دوران بارداری

بهترین روش محاسبه سن بارداری آنلاین

بهترین روش محاسبه سن بارداری
5/5 - (15 امتیاز)

دوران بارداری یک فرایند بسیار حساس است. برای آنکه یک خانم بتواند کودکی سالم به دنیا بیاورد باید قبل از بارداری اقدام به فعالیت‌های لازم کند. همچنین در دوران بارداری نیز تمام مواردی که مورد نیاز است را به طور کامل انجام دهد. یکی از موارد که بسیار اهمیت دارد، تشخیص سن بارداری است. زیرا با دانستن این موضوع می‌توان برای مادر برنامه‌ریزی کرد تا او بتواند در زمان‌های مشخص شده آزمایشات خود را انجام دهد و به پزشک مراجعه کند.

اما سوال اینجاست که چگونه می‌توان سن بارداری و زمان زایمان را مشخص کرد؟ ما در این مقاله قصد داریم در مورد بارداری و دوران قبل از آن به علاوه روش‌های تعیین سن بارداری صحبت کنیم. اگر به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه علاقه‌مند هستید با ما تا انتها همراه باشید.

توضیحاتی در مورد قبل از بارداری

قبل از آنکه در مورد روش‌های محاسبه سن باردرای صحبت کنیم ابتدا یک توضیح در مورد قبل از بارداری می‌دهیم. قبل از آنکه یک خانم اقدام به بارداری کند باید سلامت خود را برای این فرایند بالا ببرد. به عنوان مثال باید به پزشک مراجعه کند و او را از تصمیم خود آگاه سازد. پزشک برای خانم یک سری دستور‌العمل تجویز می‎کند تا او قبل از بارداری، آمادگی لازم را کسب کند.

آماده سازی برای بارداری در محاسبه وزن بارداری

به عنوان مثال پزشک امکان دارد از شما بخواهد آزمایش دهید تا اگر کمبودی در بدنتان دارید، مشخص شود. سپس او متناسب با کمبودهای شما یک سری مکمل و دارو تجویز می‌کند تا آن‌ها به طور کامل رفع شوند. نکته دیگری که وجود دارد این است که شما باید قبل دوران بارداری از یک رژیم غذایی مناسب برخودار باشید. همچنین ورزش‌های مخصوص قبل از بارداری را انجام دهید. به علاوه اگر محصولات دخانی مصرف می‌کنید باید قبل از بارداری به طور کامل آن‌ها کنار بگذارید. رعایت تمام این اصول قدرت خانم را برای بارداری افزایش می‌دهد.

مراقبت‌های مورد نیاز در زمان بارداری

هر خانم بعد از آنکه باردار ‌می‌شود امکان دارد دچار یک سری نگرانی‌ها در مورد سلامت جنین خود و اینکه آیا سالم به دنیا می‌آید یا خیر می‌شود. به همین دلیل باید تمام اصولی که برای مراقبت در دوران بارداری وجود دارد، رعایت کند. انجام دادن آزمایش‌های مربوط به دوران بارداری یکی از همین روش‌های مراقبتی است که برای داشتن یک بارداری سالم و بدون خطر نیاز است. به علاوه مراجعه منظم به پزشک و انجام معاینات مربوطه برای سلامت جنین در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد.

علاوه بر موارد گفته شده خودمراقبی خانم باردار نیز بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال خانم باید هر چند وقت یک بار وزن خود را اندازه‌گیری کند. افزایش وزن درست مادر نشان‌دهنده رشد ایده‌آل جنین است. تقویم هفته به هفته بارداری نیز یک روش عالی برای آگاهی مادر از آزمایش‌ها و معاینه‌های مورد نیاز در دوران باردارای است.

سه‌ ماه اول بارداری دورانی است که آغاز شکل‌گیری و رشد جنین به حساب می‌آید. شما با استفاده از تقویم بارداری می‌توانید آزمایش‌های که باید در این سه ماه انجام دهید را به خاطر بسپارید. با این کار هر کدام از آزمایش‌ها را می‌توانید در زمان مورد نظر خود انجام می‌دهید.

در سه ماه دوم که از هفته چهاردم تا بیست و هفتم به طول می‌انجامد، اندام‌های بدن جنین شکل گرفته‌اند. به علاوه تغییرات بدن مادر واضح‌تر مشهود است. جالب است بدانید در اوخر سه ماهه دوم، جنین می‌تواند صدای مادر خود را بشنود. در این دوره نیز انجام آزمایشات و مراجعه منظم به پزشک ضروری است.

در سه ماه نهایی یا سه ماهه سوم بارداری، بدن جنین تکمیل می‌شود. به علاوه تغییراتی که در بدن مادر رخ داده است نیز به طور کامل دیده می‌شود. برای داشتن یک زایمان سالم در این مدت باید بسیار مراقب خود باشید و تمام دستورات پزشک را انجام دهید.

بارداری برای خانم‌ها همراه با یک سری عوراض است. به عنوان مثال امکان دارد در این دوران دچار کمر درد شدید شوید. به علاوه بعضی از خانم‌های باردار به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند. اختلالات ذهنی مانند افسردگی نیز از دیگر مواردی است که گریبان‌گیر خانم‌های باردار می‌شود. همچنین امکان اختلالات خواب نیز در این دوران وجود دارد.

محاسبه سن بارداری و تاریخ زایمان

برای محاسبه سن بارداری چند راهکار وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. متداول‌ترین روشی که برای محاسبه زمان بارداری و تعیین تاریخ زایمان به کار برده می‌شود، استفاده از سنوگرافی است. در این روش از امواج صوتی استفاده می‌شود.

محاسبه سن بارداری و تاریخ زایمان

در سونوگرافی می‌توان به راحتی ساک حامگی و ارتفاعی که سر با عضله سرین دارد، اندازه کرد. جالب است بدانید اگر مادر بعد از گذشت شش هفته برای سونوگرافی اقدام کرده باشد، به این مدت اندازه طول جنین نیز اضافه می‌شود. برای آنکه بهتر متوجه شوید باید بگوییم که اگر طول جنین 21 میلی‌متر بود. هر کدام از این یک میلی‌متر‌ها یک روز حساب می‌شوند.

سپس 21 روز محاسبه شده را با شش هفته جمع می‌کنیم که در نهایت سن بارداری مشخص می‌شود. در این مثال سن بارداری برابر با 9 هفته است. یکی دیگر از روش‌های محاسبه سن بارداری، بررسی هورمون HCG است. لازم به ذکر است میزان این هورمون در خانم‌های باردار افزایش پیدا می‌کند.

به عنوان مثال در سه هفته ابتدایی بارداری میزان هورمون HCG برابر با 5 تا 50 میلی‌گرم بر دسی لیتر است. وقتی مادر هفته چهارم بارداری خود را سپری کند میزان این هورمون به 10 تا 425 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر می‌رسد. در هفته پنجم نیز مقدار هورمون 19 تا 7340 می‌شود تا اینکه در هفته 12 بارداری به حداکثر میزان خود می‌رسد. در نتیجه با بررسی میزان این هورمون می‌توان سن بارداری را تعیین کرد.

راه دیگری نیز برای محاسبه سن بارداری و تاریخ زایمان وجود دارد که باید گفت آنچنان دقیق نیست. در این روش پزشک به اولین روز بعد از پایان قاعدگی 280 روز اضافه می‌کند. با این کار زمان زایمان شما مشخص می‌شود. روش‌های آنلاین نیز وجود دارد که شما می‌توانید تاریخ اولین روز بعد از قاعدگی خود را وارد سایت کنید. سپس به صورت آنلاین سن بارداری شما و زمان زایمانتان مشخص می‌شود.

بررسی سن بارداری از زمان لقاح

مشخص کردن و محاسبه سن بارداری از زمان لقاح یکی از روش‌های سنتی تشخیص سن جنین است. زمان لقاح در واقع همان زمان تخمک‌گذاری به شمار می‌رود. اگر مادر زمان لقاح خود را بداند با اضافه کردن دو هفته به آن می‌توان سن بارداری را تشخیص داد. البته باید گفت این روش بیشتر برای لقاح‌های مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است خانم‌هایی می‌توانند از این روش استفاده کنند که زمان‌های قاعدگی بسیار دقیقی داشته باشند.

توضیحاتی در مورد ماشین حساب سن بارداری

همان‌طور که از اسم ماشین حساب بارداری مشخص است، برای تعیین و محاسبه سن بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید اشاره کرد در این روش با استفاده از آخرین تاریخ قاعدگی، تاریخ لقاح، زمان IVF و تاریخ آخرین سونوگرافی، زمان زایمان مشخص می‌شود.

نکته‌ای که باید در مورد ماشین حساب بارداری بیان کرد این است که در این روش جنسیت نوزاد مشخص نمی‌شود بلکه سن بارداری و زمان زایمان مشخص می‌شود.

ماشین حساب تخمک‌گذاری چیست؟

قبل آنکه در مورد ماشین حساب تخمک‌گذاری و محاسبه سن بارداری صحبت کنیم ابتدا یک توضیح در مورد فرایند تخمک‌گذاری می‎دهیم. در طی این فرایند تخمکی که در تخمدان تولید شده است، آماده باروری توسط اسپرم می‌شود. اما اگر این اتفاق روی ندهد دیواره رحم و تخمک از بین می‌روند و خانم‌ها پریود می‌شوند که به آن دوران قاعدگی نیز می‌گویند.

ماشین حساب تخمک‌گذاری چیست؟

اگر فرایند لقاح صورت بگیرد به مدت 9 ماه یعنی مدت زمان لازم برای رشد جنین و تولدش، فرایند تخمک‌گذاری قطع می‌شود. جالب است بدانید مدت زمان طول عمر تخمک 24 ساعت است. در صورتی که اسپرم می‌تواند در بدن تا پنج روز سالم باقی بماند. به همین دلیل اگر 5 روز قبل از تخمک‌گذاری یا دقیق همان روز اقدام به رابطه جنسی کنید امکان باردار شدن وجود دارد.

روش ماشین حساب قاعدگی برای خانم‌هایی مناسب است که زمان پریودی بسیار دقیقی دارند. در این روش باید عدد 14 را از عدد چرخه قاعدگی خود کم کنید. به عنوان مثال اگر عدد چرخه قاعدگی شما برابر با 28 بود شما آن را از 14 کم کنید. سپس دو روز قبل تا دو روز بعد از این عدد، تخمک‌گذاری شما انجام می‌شود.

در این مثال که عدد به دست آمده 14 است، دو روز قبل از آن یعنی روز 12 تخمک‌گذاری شروع می‌شود و تا روز 16 ادامه پیدا می‌کند. به همین دلیل شما باید برای بارداری در روزهای 12 تا 16 اقدام به نزدیکی کنید.

کلام پایانی

طبق مطالبی که در متن گفته شد برای آنکه یک خانم بتواند بارداری درستی داشته باشد و در نهایت کودک سالمی به دنیا آورد باید یک سری مسائل را رعایت کند. به عنوان مثال قبل از بارداری حتما به پزشک مراجعه کند، رژیم خود را تغییر دهد و از تمام محصولات دخانی فاصله بگیرد. بعد از آگاهی از بارداری اولین و مهم‌ترین نکته دانستن محاسبه سن بارداری است. زیرا به شما کمک می‌کند که زمان‌بندی درستی از بارداری خود داشته باشید. محاسبه سن بارداری کار سختی نیست. سن بارداری را می‌توان از روش‌های مختلفی محاسبه کرد. به عنوان مثال سونوگرافی یکی از همین راه‌ها است. به علاوه بررسی میزان هورمون HCG نیز می‌تواند به تعیین سن بارداری و زمان زایمان کمک کند. اگر خانم‌ها دارای قاعدگی منظم هستند، می‌توانند از ماشین حساب تخمک‌گذاری متوجه سن بارداری خود شوند. تمام این روش‌ها برای تعیین زمان زایمان و سن بارداری شما بسیار کمک‌کننده‌اند.  

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *