصرف قرص ضدبارداری، استفاده کردن مداوم، و همچنین هر روز و سر یک ساعتی مشخص و معین هست که درواقع پیوستگی هورمونی را حفظ می‌کند.

چگونه سبب افزایش تأثیرگذاری قرص ضد بارداری شویم؟

درحقیقت فراموش کردن قرص‌ها‌، گم کردن قرص ها و همچنین عدم تهیه به‌ موقع دوز جدید این قرص ها از دلایل اصلی و مهم باردار‌شدن خانم ها، هنگام استفاده و بهره گیری از قرص هست. در صورت فراموش کردن این قرص و همچنین به محض یادآوری، دوز قرص فراموش شده را مصرف نمایید.

بعد از آن دوز معمول روزانه خودتان را بر طبق برنامه ای مصرف نمایید. تا هنگام پریود شدن هم باید از یک روش پشتیبان جلوگیری از بارداری مثل کاندوم، اسفنج ضد بارداری و غیره استفاده و بهره گیری نمایید. اگر که چندین دوز مصرفی قرصتان را فراموش کردید،  حتما با پزشک و یا داروساز خود تماس بگیرید.

امکان این هست که لازم باشد از روش‌ها و شیوه های اورژانسی استفاده نمایید و یا تست ضد بارداری دهید. کاتالوگی که  در جعبه قرص ضد بارداری موجود هست را به هیچ وجه دور نیندازید و برای چنین شرایطی  شما می‌توانید از دستورالعمل‌هایی که روی کاتالوگ درج شده است، استفاده نمایید.

بهترین قرص ضد بارداری برای تنظیم زمان پریود:

بهترین قرص ضد بارداری برای تنظیم زمان پریود:

مصرف قرص های ال دی برای عقب انداختن زمان پریود

دلایل گوناگونی جهت به تعویق انداختن زمان قاعدگی هست. به عنوان مثال اشخاصی که می هواهند به جاهای زیارتی سفر بکنند، اگر که زمان سفرشان با قاعدگی تداخلاتی داشته باشد، مجبورند تاریخ و زمان قاعدگی خود را تغییر بدهند.

به سخن دیگر ، آن‎ها درواقع از خونریزی در زمان و موقع طبیعی‌اش جلوگیری کرده و همچنین مانع رخ‌دادن خونریزی و قاعدگی در موعد مقرر خواهند شد. یکی از معمولی ترین شیوه ها جهت انجام این کار مصرف کردن قرص‌های ضد بارداری و به خصوص ال دی هست. با این‎که انجام دادن این کار سبب به‌هم‌خوردن تعادل هورمون‌های بدن می‌گردد و عوارض بسیاری دارد. توجه داشته باشید که این شیوه تا هنگامی که ضروری و مورد نیاز نباشد به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌گردد.

 شیوه مصرف کردن قرص ال دی برای جلوگیری از پریود نشدن

جهت به تعویق انداختن قاعدگی شما باید استفاده و بهره گیری از قرص ال دی را از روز ۵ ام تا ۷ ام سیکل ماهانه آغاز کنید اما مصرف را تا هنگامی که قصد دارید قاعدگی تان عقب بیفتد، بدون هیچ وقفه ای ادامه بدهید. درواقع در این شرایط به طور معمول قاعدگی با فاصله زمانی ۲ تا ۳ روز بعد از قطع مصرف قرص ضد بارداری اتفاق می افتد. اگر شما که در طی دوره استفاده و بهره گیری از قرص دچار لکه بینی شدید، درواقع باید به جای یک قرص دو قرص مصرف نمایید تا درواقع مقدار بیشتر هورمون استروژن مانع  از شروع خونریزی بشود.

بهترین قرص ضد بارداری بدون عوارض

بسته به عوارض، موارد مصرف و همچنین میزان مصرف و ترکیب مصرف و البته خصوصیاتی که شخص دارد، امکان دارد یک قرص ضد بارداری برای شما مناسب و قرص دیگر نامناسب بوده. باشد. به همین خاطر است که باید انواع قرص های ضدبارداری را بشناسید و پیش از خرید آن‌ها، بهترین قرص را برای خودتان انتخاب نمایید. 

نوع اول: قرصترکیبی

درواقع قرص ضد بارداری ترکیبی هست که حاوی استروژن و پروژسترون مصنوعی می باشد. انواع گوناگونی از این قرص‌های ترکیبی موجود هستند.

نوع دوم: قرصمونوفازیک

این قرص‌ها در حقیقت در دوره‌های یک ماهه استفاده می‌گردند و هر قرص ضد بارداری مونوفازیک درواقع به شما دوز یکسانی از هورمون را می‌دهد. در موقع هفته آخر چرخه، شما با خوردن این قرص‌ها پریود می‌شوید.

نوع دوم: قرص‌ مونوفازیک

نوع سوم: قرصچند فازی

این نوع قرص‌ها درواقع در چرخه‌های یک ماهه استفاده می گردند و سطح متفاوتی از هورمون‌ها را در طی دوره فراهم می‌کنند. شما درواقع در هفته آخر چرخه‌، با خوردن این قرص‌ها پریود می‌شوید.

نوع چهارم: قرصهایی همراه با دوره های طولانی

به طور معمول از این قرص‌ها در طول چرخه های ۱۳ هفته‌ای استفاده و بهره برداری می شود. شما درواقع به مدت ۱۲ هفته قرص‌های فعال را می‌خورید و در هفته آخر چرخه، قرص‌های غیرفعال مصرف می کنید و پریود می‌شوید. در نتیجه شما هر سال فقط حدود سه تا چهار بار پریود می‌گردید.

نوع پنجم: قرصهایی که تنها حاوی پروژسترون هستند

قرص‌هایی که فقط حاوی پروژسترون اند، درواقع بدون استروژن هستند. به این گونه از قرص ها، مینی پیل هم می گویند. قرص‌هایی که فقط حاوی پروژسترون اند ، امکان دارد انتخاب خوب و مناسبی برای آن دسته از خانم هایی باشند که به خاطر سلامتی و یا دلایل دیگر قادر نیستند استروژن مصرف کنند.

درواقع همه دوزهای موجود در ورقه قرص‌های فقط پروژسترونی، در چرخه فعال اند. درواقع هیچ قرص غیرفعالی وجود ندارد، پس بنابراین امکان دارد، هنگام مصرف کردن قرص‌هایی که فقط حاوی پروژسترون هستند پریود بشوید.

نوع ششم: قرص‌ ضد بارداری LD با دوز کم

قرص‌های LD در حقیقت در هر دو مدل ترکیبی و پروژسترونی عرضه می‌گردند. فرق این قرص‌ها در حقیقت در میزان دوز قرص است. کم بودن دوز قرص ضد بارداری درحقیقت احتمال عوارض جانبی جدی را کم می کند.

نوع هفتم: قرصهای ضد بارداری اورژانسی

از این قرص‌ها فقط باید در هنگام شرایط اضطراری استفاده و بهره برداری کنید. قرص اورژانسی یک شیوه پیشگیری از بارداری نیست. بلکه هنگامی که شما فکر می‌کنید شیوه جلوگیری از بارداری دائمی‌ شما امکان دارد جواب ندهد، باید از آن استفاده نمایید. دراقع از قرص ضد بارداری اورژانسی، بیش تر از یک یا دو بار در سال نباید استفاده گردد، زیرا که عوارض ناخوشایندی برای شما به‌ همراه دارد.

نوع هفتم: قرص‌های ضد بارداری اورژانسی

زمان مصرف قرص ضد بارداری

قرص‌های ترکیبی درواقع درگونه های متفاوتی وجود دارند. این بسته‌های ماهیانه درواقع شامل چرخه‌های ۲۱ روزه، ۲۴ روزه و یا ۲۸ روزه اند. هر روز و همیشه در یک موقع مشخص، شما باید یک قرص را بخورید. درحقیقت قرص‌های فقط حاوی پروژسترون تنها در ورق‌های ۲۸‌تایی موجود هستند. آن‌ها هم باید مثل قرص‌های ترکیبی مصرف بشوند.

قرص ضد بارداری بعد از رابطه

درواقع همانطور که پیش تر گفته شد، شیوه ای که درواقع جزئی از راه های جلوگیری از بارداری و البته بعد از رابطه به حساب می آید، استفاده کردن از قرص ضد بارداری است. این قرص ها فقط توسط خانم مصرف می گردند و همچنین فرایند تخمک گذاری را مختل کرده و مانع از تولید تخمک می گردند که در آخر از بارداری خانم مصرف کننده جلوگیری می کند.

سخن آخر

همانطور مطالعه کردید، در این متن درواقع درباره قرص ضد بارداری ، شیوه و زمان استفاده از آن،  کم عوارض ترین نوع آن و همچنین اثرات این قرص ها توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه کردیم تا درواقع  بتوانید با آگاهی بالاتری از این قرص ضد بارداری برای مقاصد خود بهره گیری و استفاده نمایید. امیدواریم مطالعه این مطالب مورد رضایت و همچنین خشنودی شما بوده باشد. برای مقاله های بیشتر در مورد دوران بارداری و بچه داری میتوانید به دیگر مقاله های ما سر بزنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *