دوران بارداری

آزمایش nipt و تشخیص ناهنجاری های کروموزمی

آزمایش nipt و تشخیص ناهنجاری های کروموزمی
5/5 - (7 امتیاز)

آزمایش nipt یک آزمایش غربالگری غیر تهاجمی می باشد، که تمام افراد باردار باید آن را انجام دهند و با استفاده از این آزمایش می توانید در هفته دهم بارداری خود در مورد سلامت ژنتیک جنین خودتان اطمینان داشته باشید. با استفاده از این آزمایش می توانید اختلال های کروموزومی جنسی و سایر مشکلات را بررسی کنید همچنین با استفاده از این آزمایش جنسیت جنین افراد باردار نیز به صورت دقیق مشخص می شود. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل و مفیدی را در مورد این تست غربالگری غیر تهاجمی و آزمایش به شما عزیزان ارائه نمایید.

همه چیز درباره آزمایش nipt

به علت اینکه در عصر کنونی اختلال های تریزومی بسیار زیاد شده است حتما باید خانم های باردار این آزمایش nipt را انجام دهند، تا از سلامت جنین اطمینان خاطر داشت. همه پزشکان به خانم های باردار این آزمایش را صد در صد توصیه می نمایم و این تست غربالگری یکی از تست های بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. نقص های زیادی در تست های غربالگری روتین وجود دارد.
ولی با این آزمایش می توانید اختلالات کروموزومی از جمله بیماری سندروم داون، اختلالات عصبی و همچنین بیماری های قلبی و … را بدست آورد و با این آزمایش سلامت جنین مشخص می شود. اگر در این آزمایش غربالگری بارداری خطرناک و یا مشکلات کروموزمی دیده شود، در مرحله ای بعدی می بایست آزمایش تشخیصی تهاجمی مثل: آزمایش آمنیوسنتز و یا آزمایش از پرزهای جفتی انجام می گردد. یکی از عیب های این تست و آزمایش این است که این آزمایش دارای میزان خطای مثبت کاذب است، یعنی از هر 100 نفر یک نفر بارداری پرخطر تشخیص داده می شود.

همه چیز درباره آزمایش nipt

هزینه آزمایش nipt

هزینه و قیمت آزمایش nipt مشخص نمی باشد و نمی شود که قیمت ثابت و مشخصی را در این مقاله درج نمود. چرا که دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود قیمت و هزینه این آزمایش غربالگری تغییر کند و اصلا قیمت آن ثابت نمی باشد. بهترین شیوه استعلام دقیق قیمت و هزینه این آزمایش تماس با آزمایشگاه ها می باشد و با تماس می توانید قیمت دقیق این آزمایش را بدست آورید.

تفسیر آزمایش nipt

این آزمایش غربالگری باید در هفته دهم بارداری انجام شود، جهت انجام تست باید از مادر خون گیری انجام شود. در این آزمایش، قطعه های کوچک DNA که در خون خانم های باردار شناور می باشد مورد آزمایش و بررسی قرار می گیرد. در DNA ما همه اطلاعات مورد نیاز ژنتیکی که برای سلامت و رشد ما احتیاج است موجود می باشد. در اغلب موارد در دوران بارداری اختلالات کروموزمی می تواند در جنین رشد کرده باشد، پس ناهنجاری هایی در تخمک و یا اسپرم بهوجود می باشد.
با استفاده از این آزمایش تمامی اختلالات کروموزمی در جنین تشخیص داده می شود. توجه داشته باشید که مشکلات کروموزمی و ژنتیکی امکان دارد تاثیرات منفی بر رشد جنین بگذارد، خیلی مهم است که این مشکلات به سرعت تشخیص داده شود، تا از سلامت جنین اطلاعات کامل داشته باشیم.

DNA آزاد جنینی چیست؟

اصولا DNA در بدن ما، درون هسته سلول ها قرار گرفته است. ولی DNA آزاد جنینی، دی ان ای می باشد که در سلول وجود نداشته بلکه در خون شناور می باشد. هنگامی که سلول ها می میرند و از هم متلاشی می گردند، وارد جریان خون می شوند. انجام این آزمایش به ما کمک می نماید، تا از انجام دادن تست ها و آزمایش های غیر ضروری جلوگیری کنیم. در این آزمایش به هیچ عنوان خطری مادر و جنین را تهدید نمیکند، و این آزمایش نخستین آزمایش در دوران بارداری محسوب می شود.
این آزمایش و غربالگری تا 99 درصد صحیح است و نتیجه مثبت کاذب آن کمتر از پنج درصد است. نتیجه این آزمایش اگر طبیعی باشد نشان دهنده این است که جنین دارای هیچ مشکل ژنتیکی نمی باشد. در برخی موارد که نتیجه آزمایش مثبت می باشد، پزشک برای بررسی بیشتر، باید تست های دیگری نیز انجام دهد تا این اختلالات روشن تر شوند.

تعیین جنسیت با آزمایش nipt

در این آزمایش و تست غربالگری که سلامت ژنتیکی و کروموزمی جنین بررسی می شود، تعیین جنسیت جنین نیز به درستی انجام می شود. اگر که با سونوگرافی جنسیت جنین به صورت دقیق مشخص نشده است. می بایست با استفاده از این آزمایش جنسیت جنین به درستی مشخص شود. در نتیجه می توان به صراحت بیان نمود که این آزمایش و تست غربالگری یکی از ضروری ترین آزمایش ها برای تعیین سلامت جنین و هم تعیین دقیق جنسیت جنین است.

تعیین جنسیت با آزمایش nipt

مزیت تست nipt

  • انجام این تست برای مادر و جنین هیچ خطری ندارد.
  • نتیجه این آزمایش تا نود و نه درصد صحیح است.
  • این آزمایش برای بارداری های تک و چند قلو انجام می شود.
  • در این آزمایش دوازده میلی لیتر خون احتیاج است.
  • مدت زمان جواب دهی این آزمایش هفت الی چهارده روز است.
  • درصد خطای آن بسیار ناچیز است.

با استفاده از این آزمایش بیماری سندروم داون، تریزومی سیزده و همچنین مشکلات کروموزمی و جنسیت جنین آزمایش و بررسی می شود. همچنین اگر که تست منفی باشد یعنی آزمایش نرمال است، هیچ احتیاجی به تست ها و آزمایش های دیگر نمی باشد.

آزمایش nipt به چه کسانی توصیه می شود؟

  • تمامی مادران باردار به ویژه مادران بالای سی و پنج سال حتما باید این آزمایش را انجام دهد.
  • کسانی که در خانواده خود دارای مشکلات کروموزمی و ژنتیکی هستند، حتما باید این آزمایش را انجام دهند.
  • اگر که غربالگری های اولیه در ماه سوم نتیجه ای نرمالی نداشته باشد، حتما باید این آزمایش صورت پذیرد که سلامت جنین به درستی مشخص شود.
  • اگر در سونوگرافی های اولیه موارد غیر طبیعی باشد این تست ضروری است.
  • مادرانی که سقط پی در پی دارند و یا تجربه بارداری پر خطر دارند این آزمایش بسیار مهم است.
  • کسانی که از طریق IVF باردار شده اند، حتما باید این آزمایش را انجام دهند.
آزمایش nipt به چه کسانی توصیه می شود؟


افرادی که از طریق اهدا تخمک باردار شدند، نیز حتما باید این آزمایش را انجام دهند. انسان به شکل استاندارد دارای بیست و سه جفت کروموزم می باشد و در کل در هر سلول چهل و شش کروموزم موجود است. اگر تعداد کروموزم تغییر کند باعث اختلالات بسیاری در رشد انسان می شود. که به وسیله این آزمایش nipt تمامی این اختلالات مشخص می شود.

فرق تست nipt با تست غربالگری معمولی چیست؟

آزمایش غربالگری معمولی که در سه ماهه نخست انجام می شود با آزمایش nipt از جهت نحوه ی انجام آزمایش و همچنین میزان دقت آزمایش بسیار با هم فرق دارند. در هر دو آزمایش اطلاعات بسیار مهم و ضروری در مورد جنین به ما می دهند.

در تست غربالگری معمولی، نتیجه های بدست آمده از آزمایش های خون و همچنین سونوگرافی با هم یکی می شود و خطر به وجود آمدن مشکلات کروموزمی اطلاع داده می شود. دقت غربالگری معمولی نسبت به nipt بسیار اندک است و داده ها زیاد دقیق نیستند. در مقابل در تست nipt داده ها و اطلاعات بسیار دقیق و قابل اعتماد هستند و درصد خطای آن بسیار کم است.

نتایج آزمایش NIPT

در این آزمایش نتایج به صورت مثبت و منفی می باشد، نتایج بدست آمده بسیار دقیق و قابل اعتماد می باشد و در صورت مثبت بودن این آزمایش باید تمامی موارد دیگر نیز توسط پزشک بررسی شود. در این تست تعداد کروموزم ها نیز بررسی می شود و اطلاعات مفیدی در مورد کروموزم ها در اختیار ما قرار داده می شود. این تست برای افرادری نیز که دو قلو باردار هستند هم توصیه می شود و سلامت هر دو جنین به صورت دقیق مشخص می شود.

برای تست nipt چه کارهایی باید بکنیم و این تست چقدرخون احتیاج دارد؟

جهت انجام این تست به ده میلی لیتر خون احتیاج است و باید اعلام نمایم که این تست نسبت به غربالگری ماه سوم و همچنین سونوگرافی بسیار دقیق است و اطلاعات بسیار دقیق و درستی در مورد کروموزم جنین در اختیار پزشک می گذارد.
حتما برای انجام این تست و آزمایش باید از هفته دهم بارداری گذشته باشد و قبل از هفته دهم انجام این آزمایش به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در نتیجه دقت کنید که در هفته دهم بارداری باشید و این آزمایش ضروری و مهم را انجام دهید تا جنین شما مشکلات کروموزمی و ژنتیکی نداشته باشد و از سلامت جنین اطمینان خاطر بدست آورید.

نمونه جواب آزمایش nipt

تصویر پایین نمونه ای از جواب آزمایش nipt است، که شامل داده های بسیاری می باشد، که توسط پزشک متخصص شما به صورت کامل مورد ارزیابی قرار می گیرد. حتما این آزمایش را در دوران بارداری خود انجام دهید، تا از سلامت جنین خود مطمئن شوید.

نمونه جواب آزمایش nipt

جواب دهی این آزمایش چه قدر طول می کشد؟

مدت زمان جواب دهی آزمایش nipt بین 7 الی 14 روز می باشد، که بسته به آزمایشگاه مربوطه این مدت زمان امکان دارد تغییر کند. اما در اغلب موارد این تست حدودا 7 روزه آماده است و شما می توانید آن را به پزشک مورد نظر خودتان نشان دهید و با بررسی این آزمایش توسط پزشک خود از سلامت جنین خود اطمینان خاطر پیدا کنید.

کلام پایانی

آزمایش nipt به همه مادران باردار در هفته دهم بارداری توصیه می شود و حتما جهت بررسی سلامت جنین می بایست این تست و آزمایش را انجام دهید، این آزمایش نسبت به غربالگری ماه سوم بارداری و سونوگرافی بسیار دقیق تر است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *