دوران بارداری

عمل سزارین چگونه است؟

عمل سزارین چگونه است
Rate this post

یکی از روش های زایمان، زایمان به روش عمل سزارین است. معمولاً پزشکان تلاش بر این دارند که زایمان به روش طبیعی انجام شود. زایمان طبیعی مزایا و برتری هایی نسبت به زایمان سزارین دارد. در زایمان طبیعی همه چیز روند عادی خود را طی می کند. زایمان به روش سزارین یک روش تهاجمی است و معمولاً توصیه نمی شود. با وجود همه مطالب گفته شده در برخی از افراد امکان زایمان طبیعی وجود ندارد و شرایط به گونه ای است که مجبور به سزارین می باشند.

علاوه بر این، ممکن است زایمان طبیعی برای برخی از افراد مشکلاتی را ایجاد کند. به همین دلیل خیلی از مادران باردار علاقه دارند که به روش سزارین زایمان کنند. در این روش در هنگام زایمان بی حسی و بیهوشی تزریق می شود. بنابراین دردی که در زایمان طبیعی در هنگام زایمان وجود دارد، در سزارین وجود نخواهد داشت. اما دوره نقاهت بعد از عمل جراحی بسیار بیشتر از زایمان به روش طبیعی است.

بعد از عمل جراحی مراقبت های خاصی وجود دارد که باید به آنها توجه شود. در افرادی که روش زایمان آنها مشخص شده باشد، زمان عمل جراحی به طور دقیق مشخص می شود. و دیگر نیازی نیست که مادر برای زایمان مراحل اولیه را طی کند و به بخش زایمان برود. برای عمل جراحی پس از انجام اقدامات لازم، مادر مستقیم به اتاق عمل منتقل می شود.

زایمان بروش عمل سزارین

این روش ممکن است معایبی داشته باشد. اما خطری برای نوزاد و مادر ندارد. بنابراین یکی از روش‌های رایج زایمان است. بسیاری از زایمان ها به همین شیوه انجام می شود. در بسیاری از موارد سزارین یک راه نجات است و به سلامت مادر و نوزاد کمک می کند. بنابراین نمی توان از مزایای این روش زایمان نیز غافل شد.

زایمان سزارین چگونه انجام می شود :

از آن جایی که این روش زایمان یک عمل جراحی است. باید مراقبت های قبل از عمل جراحی انجام شود. همچنین به آزمایش ها و تست های لازم نیاز است. برای این روش زایمان، مادر باید از قبل در بیمارستان بستری شود. وقتی اقدامات لازم قبل از عمل انجام می شود، برای خالی نگه داشتن مثانه در حین عمل باید به مادر سوند متصل شود.

سوند وظیفه خالی کردن مثانه را دارد. یک لوله نازک است و کاملا بدون درد می باشد. برای تزریق و دریافت دارو های لازم، لازم است سرم متصل شود و رگ گیری انجام شود . در حین عمل معمولا بی حسی اپیدورال به کمر تزریق می شود. که باعث می شود مادر از کمر بطور کامل بی حس شود. اما همچنان هوشیار است و می تواند لحظه به دنیا آمدن فرزند خود را به خاطر بسپارد.

تزریق دارو باید زیر نظر پزشک بیهوشی باشد و دوز آن به شرایط عمل و مادر بستگی دارد. در هنگام جراحی یک پرده بین مادر و قسمتی که جراحی انجام می شود قرار دارد. و مادر نمی تواند جراحی را ببیند. در هنگامی که عمل جراحی در حال انجام شدن است ممکن است فشار یا تکان احساس کنید. اما به هیچ عنوان نباید دردی وجود داشته باشد. برای خارج کردن نوزاد ابتدا شکم و رحم مادر باز می شود و بعد از خارج کردن نوزاد و انجام اقدامات لازم جفت نیز بیرون کشیده می شود. سپس بخیه زده می شود و پانسمان انجام می شود.

انواع سزارین :

1. سزارین اورژانسی : در مواقعی شرایط به گونه ای است که باید هرچه سریعتر عمل سزارین انجام شود و نوزاد از بدن مادر خارج گردد. هنگام این نوع سزارین سرعت عمل بسیار مهم است. ممکن است برای انجام سریع سزارین اورژانسی داروی بیهوشی به جای بی حسی اپیدورال تزریق شود.

2. سزارین برنامه ریزی شده : در این نوع عمل جراحی نوع زایمان از قبل تعیین شده است. یعنی شرایط مادر به گونه ای است که نمی توان نوزاد را بصورت طبیعی به دنیا آورد. در این شرایط پزشک از قبل تاریخی را برای زایمان مشخص می کند. تا مادر برای زایمان در آن تاریخ بستری شود. اما ممکن است اتفاقات ناگواری پیش بیاید. به طور مثال کیسه آب نوزاد زودتر از تاریخ معین شده پاره شود، یا دردهایی وجود داشته باشد، یا ضربان قلب نوزاد تغییر کند و یا … در این شرایط زودتر از تاریخ معین شده باید سزارین انجام شود.

  • عمل سزارین به دو صورت انجام می شود، برش افقی یا برش عمودی که به نظر پزشک بستگی دارد.
انواع عمل سزارین برای زایمان

در چه مواقعی نیاز است سزارین انجام شود :

1. وقت هایی که مادر دارای بیماری هایی مثل عفونت واژن باشد.

2. زمانی که تبخال فعال واژنی وجود داشته باشد.

3. زمانی که مادر ناقل ویروسی مثل ایدز باشد.

4. زمانی که دهانه رحم مسدود شده باشد. ممکن است این مسدودی به دلیل قرار گرفتن جفت در دهانه رحم باشد.

5. زمانی که مادر بیهوش است.

6. زمانی که مادر چند قلو باردار است.

7.در زمانی که وزن کودک خیلی بیشتر از حد عادی باشد.

8. زمانی که ضربان قلب نوزاد مشکل داشته باشد.

9. زمانی که نوزاد دارای نقص مادرزادی باشد.

10. زمانی که روند زایمان خیلی کند پیش برود.

11. زمانی که سر نوزاد بالا قرار داشته باشد و نچرخد.

12. زمانی که دهانه رحم باز نشود.

13. زمانی که شرایط مادر اورژانسی باشد.

14. زمانی که جفت از رحم جدا نشود.

15. زمانی که زایمان های قبلی سزارین بوده باشند

و …

چه کنیم سزارین نداشته باشیم :

اگر قصد دارید حتماً زایمان طبیعی انجام دهید. از ابتدای بارداری باید تحت نظر پزشک متخصص باشید. برای اینکه نوزاد شما در حالت درست قرار بگیرد و امکان زایمان طبیعی وجود داشته باشد، پزشک ورزش های بارداری را توصیه می کند. و یا در شرایطی پیشنهاد می کند برای یک مدت زمان استراحت مطلق داشته باشید.

برخی از اقداماتی که پزشک انجام می دهد و یا روش هایی که توصیه می کند می تواند به داشتن زایمان طبیعی کمک کند. زایمان طبیعی یک روند عادی است و طی آن بدن حالات طبیعی خود را دارد. بنابراین اکثر افراد می توانند به شیوه طبیعی زایمان کنند. اما نکاتی که در پاراگراف فوق اشاره شد قابل توجه است. افرادی که دارای شرایط فوق هستند به کمک پزشک و تحت مراقبت های لازم نیز نمی توانند به روش طبیعی زایمان کنند.

به طور خلاصه تحت نظر بودن دوران بارداری شما و کنترل ها و اقداماتی که انجام می شود می‌تواند کمک کند زایمان طبیعی و راحت تری داشته باشید. اما ممکن است شرایطی به وجود بیاید که امکان زایمان طبیعی وجود نداشته باشد. در این شرایط زایمان سزارین تنها راه و بهترین راه است. این نوع زایمان خطری ندارد و یک روش زایمان رایج است. بنابراین جای هیچ نگرانی نیست.

برتری های زایمان طبیعی :

1. در زایمان طبیعی دوران نقاهت پس از زایمان کمتر است.

2. این زایمان عوارض کمتری دارد و یک روش زایمان غیر تهاجمی است.

3. در زایمان طبیعی بدن روند عادی خود را دارد و هیچ چیز غیر طبیعی وجود ندارد.

4. در این روش زایمان مادر می تواند فرزند خود را بعد از به دنیا آمدن در آغوش بگیرد.

5. افرادی که به مادر آرامش می دهند می‌توانند در هنگام زایمان در کنار مادر حضور داشته باشند.

6. در این روش زایمان نوزاد باکتری های مفید را از بدن مادر می گیرد.

7. بعد از به دنیا آمدن نوزاد به روش طبیعی نوزاد تنفس بهتری دارد.

8. امکان ابتلا به عفونت در زایمان طبیعی کمتر است.

9. نیازی به بیهوشی و داروهای بی حسی نیست.

10. قیمت و هزینه های این روش زایمان بسیار کمتر می باشد.

11. عوارض داروهای بیهوشی وجود ندارد

و …

فیلم عمل سزارین

عوارض عمل سزارین :

زایمان سزارین خطرات زیادی ندارد. اما ممکن است برخی از عوارض که در این قسمت نام برده می‌شود در این روش زایمان رخ دهد. عوارضی مثل: خونریزی شدید – درد شدید بعد از بیهوشی – لخته شدن خون – عوارض داروهای بیهوشی که منجر به بیمار شدن مادر می شوند – عوارض داروهای بی حسی اپیدورال که ممکن است به کمر و ستون فقرات آسیب بزند – عفونت های رحمی و واژینال – آسیب رسیدن به اندام های داخلی مثل روده – آسیب به نوزاد و تنفس غیر طبیعی نوزاد – احتمال عفونت زخم و …

چند بار سزارین امکان دارد :

یکی از سوال هایی که مادران باردار می پرسند این است که چند بار می توان این عمل را انجام داد؟ این سوالی است که نمی توان به طور کلی به آن پاسخ داد. ممکن است مادر تعداد فرزند های زیادی داشته باشد و پزشک مربوطه هر بار مجبور است که عمل سزاریان را انجام دهد.

در هر بار که عمل سزارین انجام می شود، احتمال چسبندگی رحم بعد از عمل زایمان به وجود می آید. هرچه تعداد سزارین بیشتر باشد، احتمال چسبندگی رحم نیز بالاتر می‌رود. معمولاً بیش از سه بار  عمل سزارین این احتمال را چند برابر افزایش می دهد. البته میزان این احتمال به فاصله های بین عمل های جراحی نیز بستگی دارد. هر چه این عمل با فاصله بیشتری اتفاق بیفتد، این احتمال پایین تر می آید. بنابراین حداقل ۲ الی ۳ سال باید بین عمل های سزارین فاصله باشد.

سزارین با بی حسی یا بی هوشی :

معمولا برای انجام عمل سزارین از بی حسی اپیدورال استفاده می شود. به دلیل عوارضی که داروهای بیهوشی روی مغز و سایر قسمت های بدن می گذارند، استفاده از این دارو توصیه نمی شود. معمولاً بیشتر در سزارین های اورژانسی از داروی بیهوشی استفاده می شود. به جز آن بهترین انتخاب برای سزارین استفاده از داروهای بی حسی است.

استفاده از داروهای بی حسی یک مزیت دیگر نیز نسبت به داروهای بیهوشی دارد. آن هم این است که مادر در حین زایمان می تواند کاملا هوشیار و آگاه باشد و در لحظات اولیه به دنیا آمدن فرزند، فرزند خود را ببیند و در آغوش بکشد.

مراقبل های بعد از عمل سزارین :

معمولاً پیشنهاد می شود در ساعات اولیه استراحت به اندازه کافی انجام شود. بعد از آن فعالیت برای مادر منعی ندارد. مادر می تواند راه برود، کودک خود را در آغوش بگیرد و ارتباط عاطفی برقرار کند. اگرچه نمی توان فعالیت سنگین انجام داد. استفاده از شکم بند های مخصوص بعد از عمل سزارین توصیه می شود. این شکم بند ها می توانند باعث جمع شدن شکم بعد از زایمان شود و دردها را به صورت قابل توجهی کاهش می دهند.

زخم سزارین باید مرتب بررسی شود و پانسمان آن عوض شود تا عفونت نکند. معمولاً بهتر است تا دو ماه مادر از فعالیت های سنگین زیاد اجتناب کند. بهتر است در طول این دو ماه رانندگی نکند. وسایل سنگین را جابجا نکند. ورزش نکند و … بعد از عمل سزارین به دلیل جراحاتی که وجود دارد باید داروهای آنتی بیوتیک و چرک خشک کن مصرف شود. همچنین با توجه به خونی که مادر از دست می دهد، باید غذا های مقوی و مکمل های آهن مصرف شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *